Heb alle aanverwante postings doorgelezen en heb een vermoeden dat er iets mis is met de stroomregelaar of met de dynamo.
Heb de raad opgevolgd van: meten = weten
Waarnemingen:
Mijn vrouw reed van de week, het acculampje kwam aan, een tijdje later viel de motor uit en dus de stuurbekrachtiging en rembekrachtiging, best wel een gevaarlijke situatie maargoed zij kon de auto in de berm parkeren.Nieuwe startpogingen lukten niet, een zacht klikje van waarschijnlijk het startrelais en de controle lampjes rondom de kilometerteller maar verder niks.
Met startkabels gestart met behulp van een andere auto en toen heb ik de auto weer naar huis gereden en vervolgens naar de garage.
In de garage is niet echt onderzoek gedaan want de auto startte immers normaal en het acculampje bleef uit.
Thuisgekomen bleek het acculampje toch weer aan te gaan.
Accu:
Global SMF56026 Super Maintenancefree Calcium MF Battery
Zijaansluiting.
sticker dec 2008 (dus pas een half jaar oud)
indicator kijkvenster , groene disc = OK (andere opties zijn charge en replace).
Accuspanning na opladen en in uitgebouwde situatie 13,58 volt.
Acties tot zover:
Accu uitgebouwd en opgeladen.
Ondernomen acties tot dusver:
Accu dus uitgebouwd en geladen.
Aansluitingen aan accu corrosievrijgemaakt en ingespoten met contactspray.
Accu weer ingebouwd.
Spanning gemeten toen accu was ingebouwd,motor uit: 13,1 volt.
Motor gestart: accuspanning rond de 12,5 volt.
Volt meterdraden velengd en voltmeter in de auto gelegd zodat ik de spanning kon aflezen tijdens het rijden.
Proefrit, acculampje kwam weer aan, spanning: 12,0-11,9 volt.
Mijn conclusie:
Het lijkt er op dat de accu niet defect is.
laden gaat goed en de accuspanning klapt niet in elkaar.
Als ik de andere postings goed heb begrepen zou de spanning bij een goede accu en met draaiende motor 14 volt moeten zijn ivm het bijladen door de dynamo.Waarneming bij 1100 toeren en meer.
Ik meet niet meer dan de normale accuspanning en deze wordt steeds minder oftewel de accu is de bron waar alles op draait, de dynamo doet kennelijk niets.
Het zal dus of de stroom/spannings regelaar zijn of de dynamo (of de koolborstels daarin).
Heeft iemand ditzelfde al eens gehad?
Ik wilde een Hyanes Repair Manual bestellen, kwam via Google uit op Bol.com en zag toen dat het plaatje van het boek precies leek op het manual dat ik al heb maar dan voor de Pontiac Trans Sport die wij eerst hadden.
Nu blijkt dat dit boek ook voor de Chevrolet Lumina is geschreven en dat dus onze Chevrolet Trans Sport er ook gewoon in staat.
heb dus nu ook de info over de dynamo e.d.
Toevallig!
Via Google gezocht op `remove alternator Chevrolet Venture`
Dan kom je op verscheidene hits uit die een handleiding geven.
Het komt er op neer dat de het reservoir met ruitensproeier water er uit moet, de motor van de ruitenwissers en de stangen moeten los.
Waar het bij mij op vast liep en waar ik nu uit ben is dat de beugel waar de dynamo aan hangt en waar ook een takel oog aan zit er af moet.
Dat zijn 3 bouten aan de zijkant van het blok maar ook eentje aan de achterzijde )kun je met spiegel goed zien).
Als deze beugel weg is kan de dynamo er uit.
Gelukkig!
Ik had via onderdelenzoeker punt NL gezocht op een gereviseerder dynamo.
Het bedrijf American Car Recycling in Axel had er eentje die was gereviseerd en 20dkm sindsdien had gelopen.
Heb alles weer ingebouwd, dat is natuurlijk een hele klus.
Eerst weer de beugel op het motorblok, dan de stroom kabel naar de accu weer aangesloten, toen de pen/bout die onder aan de dynamo zit er doorheen, toen de bovenste, toen de twee zwarte beugeltjes aan de achterkant er weer op, de V-snaar na veel gedoe er weer op, watertankje weer terug geplaatst, ruitenwisser installatie weer aangesloten, accu er weer in en heb nog even gewacht met de dikker zwarte schuine stang waar de zekeringkast aan vast zit.
Proefgedraaid.....
Accu was opgeladen voor die tijd.
Digitale voltmeter er weer op....
Maar nee hoor, geen kleine 14 volt, het voltage bleef gewoon rond de 12 volt.
Als ik apparaten ging aanzetten zoals blowers, lampen, airco zakt de spanning in naar 11,5 volt.
Na een tijdje gaat dan ook weer het acculampje aan.
