close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Cadillac Coupe De Ville: aanloop v-snaar waterpomp

Bouwjaar: 1972, Brandstof: Benzine, Motorcode: 7.7l 472cub

Beste Cadillac liefhebbers
Mijn probleem is dat de achterste v-snaar aanloopt tegen de waterpomp
Wie weet hoe dit komt en weet er een oplossing voor
Het gaat om een coupe de ville uit 72 met een 472 cub 7.7l
Ik hoor het graag.
Alvast Bedankt.

Geplaatst door

z/28 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met behulp, bv van een rij kun je onderzoeken of de poulie van de pomp niet in lijn ligt met de omringenden. Waarschijnlijk is dat zo. Nu zul je moeten onderzoeken of de waterpompas compleet met lager dieper in het huis is gelopen. De schoep zal dan waarschijnlijk ook aanlopen. Door te voelen zonder dat de V- snaar is gemonteerd kun je dat vaststellen. Er blijft dan niets anders over, dan de flens welke om de pompas is geperst terug te trekken tot deze zich op de juiste positie bevindt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de flens uit zich zelf is gaan schuiven. Wel is het mogelijk dat er een andere pomp is geplaatst. (type met ander soort snaar bv. Ik denk dat in de loop der jaren iemand de poomp van een nieuw lager/as en keerring heeft voorzien, en het niet zo nauw heeft genomen met de diepte van de flens tov de oorspronkelijke positie.

Nu nog een tip om zonder duur speciaal gereedschap en zonder demontage de flens in de lengterichting terug te trekken.

Meet voor de demontage eerst hoeveel mm de flens terug moet.om mooi in lijn te komen liggen tov de andere poulies. Houdt daarbij rekening met de axiale speling neem daar het gemiddelde van. Meet de onderlinge afstand van de gaatjes in de flens (waarmee de poulie erop gemonteerd is) of neem de gaatjes in de poulie over op een stalen schijf van minstens 8 mm dik.Boor in die schijf op de betreffende plaatsen gaten ongeveer 1 mm groter dan de dikte van de bevestgings bouten. Zoek nu. in een bak met bouten en moeren tapeinden met voldoende lengte om, nadat de tapeinden in de flens zijn vastgezet, ook nog de zelfgemaakte plaat erop past. op de tapeinden zet je moeren en deze draai je aan. zorg dat de plaat op de omtrek overal even ver van de flens verwijderd is. Nu draai je steeds elke moer een een kwartslag verder vast. De flens wordt nu langzaam maar zeker terug getrokken. Als je aan het einde van de schroefdraad bent ,maar nog niet ver genoeg maak je de moeren los en maak je weer draad door vulringen te plaatsen. Je doet dit met tapeinden om de schroefdraad in de flens heel te houden en om de flens ter plekke van de schroefdraad te verstevigen. zodat er niets krom getrokken gaat worden. In het geval dat de gezamelijke moeren de flens niet kunnen verplaatsen moet de pomp waarschijnlijk gedemonteerd worden. met een trekker waarvan de poten echt achter de rand bij de as moeten trekken lukt hedt wel. Niet met de trekker aan de buitenrand trekken. Deze gaat geheid krom.

Hallo Cor
Bedankt voor de reactie
u heeft het over de waterpomp poelie
deze poelie speelt daar geen rol in de v-snaar die aanloopt (tegen de waterpomp)
loopt over de krukaspoelie naar aircopomp en over de stuurbekrachtigingspomp
dus de poelie van de waterpomp wordt niet door deze v-snaar aangedreven
M.V.G Alex

z/28 0

11 jaar

Je maakt het me wel lastig Alex.. Maar goed ligt alles in lijn??? ik denk het niet. Met een beetje fantasie kun je mijn vorige advies toch wel toepassen. Heb je specifike vragen over bv dynamo airco of krukas poulie meld je dan maar weer. Een of meer fotos van het probleem en de omgeving helpen mij waarschijnlijk me er een betere voorstelling van te maken.

Is goed
U hoort later van mij.
Gr.Alex

z/28 0

11 jaar

Airco pomp zal wel vervangen zijn, en nu zit de steun net ff anders. Kun je de zaak niet uitlijnen dmv wat ringen of afstandbusjes?of zit de zaak gewoon verkeerd gemonteerd? Stuur ff een foto, dan kunnen we ff meekijken.

Gr Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Zo te zien zit er een verkeerde waterpomp op...of, inderdaad de airco pomp te ver naar achteren.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

Waterpomp is goed, maar die aircopomp zit " way out off line ' dus eris zo te zien een aircopomp van een andere auto op met de verkeerde montagebeugels op het blok gezet. Ff wat creatief zijn werkt hier wel, zoek op google eens een afbeelding van hoe het hoort te zitten, misschien de beugel anders monteren?

Gr Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

http://www.barrett-jackson.com/staging/c...

http://www.theoldcarguys.com/listings/im...

zo hoort ie, ik denk dat je wat afstandsbussen mist...

gr
Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Nog een mening.. Ik had me een heel andere situatie voorgesteld. Ik denk ook dat de waterpomp wel goed zit, overigens het lijkt me niet de originele. Zo te zien kan de v.riem op de airco pomp gewoon in een andere groef gelegd worden. Vooral op de 3e foto is te zien dat de riem scheef ligt en op foto 4 denk ik te zien dat de riem wel een groef opgeschoven kan worden.

