close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Matiz: aanhaalmoment nokkenas tandwiel en krukaspoelie

Bouwjaar: 1998, Motorcode: 0.8

Kan iemand mij vertellen war het aanhaalmoment is van het nokkenas tandwiel en de krukaspoelie?

Geplaatst door

Lisher (0)
badge

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

middelste krukasbout 70nm
nokkenastandwiel 55nm
allebei 5nm tolerantie

Top, dank je we.
Ik heb nog een vraag. Volgens mij is bij het losmaken van de krukas deze doorgeschoten in de riem en een paar tanden verschoten.
Kunt u aan de hand van bijgevoegde foto's zien of deze nog juist staan? De nokkenas komt overeen met de markeringen. Op de krukas staat wel een groene stip, maar verder stond nergens een markering.
Er zit aan de bovenzijde wel een markering. Moet deze corresponderen met het rondje links op het tandwiel?
[url=http://postimg.org/image/xj01e0byt/][img]http://s18.postimg.org/xj01e0byt/Nokkena...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/obgprubod/][img]http://s22.postimg.org/obgprubod/Krukas....[/img][/url]

Lisher 0
badge

10 jaar

Ik heb even geen duidelijke tekening bij de hand, maar je moet de bougie van de 1e cylinder eruit draaien en er een breinaald in zetten.
Dan draai je voorzichtig aan de krukas en je voelt met de breinaald of de zuiger in het bovenste dode punt staat.
Het merktekentje dat dan het dichtste bij het ovaaltje boven het tandwiel staat moet je hebben denk ik.
Als je de riem er eenmaal op hebt liggen, draai dan voor de zekerheid de motor 4 omwentelingen met de hand rond. d.m.v. een sleutel op de krukas om zeker te zijn dat de kleppen de zuigers niet raken.

Even een tip voor de volgende keer:
Zet de motor in bdp door middel van de merktekens op de nokkenas en teken het krukastandwiel af.

wat ik hieruit opmaak is dat de groene strepen zelf zijn aangebracht dus zou de groene streep op de krukaspoelie ergens mee gelijk moeten komen liggen ik heb de originele merktens erbij gezet,is in pricipe niet moeilijk je zet de eerste zuiger in bpd dan de de kleppen van de eerste cilninder moeten gesloten staan ,ergens in de buurt hiervan zou dan een merkteken moeten staat,als je aan de nokkenas gaat draaien wel even de krukas wat verdraaien anders druk je de kleppen op de zuigers
[url=http://postimg.org/image/jgbq0duw9/][img]http://s4.postimg.org/jgbq0duw9/matiz.jp...[/img][/url]

Je kan zo te zien ook even de plastic kap over de distributie zetten en de krukaspoelie erop, dan kun je hem ook op BDP-0 zetten.
Dan zit je altijd goed. Dan kun je als je de kap en de poelie er weer af haalt ook meteen zien welk merkteken je had moeten gebruiken.

Dank je wel voor de reacties. De groene stip kwam nergens mee overeen. Ik hen de krukas zoals door u aangegeven ingesteld en motor loopt weer als een zonnetje.

Lisher 0
badge

10 jaar

Mooi zo!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.