Baal enorm!!!
Ik weet niet zo goed hoe nu verder te gaan?
Hoe kan dit probleem worden opgelost?
Weet iemand anders een monteur voor weinig maar die wel erg veel verstand heeft van dit soort zaken?
Heb de motor van de auto een half uur laten draaien.
Blowers en radio aangezet en airco.
Volt meter loopt terug naar 11,5 volt.
Na een half uur stort de accuspanning in ene in naar 5 volt en meteen gaan alle controle lampjes (ABS e.d.) branden en slaat de motor af.
Zo begon mijn klachtomschrijving in het allereerste bericht ook.
heb dus het voorval wat mijn vrouw op de weg had kunnen simuleren thuis op de oprit.
De accu is een Global calicium accu met zijaansluiting zoals in een van mijn eerste postings omschreven.
Zou dan toch de accu defect zijn?
Als ik de accu los koppel echter en een zware Varta 12V 88amp/uur lood-acid accu met start kabels aan de accusnoeren van de Trans Sport hang oftwel de in gebouwde accu ontkoppel en een goede andere accu aansluit dan is de spanning ook max 12 volt bij draaiende motor.
Dit is echter een normale accu met lood en zuur.
geen idee of de dynamo zo'n lood-acid accu wel KAN laden.
Kan het zijn dat de Global accu die ik heb niet geschikt is?
Ik las op: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
dat ik een AC Delco 78-6yr zou moeten nemen.
Groeten, ben benieuwd naar jullie ervaringen, kennis, tips
PS
Moest de ruitenwisserstangen losmaken om de dynamo te kunnen uitbouwen. Mijn ruitenwisser installaltie is nu van de leg. Alle stangen zitten wel goed maar hij komt niet tot rust in de goede stand, de ruitenwisser doet het goed bij continu standen maar niet in de MIST stand, dan blijft ie stilstaan met de bladen omhoog.
Weet iemadn hier raad mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bijna 100% zeker dat een ac delco accu met de juiste aansluiting en amperage je probleem oplost... Waarom? ik kan je er niet echt een antwoord opgeven, maar er zullen meer mensen dit verhaal gaan beamen, let maar op.
gr
Peco Power
hoi
eerst iets over het haynes boek ... het boek over de pontiac en de chevy ts is een hele andere
nu het volgende .... heb je geprobeerd om je auto tegen over een muur te zetten dan lampen aan doen als je nu gas geeft en de verlichting gaat harder branden en zachter als je gas loslaat is het meestal de accu .
de dynamo kan namelijk niet alles van stroom voorzien als de accu kapot is
het meten van een accu als hij los gekoppeld is kan wel12 volt aan geven maar wil niks zeggen over de sterkte , je moet hem meten met een verbruiker eraan bv. een lamp meestal zal je zien (als de accu kapot is) dat het voltage terug valt
en ik ben het met peco power eens....neem een ac delco
gr.ron
15 jaar
Gouden tip gekregen op Chevroletforum.nl, zeker de moeite waard om ook hier te melden.
Ik werd gewezen op een aardings probleem, wellicht ligt de dynamo niet goed aan aarde.
Heb een startkabel tussen de min pool van de accu en de behuizing van de dynamo gedaan en proefgedraaid.
iets meer dan 14 volt!!
moet dus inderdaad zorgen dat de dynamo aarding OK is, desnoods een extra aardkabel maken.
Dank!
Rene
PS het Haynes boek....
Is een gecombineerd boek over Pontiac Trans Port en Chevrolet Venture (= Trans Sport)
15 jaar
jah . het haynes boek .... ik zat met de oude pontiac in mijn kop die ik zelf ook gehad heb en bij de nieuwe met pontiac montana .
ik hoop dat het is opgelost voor je met die aarding
gr. ron
15 jaar
http://chevytranssport.hyves.nl/
hier zitten een aantal mensen die je ruitenwisser probleem ook uit ervaring hebben meegemaakt en je tips kunnen geven.
gr
Peco Power
T.a.v. stroomprobleem toch te vroeg gejuicht....
Gisteren leek het er op dat ik 14 volt had met draaiende motor en met de motor uit 12v.
Vandaag kwam de spanning met motor uit en met draaidende motor niet boven de 12volt uit.
te vroeg gejuicht....
Helaas....
Arrding van dynamo is in elk geval goed.
15 jaar
Accu is echt je probleem, de ac delco accu heeft een bepaalde manier van laden en ontladen(fases) en de andere accu's niet of anders. je global accu is ook niet 1 van de je van het merken (in mijn optiek), en ik denk dat daar je probleem zit. zet die dikke accu er nog weer eens bij op en ga dan eens meten... met stroomverbruikers uit en daarna met stroomverbruikers aan . nu wel goed? dan de global accu afkoppelen en de zaak doorverbinden naar de varta accu , dan weer proberen , en kijken of de zooi weer afzakt naar 5 volt, maar ik denk het niet...
als het zo gaat als ik zeg, dan is het die global accu, en die zal het goed doen in een hyundai trajet (transsport cloon) maar niet in een amerikaan....
gr
Peco Power
Heb de test gedaan, althans het tweede deel ervan;
Heb de Global calcium 60AmpH uitgebouwd.
