Chevrolet US Trans Sport: Diverse dingetjes

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3,4

Hallo allemaal, wat een fantastisch forum is dit.

Ik heb nu een jaartje een Chevy Trans Sport uit 2000, en die heeft in de loop van het afgelopen jaar enkele probleempjes ontwikkeld. Ik kocht de auto met 240k, en hij staat nu, na een jaar op 250k, ik rij er niet dagelijks mee, soms staat ie een week of langer stil in afgesloten garage, dan moet ie weer een paar dagen aan de bak.

Van de zomer wil ik met deze heerlijke cruiser naar Zweden, maar eerst wil ik hem natuurlijk helemaal goed hebben.
Zelf ben ik niet zo een sleutelaar, heb wel een redelijk begrip van de achterliggende techniek. Heb de auto gekocht bij een vriendelijke garage met Amerikanen-ervaring en ben daar ook enkelemalen terug geweest voor beurt, apk, en een klein lek in een waterslang waardoor er koelvloistof wegliep. Dit was rechtboven, boven de multiriem. Ook kreeg ik geen warme lucht in het interieur, wat in de winter wel vervelend was. De garage heeft toen het lek gedicht en het systeem een beetje schoongemaakt, ook de thermostaat vervangen (en ook multiriem) Alles leek weer goed voor een tijdje.

Dat is dan gelijk het eerste probleem. Nadat het lek gemaakt was, en ik ook de termostaat heb laten vervangen bleef de motortemperatuur mooi stabiel de eerste tijd, op het tweede streepje, die van 80 graden (staat er niet bij, maar eerste (onderste) streep geeft 70 aan, bovenste 125, dus de drie tussenstrepen zullen dan ongeveer 80, 90, en 100 zijn neem ik aan). Maar na verloop van tijd loopt de temperatuur weer op naar soms richting de 100 graden, met name filerijden en in de stad, op de snelweg zakt ie weer naar 80 a 90, zakt nooit meer helemaal terug op 80. Systeem lekt niet meer, en ik hou ook warme lucht binnen. Ik hoorde van een vriend die ook eens een Trans Sport heeft gehad dat de radiateur waarschijnlijk aan vervanging toe is, kan iemand dit onderschrijven of weerleggen?

Het tweede probleem is eentje die ik hier op het forum vaker ben tegengekomen: het schokkerige schakelen, met name als die motor weer heet wordt. Het ijlt een beetje na, als ik een poosje op de snelweg zit en de motortemperatuur weer richting de 80 graden zakt lijkt het schakelen ook weer beter te worden. Maar niet voor lang als ik de binnenweg of stad indraai! Soms kwam er ook een gierend geluid bij. De bakolie was goed op niveau en rook niet branderig ofzo, maar heb ik bij die ene beurt toch maar laten vervangen inclusief filter. Het schokkerige schakelen bij warme motor bleef echter bestaan, alleen het gieren blijft weg. Ik las hier dan onlangs iets over een drukschakelaar die vervangen zou kunnen worden, is dit inderdaad de volgende stap die jullie mij zouden adviseren, alvorens aan een bakrevisie te moeten gaan denken?

Derde probleem is iets anders: een naar ik vermoed aanlopende rem. Een schrapend/rinkelend geluid als de rem maar een beetje intrap, wat een tijdje blijft hangen na rem los. Ook komt het gluid op als ik niet rem maar in een bocht naar links hang. Het geluid komt van achter en is vrij irritant. Zelf in de meest flauwe bocht, of op een recht stuk waar ik lichtjes naar links stuur, komt het geluid al op. Het rare is dat ik deze klacht al melde bijdie laatste beurt, maar de remmen bleken geheel in orde. Kan het dan een lager zijn, of hebben ze niet goed gekeken?

Vierde probleem: lekke uitlaat. Ook aangegeven die laatste beurt, maar ook niet gevonden door garage. Nu lag ik gisteren naast de auto en zag gewoon uitlaatgas uitkomen tussen de veroeste voorpijp en tussendemper, dus dat is duidelijk. De vraag is dan: waar kan ik zo'n tussendemper het beste bestellen: in Amerika, of juist niet, en in hoeverre is die hetzelfde als van de Opel Sintra? Is het slimmer om maar gelijk het hele systeem te vervangen, en is het duur/moeilijk om de pakking van het uitlaatspruistuk gelijk mee te nemen, of is dit overdreven?

Vijfde en laatste probleempje: ik moet nieuwe ruitenwissers hebben, en nu zag ik dat die mooie Bosch Aerotwins ook als retrofit te krijgen zijn, oa voor de Opel Sintra. De Trans Sport komt echter niet in de retrofit boeken van Bosch voor. Heeft iemand ervaring hiermee, zijn die Aerotwins gewoon goed als ze ook op die Opel Sintra passen? Passe ze sowieso als de lengte maar gelijk is aan de originele bladen, 600 mm dacht ik?

Nog een laatste vraag omtrent garages: diezelfde vriend wees me op naar zijn zeggen vrij goeie specialist in Hoofddorp, iemand hier ervaringen mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Guidoxb

Geplaatst door Guidoxb (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Mercury (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo Guido,

wat een verhaal, maar ik zal even wat proberen duidelijk te maken.
Temperatuur, lijkt me goed, zo doen ze dat allemaal, airco inschakelen geeft iets meer koeling, omdat de fan dan op stand 1 gaat draaien.
Automaatbak, is vaak een solenoid probleem, klepje kost niks, maar het is rotwerk om bij te komen.
Dan je uitlaat en wissers, ik zal je vanavond of morgen ff een mail sturen met een adres waar die delen giedkoop te krijgen zijn, ik mag hier geen reclame maken, maar is ook mijn delen leverancier, daar kan ik het niet voor in amerika bestellen zelf.

Adressen van garages en beoordelingen doen we niet aan hier op de site, daar voor is de chevrolet transsport hyves.

Gr
Peco Power

Guidoxb (0), 12 jaar geleden

Jaja een heel verhaal, ik weet het, heb ook een tijdje alle elende opgespaard. De auto is echter mooi en de moeite van het fixen waard, en dat is dan ook wat ik wil. Bedankt voor het antwoord alvast, ik ga er mee aan de slag!

Remfra (0), 12 jaar geleden

Guido?En?en? Ik ben wel benieuwd naar het vervolg eigenlijk en of er al oplossingen zijn.Daar leren we per slot weer van toch?

Grt. Remco

Guidoxb (0), 12 jaar geleden

Hee Remco, je hebt helemaal gelijk.Drukke weken gehad met mijn werk, maar tussendoor een en ander gedaan aan de Chevy:

1. Die temperatuur schommelingen schijnen normaal te zijn. Als ik de airco aanzet lijkt het inderdaad wat stabieler te worden vanwege de fan die gaat draaien. Laatst die dag dat het 32 graden was stond ik een half uurtje op iemand te wachten, expres de motor stationair laten draaien met airco aan, en de temperatuur kwam wel hoog, maar bleef toch duidelijk onder de 3e streep (die voor de zone met rode blokjes). We nemen dit voorlopig dus voor lief
2. Het haperende schakelen blijft het vervelendse probleem wat nog niet is verholpen. Ik heb een soort wonderolie gekregen van een zeer actief lid alhier op dit forum uit de regio Groningen. Dit schijnt enigszins te helpen, het probleem treedt later op, maar vroeg of laat gaat ie dus toch weer schokkerig schakelen. Mijn volgende stap voor dit probleem wordt waarschijnlijk een nieuwe solenoid drukschalaar, wat ook al eerder ergens in dit forum als oorzaak staat vermeld.
3. Het rinkel geluid achter was gewoon totaal versleten remblokken waardoor metaal langs elkaar schraapte. Vervangen met de goeie remblokken (Groningen), ook gelijk voor en geluid weg (en beter remmen!)
4. Lekke uitlaat, voorstuk vervangen met gebruikt uitlaatdeel, achterdeel dat origineel uit een stuk bestaat vervangen door nieuwe aftermarket tweedelig (Groningen) dus auto weer stil.
5. Die ruitenwissers zijn natuurlijk gewoon universeel, als je maar dezelfde lengte er op zet, 60cm in ons geval. Heb inmidels die nieuwe platte wissers er op zitten, gaat makkelijk en werken prima.

Het voornaamste probleem dat nog steeds bestaat is dus het schakelprobleem. Verder vertrouw ik de auto toch niet genoeg om de reis naar Zweden mee te maken.Ik heb dan ook inmiddels besloten het vliegtuig te nemen (we zijn maar met z'n twee) en na 4 dagen in Stockholm een autootje te huren en nog eens een week door het land tuffen. UIteindelijk is dat tamelijk goedkoop, 2 retourtickes en week auto huren komt op 800 euro ongeveer...
Ik denk dat ik het schakelprobleem verder ga bekijken na de vakantie, oa vanwege financiele overwegingen.

Groeten, Guido

Remfra (0), 12 jaar geleden

Hoi Guido,

Voor wat betreft het schakelen lijkt het inderdaad om een solenoid te gaan.Heb ik ook reeds moeten vervangen.
Ruitenwisserbladen vervang ik zelf nooit compleet.Alleen de rubbers slijten dus die vervang ik dan wel.
Is los verkrijgbaar.Die remmen hebben ze mijns inziens gewoon niet goed nagekeken. Jammer dat je niet met je Transsport op vakantie kunt. Overigens,zweden is heel mooi.

Fijne vakantie en ik lees het nog wel hoe het afloopt?

Grt.

Remco

Mercury (0) PRO, 12 jaar geleden

Guido, de wonderolie duurt ff voor dat het echt alle ellende er uit heeft gehaald, en er is geen garantie dat het ooit weer goedkomt, maar, ik ken iemand op de chevrolet transsport hyves, die had een TS met een bakprobleem dat ie eerst de auto 5 min moest laten lopen voordat ie uberhaupt schakelde. deze gooide dit er in (het is en blijft een lapmiddel) en na 1 dag werd het al iets beter, en na twee weken had ie helemaal geen last meer..... en hij rijdt nu nog steeds....
Het spulletje is een soort soepelmakertje van uitgeharde rubbers, en zorgt er vaak voor dat alles net even beter weer afdicht en soms heb je dan mazzel.
En @ Guido, die laatste zending heb je wel heel veel mazzel gehad, want je hebt de uitlaatdelen voor inkoopsprijs gekregen, want Jan had zich misrekend, maar maakt niet uit, met deze lovende woorden hierboven voor de geleverde delen, maak je ook weer een hoop goed...

gr

Peco Power
Groningen

Guidoxb (0), 12 jaar geleden

He Chevy vrienden,

Bedankt zover voor jullie proffesionele en vriendelijke hulp.
Ik ben sowieso niet zo'n kampeerder, meer een stadsmens, en had er toch al een hard hoofd in die auto in de verschillende steden die ik langs zou gaan (Hamburg, Kopenhagen, uiteindelijk Stockholm) duur te moeten parkeren. Natuurlijk had ik wel een interesse ook in het Zuidelijke van Zweden, de mooie kusten, maar ik kan ook daar iets van meekrijgen met die huurauto vanuit Stockholm, misschien ga ik zelf dan wat Noordelijker dan het oorsronkelijke plan. Verder zit ik voor mijn werk al heel veel op de weg, en dan heeft zo'n fly-drive ook wel iets kalmerends.
Peco, bedank Jan voor het onbedoelde prijsvoordeeltje, jullie hebben er nu wel een hele trouwe klant bij moet je maar denken! Ik zal voorlopig de olie nog wat kilometers gunnen, wie weet lost het schakelprobleem zich alsnog vanzelf op. En anders wordt mijn volgende stedentrip ergens in augustus naar Groningen e.o. voor die solenoid vervanging !

Groeten allen, en ook fijne vakantiedaen de komende tijd toegewenst.

Guido

Mercury (0) PRO, 12 jaar geleden

Prettige vakantie Guido, en ik weet niet wanneer je gaat, maar dit weekend vanaf morgen dus 7,8 en 9 july is het big power meet in Vasteras, 17000 amerikaanse auto.s !!!!!!!
http://www.bigmeet.com/

En een trouwe klant is nooit weg...

groet.n uut Grunn'n

Peco Power

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.