Chevrolet US Trans Sport: Luchtinlaat Uplander 2005 fluit

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.5 V6

Beste forummers,

ik heb geen TS maar een Uplander, maar die keuze komt niet voor in het type rijtje.

Mijn auto is in onderhoud bij Pietersen.

Bij optrekken komt er een fluitend geluid uit de luchtinlaat (boven op de motor). Na lang zoeken hadden ze dit gevonden en ze hebben geconstateerd dat er een lek zat in de pakkingen. Nieuwe pakking gedaan en het geluid was aanvankelijk iets minder, maar het wordt weer steeds luider en het is zeeeer irritant.

Pietersen zegt er verder niets aan te kunnen doen. 'Het geluid hoort erbij'. Bij een andere auto hadden ze vanwege gefluit de hele luchtinlaat vervangen en die bleek nog steeds te fluiten.

Ik vind het onacceptabel, ik heb nog nooit in een auto gereden die fluit. Het vergalt mijn rijplezier.

Zijn er echte experts die weten hoe je dit oplost?

Alvast bedankt!

Pete

nlpete

Geplaatst door nlpete , lid sinds 12 jaar geleden

45 Reacties

Mercury PRO, 11 jaar geleden

is het fluiten constant? Of alleen koud? Er zit namelijk op de motoren een luchtpomp die de emissie beinvloedt koud, door op cilinder 1 en 6 lucht in te blazen, bij de transsport hoor je die een soort stofzuigergeluid maken, bij een lekje ergens zou dat een fluittoon kunnen veroorzaken. Hebben ze de emmisiewaarden uitgelezen? De uplander heb ik niet veel ervaring mee, maar het fluiten is mij daar niet bij opgevallen. Het komt echt uit de motorruimte? De tellers kunnen namelijk ook van die vreselijk irritante geluiden maken (electronisch) dat doen de pick ups ook namelijk. Lastig te beoordelen hier vandaan, ik zou het advies van metalux hier ff afwachten, die heeft veel vaker de nieuwere typen onder handen.

Gr
Peco Power

nlpete, 11 jaar geleden

De fluittoon, of zo je wilt pieptoon varieert in hoogte en volume. Als de motor koud is fluit die het meest, maar nu hoor ik het ook steeds als de motor gewoon warm is. Alleen bij optrekken. De toon gaat tijdens het optrekken ook weer weg. Ongeveer bij 80 km/u. Hij blijft dus niet constant aanwezig zolang ik versnel. Het komt niet uit de motorruimte, maar uit de luchtinlaat (daar waar benzine en lucht gemengd worden) die bovenop de motor zit. Dit allemaal volgens Pietersen. Ik weet niet of ze de emissiewaarden hebben uitgelezen. Wellicht kan Metalux ook even reageren?

Pete

nlpete, 11 jaar geleden

METALUX, kun je mij helpen??

Pete

Mercury PRO, 11 jaar geleden

ik denk dat metalux om een bepaalde reden niet reageert.........

Gr
Peco Power.

Mercury PRO, 11 jaar geleden

ff googelen op whistling noise chevrolet uplander en hopla........ De pcv klep vervangen. Pcv klepje zit in het kleppendeksel......

Gr peco power

nlpete, 11 jaar geleden

Hallo Peco,

iedereen moet zelf weten of die reageert natuurlijk. Uiteraard heb ik me al suf gegoogleld en tot op heden niets gevonden, anders zou ik het niet op een forum zetten.

Wat doet dat klepje precies en is het veel werk?

Bedankt voor het antwoord.

Pete

Mercury PRO, 11 jaar geleden

pcv valve is positive cranckase ventilation...of te wel de carterventilatie...... En vervangen is natuurlijk een hele klus.... Je moet je motorkap openen, klepje uit de inlaat of uit het kleppendeksel vissen, klepje uit de slang trekken, verbetterde versie weer in de slang drukken, dan weer in de inlaat of kleppen deksel zetten, kap weer dicht, klaar. Denk 1 minuut werk. Dit typen kostte meer tijd..........

Gr
Peco Power

nlpete, 11 jaar geleden

Hoi Peco,

dat klinkt goed!