Heb de accuklemmen nog eens extra goed schoongemaakt met een koperborstel.
Heb met starkabels de accuklemmen verbonden met de Varta Lood-zuur accu 80ah.
Voltage op de accuklemmen voor start was 13,0 volt
Met draaiende motor 12,0 volt.
Geen verhoging van de spanning dus.
Nou weet ik niet of dit komt omdat de nieuwe dynamo/stroomregelaar toch stuk blijkt te zijn of dat zo'n dynamo/stroomregelaar combi een zuur accu niet kan opladen en dat daardoor de spanning niet oploopt met draaiende motor...
15 jaar
Opladen van een Calcium accu is geloof ik een verhaal apart...
Zie: http://groups.google.nl/group/nl.auto/br...
Welke accu hebben de lezers dan? wel eens problemen?
15 jaar
hoi
ik heb ffkes gemeten bij mij (tot mijn schrik geen ac delko accu) maar zonder draaiende motor 12.5 ,met draaiende motor 13,8 verbruikers aan gedaan geen verschil blijft 13.8
met motor uit en verbruikers aan 12.5 volt
accu is van 2007 en een GM genuine ( http://www.gmpartsdirect.com/catalog/fra... )
gr. ron
15 jaar
Bedankt voor de moeite om te meten, de voltages zijn bij u precies zoals het hoort.
15 jaar
Goed, er is iets aan de hand dus, spanningsregelaar is niet goed, maa wel veemd op 2 dynamo's, 60 Ah is wel eg laag touwens, ik heb een ac delco, 78 Ah, en zit er al 3 jaar zonder pijn in...
@ Ron, GM genuine is gewoon hetzelfde als ac-delco, namelijk origineel GM, dus niet schikken, die is wel goed...
ik zal eens even kijken of ik wat voor de topicstarter kan vinden
gr
Peco Power
pfff ben ik ff blij peter hahahah
maar rene ik zat even in het haynes boek te kijken en wel in de schema's kijk eens in de zekeringen kast bij de motor en wel naar zekering nummer "30 alt sense ""ik ben bezig om uit te zoeken waar die voor is .
oja rene ik heb ook een beriggie achter gelaten op die andere forum
ik heb wat gevonden maar is in het engels
SENSE
The SENSE line is a positive input to the alternator, and is meant to be feedback giving reference information on the load of electronics on your car. So its supposed to be hooked up the most electrically distant part of your car to let the alternator know if it should be upping the current to compensate. If its hooked up close to the BATT wire, which will be virtually the same voltage, then the alternator doesnt think it has to work that hard, and just does enough to keep the voltage steady at 13.8V. Not a bad thing if other systems in your car, like amplifiers, or fuel pumps dont mind getting a little shy of 13.8V.
gr.ron
15 jaar
Ok ,dank voor het meedenken, ik heb volgende week een paar dagen vrij,alle tijd om aan het probleem te werken.
15 jaar
Heb nu de Global Calcium accu aan de Varta lood accu met startkabels geparalleld en daar de lader op aangesloten.
Ik kreeg de tip dat een volledig leeggetrokken calcium accu niet zomaar opgeladen kan worden maar dat je via deze truc nog wel eens succes zou kunnen hebben.....
Morgen maar weer eens proberen als het laden klaar is...
15 jaar
Hallo "rondepon", Engels is no problem. Had het schema er ook bijgepakt in het Haynes boek. Ik vroeg mij al af waar de S voor stond maar het is dus Sense. Maar ik mag toch aannemen dat deze draad door de fabriek op de juiste plaats is aangesloten in het netwerk.
15 jaar
wacht ff ik denk dat we 2 dingen door elkaar gooien .... dat sense ding gaat over je probleem met je accu
kijk ook hier ffkes .. http://chevytranssport.hyves.nl/forum/33... daar heb ik ook wat weg gezet
maar je hebt zelf het boek ook dus whahah
gr. ron
15 jaar
[quote=rondepon]pfff ben ik ff blij peter hahahah
maar rene ik zat even in het haynes boek te kijken en wel in de schema's kijk eens in de zekeringen kast bij de motor en wel naar zekering nummer "30 alt sense ""ik ben bezig om uit te zoeken waar die voor is .
gr.ron[/quote]
>>>> zekering is OK.......
