Sinds kort heb ik dus een trans sport. Kreeg gisteren een ODB uitlees stekker en heb de foutcodes uitgelezen. Dit waren:
Code Type Status Description
---- ---- ------ -----------
P0134 PowerTrain Stored 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank I Sensor 1)
P0135 PowerTrain Stored 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P0300 PowerTrain Stored Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0135 PowerTrain Pending 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
Ik heb een Prins VSI LPG installatie en die werkt goed. De motor loopt op LPG stationair niet heel lekker. Houd af en toe in en laatst sloeg hij (voor de eerste keer) zelfs af bij het inrijden van een parkeer garage. Op benzine loopt ie wel iets beter stationair maar slaat af en toe een ontsteking (in een cylinder) over heb ik het idee. Bij normaal rijden overigens geen enkel probleem. Ik ben niet zo van het vol gas geven en dus zoemt ie lekker over de weg bij zo'n 2500 toeren, tikje terug en hij schakelt mooi op. Er is duidelijk een probleem met die Lambda sensor (de eerste) en ik zal hem eerst doormeten voordat ik hem vervang, nu moet ik zeggen, de auto heeft er net twee ton op zitten en ze gaan in beste geval 100000 mee geloof ik, dus deze zal gewoon op zijn. Nu mijn vragen:
Zijn er ergens "part numbers" op te zoeken voor dit soort onderdelen, of heeft iemand een nummer voor me? Ik vind natuurlijk een enorm aanbod overal en iedereen heeft een heel verhaal over dat hun product goed werkt etc maar ik wil (en dat heeft alles te maken met dit weer) geen vier draden gaan solderen boven een motorkap in de open lucht. Gezien het lage voltage moeten die lassen perfect zijn en dat gaat (mij) niet lukken :) Dus eentje met stekkers er aan, en dat zijn vaak aftermarket OEM achtige dingen, maar daar zijn toch "part numbers" voor? Ik vind er wel enkele, maar die lijken alleen voor 1 leverancier te gelden. haynes biedt ook geen soelaas.
Kan die defecte sensor de oorzaak zijn van die "misfires"? Voor zover ik kan nagaan zal ie te arm gaan lopen bij stationair. Ik zal ook eens op benzine moeten gaan rijden. Ik rijd altijd op gas. Heb wel de tank afgevuld met V-power, ook vanwege condensatie etc. Hoor wel dat deze blokken op LPG nooit helemaal mooi lopen..
Hoe "erg" is het om even op deze manier te rijden? En dan voornamelijk, hoe slecht is het voor je Katalysator? Hij is laatst gewoon gekeurd met gasmeting en al. Was geen probleem.
Laatste vraag, beetje suf. Ik had in het begin dat de binnenverlichting niet wilde doven. Systeem gereset en opnieuw ingesteld. Dat ging een week goed. Nu weer hetzelfde. Ik denk dat een sensor bij een deur misschien niet goed werkt. Waarom zitten er overigens wel zes contacten op die schuifdeuren (die bij mij overigens handbediend zijn)?. Maar mijn vraag is dus, waar zitten die schakelaars? Ik kan er 1 vinden aan het eind van de schuifdeur (zo'n druk knop) maar bij de voordeuren niet.
Alvast dank, groeten, Lucas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Foutcodes wijzen allemaal op een gas-systeem dat (veel) te arm staat. Op den duur kan dat leiden tot verbrande kleppen en een gesmolten katalysator.
Lees eens de live data (service 1) uit. Bijna bovenaan staat de Long term fuel trim (Pid $7 en $9).
Is deze behoorlijk positief (meer dan 10%)? Zo ja, dan staat het gas-systeem te arm.
Probleem is als je nu naar benzine gaat, komt de motor behoorlijk te rijk te staan.
Deze waarde kun je op 0 zetten door de codes te clearen (service 4) of er nu foutcodes zijn of niet.
Dan een flinke tijd op benzine rijden en kijken of er dan problemen zijn - foutcodes of Long term fuel trim te veel afwijkend van 0.
Vooralsnog ga ik er van uit dat de lambda-sonde niet defect is, maar dat de codes veroorzaakt worden door het te arm staan.
Kontroleer ook even de temperaturen van koelwater en inlaat lucht. Eerst koud zonder te starten. Moeten (bijna) gelijk zijn en gelijjk aan de buiten temperatuur.
Daarna ook even kijken als de motor warm is.
