close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Cadillac Eldorado: Verdamper LPG

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 7 L

Heb een 7 liter V8, met een Impco gasinstallatie. Kon destijds kiezen tussen een lichte en een zware verdamper. Aangezien hij nogal dorstig is, gekozen voor de lichte. Dat de prestaties minder zijn, snap ik. Maar heb mijn twijfels over het verbruik. Klopt het eigenlijk wel dat met een lichte verdamper, hij minder verbruikt?
Daarnaast kan ik kiezen tussen een arm mengsel of een rijk mengsel voor de beide soorten van verdamper. Wat is de beste keuze qua verbruik? Ben een rustige rijder.

Lichte verdamper arm
Lichte verdamper rijk
Zware verdamper arm
Zware verdamper rijk

Geplaatst door

dupl-u-21786-5dd1499766e2d+Pietertje (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het feit dat je kon kiezen tussen een lichte of zware verdamper vertelt mij dat de leverancier in kwestie weinig verstand van gassystemen heeft in het algemeen en van Impco in het bijzonder. Als consument mag je verwachten dat je inbouwer jou het beste adviseert en je niet laat kiezen tussen twee voor jou onbekende zaken.

Het is van een algemeen bekendstaand feit onder Impco specialisten dat een dergelijke motor absoluut niet gebaat is bij een lichte verdamper. Voor het afstellen van het systeem heb je een CO-meter nodig en een behoorlijke praktijk ervaring op het gebied van Impco autogassystemen en auto's.

Lichte verdampers waren meestal geschikt voor motoren tot 2,5 ltr.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Het liijkt me ook dat als je een lichte verdamper gebruikt en daardoor een arm mengsel dat de boel ook veel te heet word met uiteindelijk motorschade tot gevolg.

primera p11 0

18 jaar

Hakeem : Ik kon kiezen tussen lichte verdamper of zware. Lichte zou minder verbruiken. Ik zie dat als advies. Met "niet gebaat" bedoel je kans op schade ?

John en primera : Is dat de reden dus dat ik een hoog verbruik heb?

Misschien wel, doordat je minder vermogen hebt ga je het pedaal dieper intrappen om vooruit te komen met als gevolg een stijgend verbruik.
Als het mengsel dan ook nog eens arm is word de boel ook nog eens flink heet.

primera p11 0

18 jaar

Ok. Ik weet genoeg. Ga achter de zware jongen aan.

Perfecte uitleg Primera.

Ik heb vanmiddag een uitgebreid telefonische gesprek gehad met een LPG specialist in Eindhoven. Ik dacht dat er twee soorten waren en ik de lichtste had. Maar er blijken er meerdere te zijn. Ik heb wel een te lichte, maar niet de allerlichtste die er is. Inderdaad dus, een zware verbruikt minder. Maar het is niet zo, dat een te lichte risico's heeft voor schade aan de motor. Een te arm benzinemengsel kan wel schadelijk zijn, maar een te arm LPG mengsel niet, aldus Eindhoven. Details zijn me ontschoten. Moet nu dus op zoek naar de Impco 425 mixer. Zijn niet echt goedkoop merk ik wel.

Een te arm mengsel van ongeacht welke brandstof is altijd schadelijk. Volgens mij hoef je geen 425 mixer maar een andere verdamper. Je zou kunnen beginnen met te omschrijven welke onderdelen, verdamper en mixer er nu al gemonteerd zijn.

Denk wel dat ik vastzit aan een 425. Als de CFM waarde (maximale invoer brandstof) van de mixer veel minder is dan die van de carburateur, worden de prestaties minder en is er een te hoog verbruik. Mijn Rochester carburateur heeft een CFM waarde van 750. De 425 mixer heeft een waarden van 460 CFM en dat is eigenlijk nog te laag.

Verdamper is Model E en dit moet ruim voldoende zijn. Het lijkt er op dat de mixer merkloos is.

Correctie op het voorgaande. Ging uit van het maximale vermogen van mijn carb en niet de pk's. Deze carb is ook voor de nog zwaardere motoren.
Mixer is toch niet merkloos; het is een A300 lichte uitvoering. A300 zware uitvoering is hetgene dat ik waarschijnlijk moet hebben. Regel is 2 CFM voor iedere PK. Mijn motor is 180 pk. Dus rond de 360 CFM is hetgene ik moet hebben. 425 hoeft dus niet.

Mijns inziens heb je de CA300AM50-II nodig.

Het lijkt er op dat je gelijk hebt. Is voor boven 5 liter motoren zie ik nu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Cadillac Eldorado of stel zelf een nieuwe vraag.