Ga maandag gelijk even met Pietersen overleggen. (ik ben zelf geen sleutelaar, zoals je ongetwijfelt al gemerkt hebt...)

Pete

metalux PRO, 11 jaar geleden

[quote=Mercury]ik denk dat metalux om een bepaalde reden niet reageert.........

Gr
Peco Power.[/quote]
welke redenen zou dat moeten zijn? hahaha

eerlijk gezegt heb ik geen idee wat het probleem zou kunnen zijn
echter hebben we maar 2 uplanders in onderhoud waar ik werk ,en dit probleem kan ik je helaas niet mee helpen

Mercury PRO, 11 jaar geleden

@ metalux, ik dacht dat jij bij Pietersen zat.... Maar niet dus... Okay, dat was mijn aanname ( en die zijn meestal fout,ook nu weer) en ik had het dan ook logisch gevonden als je daarom je van commentaar onthield.... Ik kom er nog wel acchter waar je werkt... En dat zal ik je dan via de mail wel aangeven...
Gr Peter
het pcv valve probleem staat tig keer op internet beschreven voor de 3,5 liter uplander en aanverwanten van buick, saturn en oldsmobile

Mercury PRO, 11 jaar geleden

Nou NLPete, wat zeiden ze bij Pietersen? Die beunhaas moet gewoon aan z'n klassiekers blijven sleutelen want dat kan niet?

nlpete, 10 jaar geleden

Hoi Peter,

ik ben er vandaag geweest en de pcv valve is vervangen en je raadt het al: hij fluit nog steeds!!!

Ietsjes anders dan daarvoor.

Kunnen ze zo'n klep er verkeerd indoen?

Ik baal er vreselijk van.

Groet,
Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

nee, eigenlijk niet....pfff nou, ik ga ff weer wat mensen aan de andere kant van de haringvijver vragen........

nlpete, 10 jaar geleden

Hallo Peter en andere professionals,

de luchtinlaatpakkingen zijn enkele maanden geleden ook al vervangen en nu dus de pcv valve ook en hij fluit als een gek.

Pietersen heeft er al 3 keer naar gekeken en de luchtinlaatpakkingen vervangen was hun oplossing en pcv valve hier van het forum.

Ze weten dat het probleem nog steeds niet is opgelost en de werkplaatschef adviseert me om de auto daar maar eens een dagje te laten zodat ze het weeeer gaan onderzoeken. In 8x100 euro + de huurwagen van 60 per dag heb ik geen zin en ik heb er ook geen vertrouwen in dat ze het kunnen vinden.

Is er een kenner die me wil helpen?

groet,
Pete

ff aangepast ivm vragen om hulp tegen betaling, druist in tegen de regels van de site...(mercury, moderator problemcar)

Mercury PRO, 10 jaar geleden

Ik ben voor je aan het zoeken... maar tot nu toe weinig respons....

gr

Peco Power

nlpete, 10 jaar geleden

Beste professionals,

en ik heb er ook een flink stuk rijden voor over wanneer iemand me van dat gefluit af wil helpen!

Groet,
Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

dat begrijp ik, maar heb geen idee wat het is, dus je kunt hier wel heen komen, maar wat schiet je er mee op als ik ook wat dom onder de kap sta te loeren ...behalve een partij brandstof verstoken.... ik zal nog eens ff de zaak opstoken in de us of a.....

gr

Peco Power

rondepon, 10 jaar geleden

hoi

misschien een domme opmerking .....maar is het slangetje die aan de pvc klep zit al nagekeken op scheurtjes of gaatjes ?
want als ik het goed gezien heb op diverse foto's van de uplander is het zo'n hard slangetje en die scheuren makkelijk en dat zie je dan niet.

gr. ron

nlpete, 10 jaar geleden

Hoi Ron,

ik weet niet of Pietersen dat heeft gedaan. Ze hebben bij motor geluisterd met een stethoscoop. Als je niets ziet aan die slang dan moet die onder druk getest worden en ik heb daar geen middelen voor. Ik zal Pietersen vragen.