Ik zal eens kijken. Maar een Prins VSI G3 systeem is toch direct ingespoten en maakt gebruik van hetzelfde motor management? Dan zou het toch die sonde zijn omdat die het mengsel zou moeten regelen? Affijn, meten is weten ;) Hij loopt nu 1 op 6 (stadsverkeer) op gas, dat is niet erg afwijkend denk ik (en ik rijd zeer rustig). Dit blok heeft ergens bij 180000km nieuwe koppen en kleppen gekregen. De temp op het dashboard staat altijd net onder met midden. Hij heeft een extra oliekoeler maar vreemd genoeg geen Flashlube (die staat ook op het lijstje). Mijn vraag over de deursensors moet anders denk ik. Als er een "open deur" geconstateerd zou worden moet ik dat op de display zien nietwaar? Dan denk ik dat er ergens iets in de elektronica mis is. Zal hem weer eens resetten. Nu moet ik de lichten met de knop uitzetten en dat ga ik vast een keer vergeten. Ik zal ook de foutcodes eens resetten en op benzine gaan rijden. Kijken of de foutcodes terug komen. Binnenkort ga ik een lange rit maken en kan ik mee gaan kijken. Ik laat weten wat ik uit kan vinden.
15 jaar
Gassysteem werkt met een eigen management systeem, dat alleen gas regelt en die kun je dan weer niet uitlezen, helaas.
EOBD bewakings gedeelte en ontsteking wordt gedaan door de originele motor-computer.
Even 15 minuten stationair laten draaien. Intake air is buiten temp en loopt op naar drie. Long term Fuel blijft hangen zo rond de 3,91% (op gas). De O2 sensor schakelt regelmatig tussen 0,1 en 0,9. Ik zag echter dat de auto nog niet de bedrijfstemp had bereikt (was opgelopen naar 78 graden) en dus bleef het fuel system nog in "open loop".
Zal straks een langer stuk gaan rijden, dan weer een log mee laten lopen.
Thanx voor de input. Groetjes,...
15 jaar
Tijdens open loop verandert de Long term fuel trim zeker niet.
Verandert alleen tijdens closed loop en dan nog alleen indien de Short term fule trim te veel afwijkkt van het middenpunt.
Overigens has het systeem al lang in closed loop moeten staan. Daar zijn wettelijke regels voor.
Zijn er fouten aanwezig?
Tja, dan denk ik toch weer aan defecte O2 sensor. Als de (interne) verwarming niet werkt komt ie veel te traag op "operating temp" en dus blijft ie te lang in "open loop" nietwaar?. Een siliconen pakking kan hem ook beschadigd hebben. De koelwater temp loopt gewoon op dus die sensor houdt hem niet tegen. Ik zal nog eens goed kijken naar de data tijdens een langere rit straks.
15 jaar
Een V6 van dit bouwjaar heeft minstens 3 of 4 lambda-sondes. 2 voor de kat en 1 of 2 na de kat(s).
Staan beide fuel systems in Open Loop? Staat daar nog wat bij? als System fault of zoiets?
Pendelen beide O2 sensors voor de kat? Wat voor signaal geven de sensors na de kat af?
Overigens op het moment dat je op gas rijdt, regelt kennelijk de gas-computer het mengsel, anders zou die sensor niet pendelen.
En een pendelende O2 sensor is dus op temperatuur en werkt gewoon goed.
Eerst even over die open loop. Dat was een fout, als je disconnect gaat ie automatisch op die stand (het uitleesprogje). Sensor staat in closed loop op zowel gas als benzine. Net even twee tripjes gedaan van ongeveer 12 km. Eerste op benzine en tweede op gas.
Op benzine loopt ie 1 op 3 en dat is wel erg veel nietwaar? Geen fout codes en loopt ie mooi stationair.
Op gas vrijwel meteen (na een paar minuten) komt er weer een foutcode (p0135, de sensor). Verder loopt ie op gas 1 op 7 (volgens de software)
Sorry, ik heb haast dus later meer. De long term fuel trim is niet zo heel erg afwijkend dacht ik. Moet de logs uitpluizen en nu blijkt hij een deel niet gelogd te hebben. Maar was iets van 6% bij benzine en 3,5% op gas (gemiddeld)...
En ik dacht ook dat je bij V6 of V8 blokken vier sensoren had, maar zover ik na kan gaan zijn het er echt maar twee....
ik zal de logs napluizen en wat meer info geven.
15 jaar
Hallo
Heb ook een ts op lpg
uit 2001, die van mij heeft ook twee lambda sensoren 1 voor en 1 na de kat
Die na de kat word volgens mij alleen ter controlle gebruikt en regelt de computer hier niet op.