Maar ik denk nog wat te zien. De krukas poulie heeft 3 groeven waar een sbaar in past. 2 dezelfde en 1 afzonderlijke. Die afzonderlijke was waarschijnlijk oorspronkelijk bestemd om de waterpomp, met daarop de ventilator aan te drijven. Ook de (gelijkstroom) dynamo werd door deze riem aangedreven. Door de dynamo te verstellen kon die riem gespannen worden.

De airco- en de stuurbekrachtigs-pomp vragen nog al wat vermogen. Om dat grote vermogen over te brengen werden meerdere riemen naast elkaar geplaatst. Soms wel 3 of 4, maar in dit geval 2. Je kon toendertijd gepaarde riemen als set kopen (even lang) Op de riemenfabriek zocht men riemen bijeen waarvan de lengte verschillen acceptabel waren. Deze riemen werden van extra verftekens voorzien en konden in deze gevallen toegepast worden.

In de loop der tijd is er nog al wat aan deze motor veranderd, denk ik . buiten de waterpomp van een ander type is waarschijnlijk ook de ventilator vervangen door een electrische fan.De originele terugzetten lijkt me niet slim.. onbalans in de losse laden zorgde er nog al eens voor dat de complete waterpomp losbrak van het motorblok. Ik heb meegemaakt dat een afgebroken wiek door de motorkap sneed en voor een behoorlijke schade zorgde. Omdat ook in de loop der tijd de kwaliteit van de v snaren veel beter is geworden, heeft men misschien proefondervindelijk vast gesteld dat 1 riem ook in staat is het nodige vermogen over te brengen. Daardoor kan an de riem willekeurig op de voorste of de achterste geplaatst worden. Maar hij moet wel recht zitten. Op de Laatste foto is goed te zien dat de as van de waterpomp, met daarom heen het lager (dikke middendeel) niet voldoende ver in het huis is geperst. Ook kan het zijn dat om herstel mogelijk te maken een langere as met een langer lager is geplaatst. Hopelijk heeft men er wel in voorzien het lager te fixeren. Puntboutje in holletje op de omtrek van het lager.

Cor, de waterpomp is miks mis mee, de 472 en de 502 zijn uitwisselbaar(net als de big block en small block gm) volgens mij zie ik op foto 4 gewoon de vaste fan in de kap hangen, en de waterpomp zie ik niks vreemds aan. Om de aircopomp horen idd 2 riemen. Gekoppeld heb ik ze nog nooit gezien. En die vaste vin, misschien ooit eens 1 afgebroken, maar ik vindt ze prima werken en dit is nouook geen 5000 toeren motor. De andere poulie drijft de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp aan, spannen idd via sleufgat in beugel dynamo. De airco span je met de bouten van de beugel net achter de poulie vandecompressor. En daar zit het nou net, andere aircopomp van bijv een caprice is er opgezet. Die is dan iets korter en valt niet goed in de achterste beugel op het inlaatspruitstuk en dus is men gaan schipperen. Gewoon wat stevige afstandssteunen zagen(stukjes buis) en wat langere bouten gebruiken (indien nodig) meer is er niet aan dehand zo te zien.

Mercury 0
badge

11 jaar

Nog weer de fotos bekeken, riem loopt ook niet over de poulie van de stuurpomp zie ik nu.en zit er nu een krukaspoulie met maar 2 groeven op???

Mercury 0
badge

11 jaar

Beste
Dat klopt dat de stuurbekrachtigingspomp er niet op zit
En dat de krukaspoelie met 2 boutjes vast zit
ben met het blok bezig op te knappen heb het er zo op gezet voor de foto’s maken
toen ik de auto kocht zat het wel zo (het aanlopen van de v-Snaar)
ik heb zelf een paar cadillac’s gevonden op internet
en ik zie dat de aircopomp het zelfde zijn als die van mij?
En Peco je hebt het over afstandssteunen maar dat kan toch niet
Zie foto deze beugel is toch niet verstelbaar?
Beste even wat anders is het niet mogelijk als ik de kleine poelie (sorry naam even kwijt)
Iets naar voren trekt (zie foto)
Denk zelf dat deze te ver er op zit of zeg ik nou iets raars?
Gr.

[url=http://postimage.org/image/yjq989z6z/][img]http://s9.postimage.org/yjq989z6z/aircop...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/io1f4z8mj/][img]http://s9.postimage.org/io1f4z8mj/IMGP00...[/img][/url]

z/28 0

11 jaar

Beste allemaal ik bemoei met een auto welke ik nog nooit gezien heb (onder de motorkap) . Maar die waterpomp???? ik denk zelfs te kunnen zien dat op de foto links onder een scheur in hetpomphuis zit, In ieder geval klopt daar iets niet ook de pompas incusief lager steekt naar voren, (zoals ik al gemeld had)

en Alex,
Is de pomp niet voor de steun te plaatsen, ipv erachter.

Cor
Ik ga even kijken wat ik kan toen met de aircopomp
En over de waterpomp heb zelf al een nieuwe en deze is exact het zelfde
(daar steekt het lager ook iets uit)
Zelf denk ik dat de waterpomp niks met deze situatie te maken heeft?
Ik denk dat ik moet zoeken tussen airco en krukas
Gr.

z/28 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Cadillac Coupe-De-Ville of stel zelf een nieuwe vraag.