Groet,
Pete

nlpete, 10 jaar geleden

Een andere monteur heeft 4 uur gezocht en getest om het gefluit te lokaliseren maar het komt toch uit de luchtinlaat.
Later weer naar pietersen gegaan en die contateert geen lekkage maar zegt dat het gefluit ontstaat in het manifold en dat er niets aan te doen is. Er is niets stuk aan het manifold, het fluit 'gewoon'. Er zijn meer auto's met een fluittoon in het manifold... Ze kunnen een nieuwe manifold monteren maar dan is de kans groot dat die ook fluit.

Wie maakt er in vredesnaam een manifold die fluit???

Pete

TransSport2003, 10 jaar geleden

Ik heb dat fluiten ook gehad op mijn TransSport (inmiddels is hij verkocht). Heb het er vaak met de garage over gehad, maar nooit wat kunnen vinden. Het fluiten was verschrikkelijk. Hij deed het vooral altijd de dag nadat ik 1000 km had gereden vanaf mijn vakantieadres en als het koud was buiten. Ben er echter nooit door stil komen staan.

Succes ermee.

Groet,

Henk

nlpete, 10 jaar geleden

Het is een heerlijk rijdende auto maar dat gefluit verpest alles.

Heeft er iemand verstand van gefluit verhelpen in manifolds??

Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

Nee, nog nooit geen ervaring mee gehad.... zit me af te vragen of er iets te modificeren valt, bijv door het plaatsen van iets in de aanzuig waardoor je een andere luchtwerveling krijgt..... Waarschijnlijk resulteert zoiets in een foutmelding en een brandend motormanagement lampje....
Goed, ik dacht dat het allemaal wel meeviel en dat het tussen je oren zat, maar het is dus gewoon een erg irritante fluittoon...
We gaan er mee bezig, ik heb gegevens van je nodig...

Nou, daar gaan we, probeer mij zo duifelijk mogelijk de antwoorden te geven, misschien dat ons wat te binnen schiet wat het zou kunnen zijn...
Het gefluit, is dat altijd aanwezig? zowel warm als koud?
Ontstaat het bij een bepaald toerental, of bij een bepaalde snelheid?
Is het ook gewoon hoorbaar bij het stationair lopen?
Bij een andere buitentemperatuur, wordt het dan anders?


found bulletin for updated pcv valve hose to prevent noise on acceleration. replaced this hose.Bulletin # 05-06-01-005a. is toch echt een terugroep actie voor geweest in de states....

gr

Peco Power

nlpete, 10 jaar geleden

Hoi Peco,

bedankt voor je reactie.

Antwoorden:
1. bij koude motor duidelijker aanwezig, bij koud weer ook
2. alleen hoorbaar bij optrekken, tot een kilometer of 80 p/u. Hoe meer toeren hoe meer gefluit
3. op het moment dat ik niet verder versnel dan gaat het geluid weg
4. hoe langzamer ik optrek, hoe minder geluid
5. bij stationair lopen niet hoorbaar

Die pcv valve is vervangen en die schijnt er maar op 1 manier in te gaan.

Groet,
Pete

rondepon, 10 jaar geleden

hoi

found bulletin for updated pcv valve hose to prevent noise on acceleration. replaced this hose.Bulletin # 05-06-01-005a

het gaat hier niet om de pcv valve maar om de "hose" oftewel de pcv-slang

gr.ron

nlpete, 10 jaar geleden

Hoi Ron,

hé bedankt voor dit bericht. Ik laat hem direct vervangen. Alleen, Pietersen heeft alle slangen met zo'n spuitbus getest en geen lekken gevonden. Of is dat een slechte methode?

Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

Nee, mar ze hebben hun info van de fabrikant niet goed doorgelezen... dit is een zgn terugroepactie geweest voor de 2005 uplander, die krijgt een gemodificeerde slang aan de pcv klep....


found bulletin for updated pcv valve hose to prevent noise on acceleration. replaced this hose.Bulletin # 05-06-01-005a. is toch echt een terugroep actie voor geweest in de states....
zoals ik al schreef en zoals Rondepon nog weer eens opmerkt.....

dus......

gr

Peco

Mercury PRO, 10 jaar geleden

En als Pietersen die niet kan vervangen, tsja, dan ga ik hem wel bestellen en dan moet je maar ff naar Groningen tuffen, heb je alleen op de heenweg gefluit.....


gr

Peco

nlpete, 10 jaar geleden

"die krijgt een gemodificeerde slang aan de pcv klep...."