Ik denk dat je lambda regeling op lpg het af en toe laat afweten, waar door je o2 sensor
een te constant mengsel krijgt arm of rijk.
Wat ik met mijn eigen ts heb dat als je wat sneller rijd het mengsel ook aan de arme kant is met de zelfde meldingen.
De sensoren zijn dacht ik gelijk aan elkaar je zou ze eens kunnen omwisselen,
Peco weet daar vast meer van.
Een prins VSi lpg is een gasvormige inspuiting (geen LPI dus)
wat gas injecteerd in het spruitstuk gedeelt waar je lucht word aangezogen.
Je lpg computer krijgt als het goed is ook een lambda signaal voor de hoeveelheid lpg
deze zou je eens uit kunnen laten lezen en ook even een viergas testje
weet je gelijk of het arm of rijk is zowel voor lpg als benz
Sterkte
Groet Jan
15 jaar
Ik heb hem net laten keuren en de viergas meting was goed (stond er wel bij maar heb niet op de meetgegevens gelet). Ik dacht ook dat een "check engine" lampje sinds mei een afkeurpunt was maar daar werd niet moeilijk over gedaan (en geen steekproef). Vanwege kerst heb ik nu even weinig tijd. Ik zal waarschijnlijk in Januari een update geven als ik er mee door ga. Forum is voor oplossingen nietwaar? Ondertussen gaan we wat langere ritten rijden en kan ik wat meer gegevens verzamelen.
In ieder geval werken de nieuwe banden goed op sneeuw, en de traction control ook ;)
Bedankt voor de info en het meedenken. Prettige kerst en gelukkig nieuw jaar!
14 jaar
Ik had een update beloofd, sorry dat het zo lang duurt...
Ik heb de computer (touchscan) mee laten lopen bij twee ritten. Ik heb twee logs, eentje van bijna een uur snelweg op gas en een tweede van 35 minuten op benzine. Ook heb ik een wat betrouwbaardere meting qua verbruik etc.
Bij de eerste rit (gas) had ik de foutmelding (O2 sensor) gereset. Die kwam pas weer terug nadat ik hem een nacht had laten staan. Op de terugweg schakelde ik over op benzine, foutcode gereset en kwam dezelfde melding (P0135) terug na een kleine tien minuten.
Volgens de software loopt de auto gemiddeld iets van 1 op 9,2. Dat klopt niet. Ik heb een volle LPG tank leeggereden en bijgevuld. Gemiddelde bij snelwegverkeer (overigens scheelt dit niet of nauwlijks van stadsverkeer) is 6,2 km per liter. Nu moet ik zeggen dat ik bijzonder rustig rijd en op de snelweg meestal de cruise control aanheb. Benzine gemiddelden heb ik niet omdat ik de tank nog niet helemaal afgevuld heb (95 liter pfffttt). Ga binnenkort naar Denemarken dus daar komen wel goede metingen vandaan.
Nu de metingen:
LongTermFuelTrimbank1: gemiddeld: 1,7
ShortTermFuelTrimbank: gemiddeld: -0,1
OxygenSensorDataBankSensor1 gemiddeld: 0,6
OxygenSensorDataBankSensor2 gemiddeld: 0,2
Dit alles bij een gemiddelde snelheid van 84,2 km/h en een engine load van 18,5%, intake temp 7,2 en engine temp 89,5
Bij Benzine de volgende metingen:
LongTermFuelTrimbank1: gemiddeld: -6,2
ShortTermFuelTrimbank: gemiddeld: -0,2
OxygenSensorDataBankSensor1 gemiddeld: 0,6
OxygenSensorDataBankSensor2 gemiddeld: 0,3
O ja, gemiddelde snelheid 90,1 en engine load 18,9%, intake temp 8,2 en temp van 89,8...
Ik wacht in ieder geval op een autorisatie van de herverzender uit de V.S. en dan bestel ik naast de schokbrekers, de blokken en schijven rondom, wat verlichting en heel veel andere zaken ook nog een O2 sensor. Ze gaan ongeveer 100000 mee, ik denk echt dat deze gewoon de geest heeft gegeven. Kan ook elektra zijn maar dat merk ik snel genoeg. Ergens denk ik dat ie iets koeler loopt op benzine en dat daarom de heater circuit foutmelding wel terug komt bij rijden op benzine maar niet op gas... Hoewel dat gissen is natuurlijk. Verder ben ik nog steeds erg blij met deze Voiture hoor ;) Alleen het weer moet wat beter worden zodat het ook wat leuker kan worden om er onder te kruipen.
Groetjes...
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar