Chevrolet US 0: GM 6.2d in speedboot.

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Diesel, Motorcode: GM 6.2d

Hallo,

Ik ben in het bezit van een speedboot met een 6.2 diesel afkomstig uit een Blazer (alles is aangepast met betrekking op de koeling).Nu gaat het voorgloeien met een tuimelschakelaar die ik enkele seconden moet bedienen en vervolgens starten. Nu ging op een gegeven moment het starten steeds moeilijker tot hij helemaal niet meer starte. Bij nader onderzoek bleek dat de gloeibougies stuk waren. Nu zag ik ook dat op deze gloeiers 12 volt stond vermeld terwijl ze met 24 volt worden aangestuurd.Weet iemand wellicht of het zou kunnen dat ze stuk gegaan zijn door te lang gloeien?Worden bij dit type motor 12 volt of 24 volt gloeiers gebruikt en gaat dit dan niet in combinatie met een gloeiautomaat?
Ik hoop dat iemand mij wat op weg kan helpen.
Alvast bedankt.

Bram010769243

Geplaatst door Bram010769243 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

de gloeispiralen moeten idd op 12 volt worden aangestuurd, maar het komt vooral aan op de amperage en niet de voltage, weet je zeker dat er 24 volt over loopt?, 2 accu's is nl standaard voor een 6.2 diesel. (bij het gloeien zakt het voltage naar 11 of 10 volt en bij het starten naar nog minder)
Maar goed, je moet PTC (positive coefficient temperature) pluggen hebben, deze zijn beveiligd tegen oververhitting. Voor de 6.2 kun je de AC-Delco G60 gebruiken (10,5 volt), deze gloeien wat langzamer, maar gaan veel langer mee. Spuit voor het verwijderen van de oude gloeipluggen ze goed in met kruipolie o.id. en laat dit goed inwerken, de oude pluggen willen nl erg slecht los!!!. er breekt nog wel eens wat af en dat ligt dan in je cilinders, dus rustig loswerken!! ER zijn nog veel meer soorten pluggen te koop, ff rondneuzen bij dieselspecialisten. En ja, er zit een gloeiautomaat tussen normaal gesproken, maar die wordt vaak vervangen door een handgestuurde voorgloeiknop.Zit er bij jou in de buurt geen dealer of specialist die ook de ambulances in onderhoud heeft?? deze mensen hebben vaak veel ervaring met de Chevrolet diesels, die zaten ook in de Chevy vans van de jaren 80 en 90 (6.5 is op veel punten identiek).
Suc6
Peter

Bram010769243 (0), 16 jaar geleden

He Peter bedankt voor je reactie !

Ik heb inmiddels gloeipluggen van AC-Delco G-60 aangeschaft.
Ik zou helaas niemand weten met ervaring met deze motoren.
Heb jij enig idee hoelang ik zou moeten voorgloeien ?
De bedrading die van het gloeirelais naar de pluggen gaat is groen en naar mijn idee niet al te dik.
Heb jij enig idee of dit klopt?
Het geen wat me ook opviel is dat er op deze motor 2 dynamo's zitten is dit wel orgineel?

Peter alvast hartelijk bedankt voor je hulp.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Gloeien zal je toch echt even moeten uitvinden, maar toch snel een 10/15 seconden. De groene bedrading klopt.
2 dynamo,s? ik heb het wel eens gezien bij een ambulance, die hadden dan 2 of 1 enorme dynamo, dit was voor extra stroomcapaciteit voor hartmassage apparatuur o.i.d. Het vervelende is in dit geval natuurlijk dat zo'n motor ergens wordt ingebouwd waar ie never nooit voor is bedacht. (Wat niet wil zeggen dat het niet goed zou werken). En dan worden er vaak aanpassingen gedaan. Miss dat er ooit een claim is binnengekomen ivm een kapotte dynamo en dat er door de leverancier voor gekozen is om er dan maar 2 op tezetten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US 0 of stel zelf een nieuwe vraag.