15 jaar
hoi
ik heb op internet ook het een en ander gelezen over de fusible link (zie boek blz 12-22) dat die ook problemen kan geven .
waar die zit ???? ergens in de kabel van dynamo naar de startmotor, vandaar word (volgens boek ) alles verdeeld naar de rest en ook de accu.
gr. ron
15 jaar
Hallo, eindelijk wat nieuws om het cirkeltje waar ik in zat te draaien te doorbreken....
Omdat ik heel moeilijk bij de aansluitpool op de dynamo kan komen heb ik de draad gevolgd en boven de radiateur wat kaal gemaakt zodat ik kan meten.
Heb de motor gestart.
Meet 12 volt over de accu polen.
Meet 19,9 volt tussen de draad van de dynamo die ik net beschreef en massa.
Kennelijk is het meer dan 14 volt in onbelaste toestand.
Ik maak daar uit op dat de draad uit de dynamo geen contact maakt met het net.
Tussen de dynamodraad en de pulspool van de accu meet ik 7 volt.
Ik denk dus inderdaad dat ik het moet zoeken in de bekabeling, kabelverbindingen, fusable link.
Bijgesloten de schema's + info over fusable link.
http://www.fokkervliegen.nl/chevrolet/Ch...
Fusable link is een bosje draden i.p.v. 1 dikke draad. Stroom gaat dus over 5 dunne draden ipv 1 dikke.
Durfde nog niet de dynamodraad rechtstreeks te verbinden met de accu pluspool ivm het grote voltage verschil.
ik weet namelijk niet zeker of mijn opmerking t.a.v. dat het onbelast is en de spanning dan 20 zou kunnen zijn in belaste toestand, dus met elkaar verbonden wel 14 volt zal zijn, wilde niet zonder meer kennis de accu opblazen zeg maar.
Hoe zien jullie dit?
Groeten,
Rene
15 jaar
hoi
ik weet niet uit welk boek dat schema komt ... maar bij mij staan er toch een hele andere in
[url=http://img7.imageshack.us/my.php?image=s...][img]http://img7.imageshack.us/img7/6935/scan...[/img][/url]
[url=http://img3.imageshack.us/my.php?image=s...][img]http://img3.imageshack.us/img3/8828/scan...[/img][/url]
[url=http://img7.imageshack.us/my.php?image=s...][img]http://img7.imageshack.us/img7/3798/scan...[/img][/url]
er staat ook ergens in het boek dat je hem kan uit laten lezen als je laad problemen hebt ,of dit ook zo is weet ik niet
gr. ron
15 jaar
Bedankt Ron, jouw schema is nog duidelijker. Het lijkt er op dat er op de batterij-pool op de startmotor wordt gelast, daar zitten de belankrijke hoofdkabels aan elkaar vast.
Dat maakt het meten en zoeken dus weer makkelijker.
Zodra ik meer weet zal ik het hier weer melden.
15 jaar
Via "rondepon"kreeg ik een beter electrisch schema (zie hierboven) en daarop kon ik zien dat alle belangrijke draden op de startmotor aan elkaar zitten.
Drie om precies te zijn.
Aangezien de startmotor het prima doet is het niet de dikke zwarte draad tussen de accu-pluspool en de startmotor.
De draad uit de dynamo zit er ook op, de fusible link zit 8 cm vanaf de startmotor, een soort zekering in de draad, een verdikte kabel, zo ziet het er uit.
Op deze draad had ik een meer dan 19volt gemeten en aangezien deze spanning niet aankwam bij de accu moest het probleem in deze draad zitten.
Accu uitgebouwd.
Vervolgens de auto op de brug gezet(gelukkig heeft mijn pa een eigen brug) en toen heb ik de startmotor uitgebouwd.
Ik zag direct dat de kabelklemmen/schoenen erg gecorrodeerd waren.
Alles losgemaakt en met een schuurpapier/vijl corrosievrij gemaakt .
Alles in de contactspray weer gemonteerd.
Dynamo weer gemonteerd.
Auto laten zakken.
Accu ingebouwd.
gestart....
spanning op het net 14,5 volt (met motor uit 12,8 volt).
Stukje gereden met alles aan en de spanning bleef OK.
Het was dus iets heel simpels, dat had ik ook wel verwacht.
15 jaar
idd een simpel iets, maar slecht bereikbaar.....
bedankt voor de feedback en nu maar hopen dat de global accu met een eigenlijk te laag amperage een beetje levensduur heeft....
(ik zelf zou hem trouwens ook niet vervangen hoor, tenzij het een groot tranendal zou worden)
gr
Peco power
mooi dat dat weer is opgelost .
vaak is het iets simpels , ik had in het begin dat terwijl ik aan het rijden was dat de stroom weg viel en ook de motor er mee stopte 2 tellen later was er alles weer en dat een paar keer ... wat bleek ......... de plus pool aan de accu zat los pffffffffff
gr. ron
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar