Chevrolet US 0: Ontsteking volgt niet bij warme motor

Bouwjaar: 1979, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6cyl in lijn 4.2L 165pk

Het betreft hier een motor van een boot, het is een Mercruiser, maar deze motoren zijn afkomstig van Chevrolet. Het gaat om een 6-cyl in lijn met ontsteking met contactpuntjes, geen electronische.
Het probleem: motor start goed, draait zeer mooi, maar na ongeveer 20 minuten begint hij te haperen en moet het gas eraf, op lagere toerentallen loopt hij dan weer normaal maar enkele minuten later hapert hij terug en moet het toerental nog verlaagd worden om hem normaal te doen draaien. Dit gaat zo verder tot op het moment dat de motor op relanti begint te haperen en tenslotte stilvalt.
De bobine voelt dan ook zeer warm aan, na 10 minuutjes te wachten start de motor weer en kunnen we weer enkele minuten verder.
De bobine heb ik nu dus vervangen, het mankement is even wat beter geweest, maar doet zich nu terug voor, ook deze bobine wordt zeer warm, je kan ze net aanraken met de blote hand zonder je te verbranden. Waardoor kan de bobine te warm worden? De bobine krijgt 13.7V stroom, wat volgens mij niet te veel is. Of zou het kunnen, als de alternator warm is dat de spanningsregulator niet goed meer functioneert en dan toch te veel stroom geeft aan de bobine? Iemand een idee?

timdantim

Geplaatst door timdantim (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Is het wel het juiste type bobine wat er op zit/zat.

Hans

timdantim (0), 15 jaar geleden

Het is een universele bobine, merkloos, voldoet voor motoren tot 6 cylinders.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Maar wel voor een conventionele ontsteking?

Hans

timdantim (0), 15 jaar geleden

Ik denk van wel.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

zou je even een foto kunnen maken van: je ontsteking zelf en van je bobine?
dan kan ik zien welk type er in zit, de blokken vanaf 1975 hadden heel vaak last van deze grappen, warm wilden ze ook heel slecht aanslaan of zakten onder het rijden weg, waarschijnlijk zit er iets fout in het vervroegingsdeel. Maar zoals gevraagd, maak ff een foto, dan kan ik je misschien verder helpen. Ook ff handig als je je woonplaats erbij zet voor evt adressen waar je goede (gebruikte) delen kunt halen. Lijn 6 is een van de langst lopende motoren ooit gebouwd door chevrolet, ik heb verschillende gezien met meer dan 1 miljoen miles er op en alleen een beetje olieverbruik, verder lopen als een tierelier.

greetz

Peco Power

timdantim (0), 15 jaar geleden

Hier enkele afbeeldingen, by the way, heb wel gezien dat de afstand tussen de contactpuntjes iets te klein was +/- 0.30mm i.p.v. 0.41mm-0.48mm kan dit voor een te warme bobine zorgen?

[url=http://img152.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img152.imageshack.us/img152/3140/...[/img][/url]

[url=http://img152.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img152.imageshack.us/img152/674/0...[/img][/url]

[url=http://img152.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img152.imageshack.us/img152/8055/...[/img][/url]

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Werkt de centrifugaal vervroeging wel goed,het ziet er zo roestig uit. Wanneer de punten te krap staan afgesteld word de oplaadtijd van de bobine langer maar of dat merkbaar is doordat deze dan veel heter zou worden?,de vonk is dan wel wat krachtiger.
Probeer ook eens een andere koelere plaats voor de bobine te vinden zo tegen het motorblok is het wel erg heet.

Hans

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

eerst de vervroeging checken, anders is het logisch dat ie zo heet wordt en slecht loopt.
die bobine..... heb ik zo m'n twijfels over volgens mij hoort er zo'n platte zwarte plastic blok op , onder tegen de motor aangeschroeft
[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]

zoiets, zat die er eerst ook op? nog een vraag, wat is de weerstand van de bougiekabels, moet zo'n 800 ohm zijn, meer dan vervang ze maar en nog een vraag: heb je de bougies recentelijk vervangen? en zo ja, hopelijk toch niet door champion bougies! die werken om onduidelijke redenen niet goed samen met gm motoren. liefst ac/delco bougies er in of ngk's (bosch mag ook)

nou eerst weer puzzelerij genoeg.

gr
Peco Power

timdantim (0), 15 jaar geleden

Ontstekingsvervroeger is OK, bougies zijn niet vervangen, de kabels zal eens doormeten als ik eens effe tijd heb.

timdantim (0), 15 jaar geleden

Heb kabels gemeten, meet bij alle kabels 2,5K Ohm. Volgens mij is dit toch goed, Ik dacht dat bij een conventionele ontsteking de maximale waarde 6K ohm was.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja,dat klopt max. 6 Kohm dus deze waarde is goed,heb je ook de bobinekabel door gemeten.

Hans

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

en is je condensator ook al eens vernieuwd die aan je contactpuntjes zit

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

maar we zitten nu wel aan je ontsteking te denken maar is het niks anders benzinepomp bijv.

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

vroeger kwam het nogal eens voor dat de mensen de auto gingen wassen met het kontakt aan zodat de radio kon spelen als ze klaar waren liep de motor niet meer er was geen vonk te bekennen omdat de contactpuntjes voor lange tijd gesloten zijn gebleven was alles zo warm geworden (bobine en contactpuntjes)dat de veerspanning van de puntjes nihil was geworden omdat die veer was uitgegloeid en ook meegemaakt dat de bobine het begaf van de hitte,dus denk ik dat jou bobine wel degelijk warm mag worden en heb je een andere oorzaak,vonkt hij nog wel als hij is afgeslagen??en als je er boven benzine ingooit wat dan

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

en die bobine is dat er wel eentje voor 12 v je hebt er ook waar een voorschakelweerstant op moet zitten die zijn dan 9 v of zoiets

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US 0 of stel zelf een nieuwe vraag.