Chevrolet US Blazer: Spanningsval zodra in drive

Bouwjaar: 1985, Brandstof: LPG, Motorcode: 5,7

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van een spanningsval tot wel 9Volt (radio valt uit) bij afremmen. Zodra in Neutraal is spanning terug op 14/15Volt. Zodra in drive valt deze terug naar 11Volt en bij afremmen verder terug naar 9V, waarbij ook de radio uitvalt. Verder brand ook de verlichting flouwer en is het knipperlicht trager.

Met verlichting afgekoppeld is het probleem het zelfde, dus daar lijkt het probleem niet te zitten. Verder dynamo uit elkaar gehad maar koolborstels zijn in orde. Massakabel van accu naar chassis en weer verder naar de Dynamosteun is ook in orde.

Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Henk

Vanche

Geplaatst door Vanche (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Blazer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

andere dynamo monteren spanningsregelaar defect.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoever valt je toerental terug als je de bak inschakeld?
Vervang idd even de regelaar dan is dat tenminste in orde.

Vanche (0), 12 jaar geleden

Ten eerste Robby en Christiaan bedankt voor jullie reaktie.

Heb geen toerenteller maar ik schat toch wel zo een 200 tot 300 toeren. In ieder geval zeer goed hoorbaar.

Weet iemand misschien of dergelijke regelaars los te koop zijn, waar en of misschien iemand nog een regelaar of goede dynamo heeft liggen?

Henk

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

200 toeren terugval is normaal,spanningsregelaar en alle onderdelen van je dynamo kun je los kopen maar ik adviseer je om 'n helemaal nieuwe te kopen kost iets van 150 euro zoek even bij googel amerikanen onderdelen op.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

ik weet niet in hoeverre hij nog origineel is maar deze hebben allemaal een under de hood stikker oftewel stikker onder de motorkap of langs je radiator ergens ,en daar staan toerental onbelast en belast op.

Mercury (0) PRO, 12 jaar geleden

krijgt ie wel aansturing dat ie uit de park of Neutraal komt.

Accu wel goed? aansluitingen (vooral massa) wel fris?
Ik lees fff verder, en zie idd dat het maar 9 volt is, dus volg Rob zijn advies en zet er een andere dynamo op,
of laat deze reviseren.

(@ Robby => noem nog ff een paar andere leveranciers, want anders moet ik het wegens reclame verwijderen......)

Dus C&P Belfeld, Tyra Bunschoten, EACP.NL in Aduard, van den Bergh in Axel, Autopart in den Dolder.......


Gr

Peco Power

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

sorry peco zal voortaan opletten.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

je kunt hem ook even testen,pak een voltmeter en zet deze op achterkant dynamo op BAT aansluiting(dikke rode draad),en andere kant op massa,dan zet je al je lampen aan groot lichtaan,aanjager achteruitverwarming(indien aanwezig)toerental opvoeren naar 1500 tot 2000 toeren heb je dan 12.8 volt of meer dynamo is goed heb je minder dan 12.8 volt,schroevendraaier achter in gat van dynamo steken zo leg je het veld aan de massa,gaat de voltmeter omhoog naar 13 of meer spanningsregelaar defect,gaat de spanning niet omhoog dynamo kapot,zie foto.pak anders een spiegeltje en kijk in dat gat zie je waar je je schroevendraaier tegenaan moet steken niet verder dan 1 cm erin steken dan zit je niet goed.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/853/img0659wc.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/853...][img]http://img853.imageshack.us/img853/8999/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url][url=http://imageshack.us/photo/my-images/834/img0660gp.jpg/][img]http://img834.imageshack.us/img834/3103/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

maar nogmaals ik ging niet kloten met openmaken en vervangen ,gewoon een nieuwe of revisie kopen,meestal vervang je een ding en maand later is er weer wat anders kapot ,het heeft natuurlijk allemaal dezelfde slijtage.en eerst een ding kapot dan andere enz.

Mercury (0) PRO, 12 jaar geleden

IK ben het volledig met Robby eens, of de hele dynamo compleet laten reviseren, of een andere goede(nieuwe) er op.

Vanche (0), 12 jaar geleden

Sorry voor dit late bericht, maar heb het even druk gehad met andere zaken.

Heb gisteren dan toch eindelijk de dynamo vervangen maar dit heeft niet het gewenste effect gehad.
Probleem is gebleven; zodra in "drive" zakt de spanning van 14 naar 11 volt en bij afremmen zakt de spanning nog verder tot 9 waarbij de radio uitschakelt. Zodra terug in neutraal is de voltmeter direct weer terug op 14Volt.

Het vreemde is dat van deze spanningsval aan de accu niets te merken is, hier meet je gewoon de 14 volt laadstroom.

Ik ben er inmiddels wel achter dat deze US legerauto oorspronkelijk een diesel motor heeft gehad en dat deze door een van de vorige eigenaren vervangen is door een benzine. Misschien dat men een fout gemaakt heeft met de bedrading.

Heeft iemand misschien een schema van de bedrading zoals deze hoort te zijn tussen dynamo, accu, versnellingsbak en dashboard of weet iemand mogelijk nog een andere oplossing voor dit probleem?

sleen42 (0), 12 jaar geleden

Zit er een amperemeter im het dashboard?Ik heb het zelf een keer met een Dodge W200 gehad,daarvan waren de contacten achter op de amperemeter los getrild.Ongeveer de zelfde symptonen.

Jeroen

Vanche (0), 12 jaar geleden

Beste Jeroen,

Heb geen Ampere meter, alleen een Voltmeter. Deze zakt samen met de boardspanning weg van 11 tot 9V bij afremmen waarbij ook de richtingaanwijzer bijna stil valt.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

heb je toevallig niet de poulie verwisseld,of van dynamo of van de krukas andere diameter andere draaisnelheid

Vanche (0), 12 jaar geleden

Ik heb hem zo gekocht en eigenlijk de eerste tijd geen aandacht aan gegeven.
Pas nadat ik er een radio ingebouwd heb werd het hinderlijk.
Omdat laadspanning aan de accu in orde is heb ik geen reden om aan de draaisnelheid te twijfelen.

Twijfel wel aan de automatische transmissie of de bedrading er naar toe, omdat zodra er na "drive" geschakeld wordt het probleem zich direct laat zien en ook direct weer oplost wanneer terug naar Neutraal.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

je zou haast zeggen dat je in drive een of andere verbruiker inschakeld ,als de accuspanning 12 volt blijft is het een raar verhaal,een ex leger auto is die niet eigenlijk 24 v,de lampen van je achterlichten die er inzitten zijn die allemaal 12 volt,de automaatbak pakt geen spanning,lijkt wel of je in drive een of andere militaire verlichting gaat voeren (24v)zodat de spanning daalt

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou eens op onderzoek uitgaan naar de bedrading van je bak dan.
Welke draad doet wat, is er een draad die ineens word ingeschakeld als je hem in D zet? zo ja kijk waar deze naar toe gaat of wat deze aanstuurd.
Een ex legerauto kan tal van extra's herbergen.

Vanche (0), 12 jaar geleden

Ik wil jullie allemaal nog bedanken voor jullie hulp. Probleem is eindelijk opgelost.
Massa bekabeling loopt bij mij van accu naar motor, van motor naar chassis en van vervolgens van chassis naar carrosserie. De kabel van motor naar chassis bleek toch inwendig beschadigd/onderbroken.

Met vriendelijke groet,
Henk

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Mooi zo...bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Blazer of stel zelf een nieuwe vraag.