Chevrolet US Astrovan: geen remdruk linksachter zoemend geluid versnellingsbak

Bouwjaar: 1990, Brandstof: LPG, Motorcode: 4.3 V6

Hallo iedereen,

bedankt voor het lezen van mijn technisch probleem.

Ik rijd sinds kort in een Chevrolet Astro Van en moest ermee naar de APK.

er mankeerde niet veel aan, maar hij werd afgekeurd omdat er geen remdruk op het linkerachterwiel komt.

mijn garage heeft er 5 uren aan gewerkt en heeft zich zó vaak bij de APK keurmeester gemeld voor een remmentest, dat de APK keurmeester geweigerd heeft om ze nog langer van dienst te zijn....

de garage heeft álles gecontroleerd: hoofdremcilinder, remdrukverdeler, wielremcilinders, remvoeringen, ontluchting, etc. maar ze kunnen er niet achter komen waarom het linkerachterwiel niet netjes meeremt.

wanneer ik bijvoorbeeld voor een rood stoplicht wacht met mijn voet op de rem, dan zakt het rempedaal niet.

ik weet dat er een lek was in het remsysteem, maar dit is verholpen door de garage.

op de remmentestbank geeft de rem rechtsachter een remkracht aan van 8 en linksachter -0- een maximaal verschil dus.

de remcilinder linksachter is vernieuwd.

een ander dingetje dat niet helemaal tof is, is dat mijn Astro Van niet goed schakelt van de eerste naar de tweede versnelling.
hij schakelt te laat en hij schakelt nogal abrupt.

van de 2e naar de 3e versnelling schakelt de bak váák zonder dat je het voelt, (perfect!!), maar het komt óók wel eens voor dat ie met een flinke "bonk" in de versnelling valt, met een geluid alsof je een bowlingbal op je houten vloer laat vallen.

het oliepeil is goed en de kleur van de olie is mooi rood en ruikt fris.

het kan zijn dat de versnellingsbak gewoon oud en versleten is, maar ik vind het maar raar dat -ie het ene moment prima schakelt, en het volgende moment met veel geluid, ook komt er een soort zoemend geluid van de motor of versnellingsbak dat klinkt alsof de stuurbekrachtigingspomp te weinig olie krijgt.

het niveau van de stuurbekrachtigingspomp is echter goed.
de auto is uitzonderlijk goed onderhouden door de vorige eigenaresse, en is het waard om aan te sleutelen.

ik wil de auto graag technisch helemaal goed hebben.

ik vraag me af of bovenstaande problemen herkenbaar zijn voor andere mensen?

alvast bedankt!

formula301

Geplaatst door formula301 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Astrovan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

metalux (0) PRO, 12 jaar geleden

wat zowiezo verkeerde zuinigheid is dat er maar 1 remcilinder vervangen wordt ,maar oke
ik neem aan dat de cilinder linksachter vervangen is, komt er wel remvloeisof uit dan? (met ontluchten)
het kan namelijk nooit weel zijn omdat een Astro maar 1 remslang achter heeft, en op het cardan splits zich naar links en rechts.
is de remleiding niet ergens ingedeukt ofzo?
wat ik persoonlijk zal doen is 2 cilnders achter vervangen en ook de remvoering (ook als ze niet op zijn)
let er wel op met monteren dat je na het monteren de remvoeringen even met de hand moet op stellen (dus aan het gekartelde wieltje draaien net zolang de voering lichtjes aanloopt tegen de trommel.
let er ook op dat de korte voering altijd voor zit en de lange achter.



wat betreft het schakelen .ik denk dat het in de afstelling van de Trottle Valve kabel zit.
deze kan je afstellen bij het gasklephuis

formula301 (0), 12 jaar geleden

@ Metalux,

dankjewel voor uw reactie.

met het ontluchten komt er gewoon remvloeistof uit de remcilinder linksachter.
ik zal overwegen om ook de rechter remcilinder te vervangen, incl. de remvoering.
bedankt voor de tip dat de korte voering altijd aan de voorkant moet zitten.

ik zal eens een specialist laten kijken naar de afstelling van de Trottle Valve kabel.

is het "zoemende" geluid voor u herkenbaar?

formula301 (0), 12 jaar geleden

@ Metalux

ik heb naar aanleiding van uw antwoord besloten om de remmerij te vernieuwen.


een andere garage zal zich nu over het remprobleem buigen.

als de oorzaak van de ongelijke remdrukverdeling duidelijk is, dan zal ik dat hier laten weten.

formula301 (0), 12 jaar geleden

helaas geen oplossing voor het remdrukverschil, wél voor de APK:

ik heb een APK keurstation opgezocht zonder remmentestbank.

de bus is goedgekeurd, want hij vertraagd prima bij het remmen....

een remmentestbank is vanaf 2013 verplicht voor een APK keurstation hoorde ik ergens.

tot die tijd doe ik het dan maar even zo.

jammer dat niemand, de garages waar ik geweest ben incluis, weet waar het remdrukverschil aan ligt...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Astrovan of stel zelf een nieuwe vraag.