Betekent dat dat er een speciale besteld moet worden?

Pietersen geeft aan dat er twee slangen besteld moeten worden en die hebben ze besteld...

Gr.
Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

hehe, jammer dat ze hun bulletins niet bijhouden... maar ik weet ook niet of ze dit soort dingen in europa te horen kregen... ik moet ook altijd zelf zoeken..... maar goed gelukkig hebben we internet, en massa's boze , in hun portemonnee geraakte amerikanen, die echt niet schromen om voor elk wissewasje naar de rechter te stappen.... en dan verschijnen dit soort terug roepacties gewoon in lijsten.. op internet...
nou we wachten af...(ik denk dat het nu wel goed gaat komen, de vorige keer had ik ook niet goed gelezen en dacht ik dat het om het klepje ging... (waar ook al een gemodificeerde van is trouwens).

gr

Peco

nlpete, 10 jaar geleden

Hoi Peco,

maar nou weet ik nog niet wat dat 'gemodificeerde' inhoudt. Wil dat zeggen dat er een andere Chevrolet slang besteld moet worden dan de conventionele, die standaard in de auto werd gezet?

Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

Ja, dat is 'm... een aangepaste slang.......

gr

Peco

nlpete, 10 jaar geleden

Dan bel ik morgen maar weer even naar Pietersen. En nog iets. Ze hebben twee slangen besteld. Welke moet dan gemodificeerd zijn? Weet je ook wat er dan aan gemodificeerd is?

Gr,
Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

Het kunnen er best 2 zijn, ik heb niet veel ervaring met de uplander, wel met de Transsports, de laatsten hebben daar ook een gesplitste slang voor de carterontluchting dus...kan maar zo. En wat er aan gemodificeerd is? ik heb geen idee, misschien dat er een filtertje inzit, of een versterkte bocht, waardoor hij bijvoorbeeld minder plat wordt getrokken, een betere doorstroming, een ander materiaal???

gr

Peco Power

nlpete, 10 jaar geleden

Hoi Peco,

volgens Pietersen zijn automatisch de gemodificeerde slangen besteld omdat de oude dan niet meer geleverd worden en nou maar hopen dat dat het probleem gaat oplossen! (ik blijf maar hopen dat ze bij GM het niet hebben gepresteerd om een fluitende auto te produceren!)

Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

Dat klopt, in dit geval worden automatisch de goede geleverd..

nlpete, 10 jaar geleden

Beste Allen,

de twee slangen zijn vervangen en? Inderdaad hij fluit niet meer!!!

Ben erg blij. bedankt voor jullie hulp.

Pete

rondepon, 10 jaar geleden

hoi

fijn dat het is opgelost .
jammer voor je dat ik het niet eerder gelezen had, dat het om de slangetjes ging en niet de klep zelf .
maar veel plezier zonder gefluit.

gr.ron

nlpete, 10 jaar geleden

Hoi Ron,

dank je.

Het zou toch een sterk verhaal geweest zijn wanneer GM een fluitende auto geproduceerd had, maar je kan niet weten...

Gr,
Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

Bedankt voor de feedback, veel rijplezier!

gr

Peco Power

nlpete, 10 jaar geleden

Dank!

nlpete, 10 jaar geleden

En we zijn 5 maanden verder er is toch alweer een paar maanden een fluittoon bij koude motor...

Onbegrijpelijk, maar ik leg me er maar bij neer

Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

Bij koude motor , komt het bijna altijd van de luchtinjectie voor de strenge amerikaanse emissie eisen.....

nlpete, 10 jaar geleden

Fluiten alle Amerikanen dan?

Pete

Mercury PRO, 10 jaar geleden

De 3.5 vanaf bouwjaar 2001 hoor je toch wel, maar fluiten, het is net de interpretatie, ik vindt het een stofzuigergeluid......en de 2005 had er schijnbaar meer last want daar is een recall voor geweest. misschien de slangen eens door laten blazen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.