close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US Trans Sport: Euro 98 in een Trans Sport

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3,4l V6

Hallo allemaal,

Ik weet niet of mijn onderwerp hier thuis hoort, maar wilde even een ervaring met jullie delen. Afgelopen weekend was ik in Duitsland, heb daar de tank helemaal volgegooid, omdat er nog een paar liter in zat (doe ik regelmatig, heb zodoende het idee dat ik een vrij 'schone' tank heb). Ik heb daar gewoon bij de Esso Euro super getankt (was volgens mij gewoon 95, stond ook zo op de bon, je kon alleen benzine tanken en euro super (en diesel).

Op de terugweg (meteen na het tanken naar huis gereden) liep de auto extreem zuinig (rij gewoon altijd in Nederland 120 op de cruise control, in Duitsland rij ik wel wat harder (even 180 aangetikt, maar doe ik nooit lang omdat de kolk in de tank wel erg groot wordt). OP de terugweg verbruikte hij volgens de boardcomputer 8,6l/100km, terwijl ik normaal op de Nederlandse snelwegen net 9,5l/100 km haal en meestal zo rond de 10l/100km zit. Nu kan je zeggen dat je in Duitsland langere afstanden rijdt, maar dat doe ik ook in Nederland en deze lage waarde haal ik zelfs niet op stukken waarop ik maar 100 km/u rijd.

Gezien het enorm lage verbruik op de terugweg, denk ik dat er benzine met een octaangetal van 98 in mijn tank is gekomen. Het verbruik van de boardcomputer klopt wel, want toen ik 600 km had gereden, was de tank nog niet half leeg.

Nu is mijn vraag of jullie deze ervaring ook hebben of misschien hebben gehad. Op deze manier kan je misschien zelfs beter 98 tanken in plaats van 95, de meerprijs verdien je terug en je hoeft minder snel te tanken. Bovendien liep de auto wel als een zonnetje (doet ie altijd wel), zeker bij acceleratie naar 180 (dat deed ie supersnel).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik neem aan dat 98 toch niet slecht is voor de TransSport?

Groetjes,

Henk

Geplaatst door

TransSport2003 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Henk,

klinkt interessant. Ik zou toch denken dat het onmogelijk is om 600 km met een halve tank te doen!

Uitgaande van 1 op 8 dan kom ik met euro95 op ruim 700 km...

Ik zou niet weten of euro98 slecht is voor onze auto. Voor welke motoren is euro 98 dan eigenlijk?

Groet,
Pete

nlpete 0

14 jaar

Euro 98 kan er best in, maar is voor deze motoren niet echt een must. Verbruik van 1 op 7 a 8 is normaal bij deze auto's, op 98 kunnen ze iets zuiniger lopen, maar is verwaarloosbaar. Wel interessant is het tanken van bijv excellium excellent en v-power, deze brandstoffen hebben toevoegingen die het brandstofsysteem mooi schoon houden en daardoor een iets gunstiger verbruik opleveren door een betere verbranding en dus ook een mooier en rustiger lopende motor.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Maar hoe kan Henk dan 600 km op een halve tank rijden?

Gr,
Pete

nlpete 0

14 jaar

Henk heeft een tank van 200 Ltr. eronder ..........

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

ja, want anders geloof ik het ook niet...

Mercury 0
badge

14 jaar

O sorry dat mag alleen hier > http://probleembak.hyves.nl/

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Het woord is aan Henk...

nlpete 0

14 jaar

Hmm wat moet ik zeggen.
Ik rijd doorgaans tussen de 850 en 930km op de tank benzine standaard benzine.
Gemiddeld rijd ik dan tussen de 90 - 120 km/h Dit verbruik was voor mij nochtands de reden om niet om te bouwen naar gas.
Nu weet ik niet wat het verbruik moet worden van mijn 3.4 Pontiac trans Sport uit 1996 oude model.
De automaat is hierin hetzelfde als de 97 Chevy alleen is de auto lichter.
Mijn bandenspanning heb ik wel op 2.8 bar staan.

De verbruiksmeter zie ik meestal tussen de 6-8 l /100km staan maar daar het systeem niet gecalibreerd is neem ik dat met een korreltje zout. Wat ik wel bemerk is dat ik ruim 1 1/2 week rij in plaats van de vroegere week.
V-power ed tank ik niet. heb wel dezelde ervaringen in duitsland.
Wat wel is met de halve tank dat is de foutaangave van de meter door de damp retourbenzine in de tank. Meestal na het herstarten is de tank leger dan bij het neerzetten.

Daar ik zelf werkzaam ben op een olie/benzine/gas terminal van BP zie ik dus genoeg van de chemicalieen langs komen.
Wel grappig benzine aanlengen met Ethanol en wat addaptieven en ziedaar het oude recept hahahaha.
Ja we zijn millieu bewust bezig maar ondertussen rijden we meer op de chemicalieen dan de benzine zelf.

groet Danny

groet Danny

dannymdouma 0

14 jaar

Heren,

Ik ben weer in de lucht (was even met een Audi S8 op pad, die heeft wel Euro 98 nodig :) heb ook toen niet echt op het verbruik gelet.

Maar even zonder gekheid: auto heeft in Duitsland dus echt extreem zuinig gelopen. Heb nog steeds geen verklaarbare reden hiervoor. Bij het tanken bleek ook dat de wijzer van de benzinemeter en de verbruiksmeter wel redelijk de waarheid spraken. Kennelijk hebben Danny en ik dezelfde ervaringen. Ook ik rijd heel rustig met de Trans Sport, gewoon met het verkeer mee, maar niet harder dan de Vmax. Vanaf mijn wintersportadres rijd ik vanaf de Oostenrijks-Duitse grens zonder te tanken naar huis (midden Nederland, Utrecht) en heb dan over 900 km ook wel een goed zuinig verbuik (met winterbanden), maar dit laatste tripje sloeg dus echt alles.

Overigens had ik een tijd geleden in Frankrijk een andere ervaring. Heb daar noodgedwongen langs de snelweg E10 moeten tanken, maar heb vanwege de spookverhalen over deze benzine er toen maar 10 liter ingekieperd. Auto verbruikte toen behoorlijk wat bij eenzelfde rijstijl. Ik had namelijk wel eens gelezen dat E10 je rubbers/leidingen zou kunnen aantasten. Misschien weet iemand daar iets meer van? Danny bijvoorbeeld? ;) We willen onze lekkere wagens natuurlijk niet verknoeien met die E10.

Groeten,

Henk

Amerikanen kunnen qua rubberwerk wel wat hebben, die laag octaan bagger die je daar kunt tanken..... als je het op de lak morst is het net rem olie, het vreet eraf..... en als je met zo'n ding bezig bent waar die zooi inzit en je trekt een leiding los, door de meur heb je 2 dagen koppijn en ik moet er harder van hoesten dan m'n javaanse jongens of een lap vol synthetische thinner......

Welke pomp was dat waar je die superzuinige benzine tankte? m'n zoon gaat morgen nl naar Duitsland, met de Transsport, dus misschien kommt ie in de buurt.....

gr

Peco Power


Gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

de betreffende pomp was de Esso (bemand) in de stad Rothenburg ob der Tauber, ten zuiden van Wurzburg (niet langs de snelweg dus).

Groeten,

Henk

Amerikanen kunnen qua rubberwerk wel wat hebben, die laag octaan bagger die je daar kunt tanken..... als je het op de lak morst is het net rem olie, het vreet eraf..... en als je met zo'n ding bezig bent waar die zooi inzit en je trekt een leiding los, door de meur heb je 2 dagen koppijn en ik moet er harder van hoesten dan m'n javaanse jongens of een lap vol synthetische thinner......

[quote=dannymdouma]Daar ik zelf werkzaam ben op een olie/benzine/gas terminal van BP zie ik dus genoeg van de chemicalieen langs komen.
Wel grappig benzine aanlengen met Ethanol en wat addaptieven en ziedaar het oude recept hahahaha.
Ja we zijn millieu bewust bezig maar ondertussen rijden we meer op de chemicalieen dan de benzine zelf.[/quote]
Hoewel dit wel een semi algemeen karakter heeft speelt het eigelijk bij alle oudere auto's. Feit is dat op de terminal zelf er regelmatig pakkingen in het leidingwerk door de bio- benzines/diesel kapot gaan. Dit geldt ook voor pompen. Het probleem is inderdaad Peco aantasting de tanks hebben zelf al een speciale coating, leidingen ethanol in rvs. De invloed op rubber is niet geheel juist, standaard rubber verteerd bij benzine dus waarschijnlijk is het al reeds in gebruik zijnde benzineslangetje een mix of featon. Voor diesel heb je dit probleem niet op rubber gebied dan.
Het is dus gelet op de aggresieve werking zaak met name ook voor de keurmeesters onder jullie om ook de slangdelen van vulopening naar de tank te inspecteren op mogelijk doorrotten. Wij moeten bij alle werkzaamheden met een open benzinesysteem een koolstofmasker gebruiken om de verschijnselen zoals beschreven te voorkomen.

Bij de biodiesel speelt het probleem dat de diesel geblend wordt voor de homogene structuur goed te krijgen voor alle waarden als geeist ook vroeger zo. Wat wel een practisch feit is dat zodra de rotzooi in een afgesloten leiding staat de pakkingen van oude produkten er doorslaan.
Inmiddels ook steeds minder daar er steeds meer vernieuwd wordt door andere pakkingen.
Gelet op dit fenomeen kan er dus wel wat gebeuren bij de oudere dieselpompen, bij de benzinepompen (>800m3/h) liggen er regelmatig de laatste paar jaar de seals eruit. Dus wellicht kunne we zelf ook wat gaan verwachten hier in.

Positief is wel dat Ami's al langere tijd met deze mix rijden dus dat zou voor ons Ami-rijders een zorg minder zijn.

Overigens lost diesel asfalt op dus zo ongevaarlijk is dat ook niet...

groet Danny

dannymdouma 0

14 jaar

Nou, net iets boven het reserve streepje en nog geen 600 km gereden...

Maar wel lekker gereden zullen we maar zeggen.

Gr,
Pete

nlpete 0

14 jaar

Sorry maar het is best mogelijk met mijn andere auto's had ik dezelfde ervaring het octaan gehalte ligt daar veel hoger dan in nederland had zelfs banden uit duitsland sleten ook minder snel

gr D

sieby56 0

14 jaar

Ik koop mijn auto's ook in duitsland, die blijven namelijk gewoon nieuw.............

Mercury 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.