auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet SPARK: Aanrijding, data uit ECU halen mogelijk?

Bouwjaar: 2012, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B10D1, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 48

Goedendag,

Een semi-technisch probleem.
Bij een aanrijding waarbij schuldvraag is ontstaan probeer ik mijn gelijk te bewijzen.
Nee de data alleen gaat mijn gelijk niet bewijzen, maar straks staat de auto op de schroothoop en heb ik er helemaal geen toegang meer tot. Nooit geschoten is altijd mis.

Is er in de ECU (motormanagement, airbag of ABS) nog informatie naar voren te toveren?
Te denken aan freeze frame of foutmeldingen met parameters?
De accu is nog niet leeg of losgekoppeld, de auto is rijdbaar maar TL verklaard en MAG dus de openbare weg niet op.

Zo weet ik van mijn Alfa 156 (2002) dat ik per foutmelding de snelheid, rpm, motortemp. en nog andere parameters kan zien.

Helaas beschik ik niet over een GM (tech2win / tech2web) interface en is uitlezen hier in Almere helaas duur (bovenop de onkosten die we al hebben willen we nu elke onnodige euro besparen).
De auto is dus TL verklaard en staat bij een schadebedrijf (dus alleen tijdens werkuren toegankelijk).

Zelf heb ik alleen een Delphi DS150E en algemene OBDII ELM327 interface zonder specifieke GM / Chevy software (voor Alfa heb je bijv. MultiECUscan welke ZEER dicht bij de examiner komt).

Lang verhaal, maar is het aannemelijk / de moeite waard om uit te lezen?
Is er heel misschien iemand in (de buurt van) Almere welwillend om de auto uit te lezen met specifieke apparatuur?

Alvast bedankt!

Groeten,

Sander.

Geplaatst door

sanscorp (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is mogelijk , is bij de golf 7 van mijn zoon ook gedaan , ivm schuldvraag , verzekeringsmaatschappij heeft 2 modules uit de auto gehaald en bij een daarin gespecialiseerd bedrijf de data er uit gehaald .
Kosten , geen idee , geen rekening gehad .

Golf 7 is wel iets luxer dan de Spark vermoed ik.,

Wel volledig SRS uitgevoerd (pretensioners, stoel, curtains, stuur en dashboard).
Aparte side and front impact sensors, dus op zich wel "luxe".

auto staat sinds vandaag bij schadebedrijf, net voor het eerst langs geweest om alle eigendommen er uit te halen.
Ondanks dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb, kan ik in de Delphi software wel zien dat ik de airbag, ABS, stuursensoren, dashboard en MM uit kan lezen. (opties zijn beschikbaar voor de Spark M300).

WELKE parameters ik dan te zien krijg weet ik natuurlijk nog niet.

Probleem is ook dat de software op een laptop zonder accu staat maar dat is te overkomen haha.


Ik kan de ECU's ook niet demonteren, los van het feit dat er dan bepaalde data (storingen) verloren gaan door afkoppelen spanning.
Hij moet dus ter plekke "as is" uitgelezen worden.

Kosten voor specialistische datarecovery zullen aardig uit de klauwen lopen.
Ik kan hem zelf ook "on bench" uitlezen, maar dan wederom alleen weer met die algemene software.

sanscorp 0

6 jaar

Als het goed is staat er in de airbag zogenaamde crash data (dat is data van vlak voor het ongeluk).
Daar zou je misschien wat mee kunnen bewijzen.
MAAR, hoe bewijs je dat wat jij uitgelezen hebt niet door jou gemanipuleerd is als het tot een rechtzaak komt.
Hoe bewijs je dat de uitgelezen data exact hetzelfde is als wat uitgelezen zou zijn met de fabrieks diagnose apparatuur?

Vraag je verzekeraar om hulp bij dit probleem. Als het goed is staat de crash data in geheugen dat niet wist bij stroom los.
Dus zou die Airbag computer ook op de bank uitgelezen kunnen worden (liefst door een specialist in datarecovery).
Anders word het met de auto op een trailer naar de dealer of specialist rijden (want vervoeren mag je hem wel).

Foutcodes en Freeze frame data heb je denk ik niets aan. Die zijn niet gelinked aan het ongeluk.
De datum zou een fractie verkeerd kunnen staan, de kilometerstand is niet nauwkeurig genoeg (waarschijnlijk per 100 meter)..
Dus hoe bewijs dat een eventuele snelheid in Freeze Frame data ook overeenkomt met een moment van vlak voor het ongeluk?
En hoe bewijst dat, dat je vlak daarvoor niet veel harder of zachter reed? Want daar werd geen foutcode gezet.
Een foutcode word pas gezet als een fout een bepaalde tijd bestaat (0,3 sec of 1 seconde, etc.).
Hoe bewijs je dat de reeds genoemde snelheid wanneer in de Freeze Frame data werd gezet?
Aan het begin, het midden of het einde van de bovengenoemde periode?
Stel even dat het aan het eind gebeurt: wat bewijst dat over de snelheid 0,3 of 1 seconde daarvoor?
Of als het aan het begin gebeurde: wat bewijst dat over de snelheid 0,3 of 1 seconde later?

oldford 0
badge

6 jaar

Daar heb je wel gelijk in ja. Datum zal niet eens in de ecu staan vermoed ik.

Als ik al wat kan zien dan zal ik aan de verzekering doorgeven of ze hem niet uit kunnen lezen.

Het geluk is dat het een amerikaan is en er een EDR in zit. Er is echter maar 1 interface die deze data uit kan lezen en dan is er een specialist nodig voor het interpreteren. Schiet ik dus niets mee op.

sanscorp 0

6 jaar

Ik heb helaas niemand bereid gevonden om met TIS de auto uitgebreider uit te lezen. Ik denk nog steeds dat freeze frame data wel opgeslagen is en bij zou kunnen dragen ondanks dat het niet op de ma juist is.

Helaas kan ik met mijn Delphi ds150e geen freeze frame data opvragen.

Crash data of EDR is opgeslagen in de auto maar kan alleen met 1 specifieke Bosch interface uitgelezen worden door specialisten of de politie. Dit is zeer kostbaar en niet rendabel.

Mocht er nog wel iemand zijn met een laptop en TIS dan zou ik dankbaar zijn als we kunnen afspreken.

Na mijn poging gisteren, ga ik vandaag de opdracht geven om de auto aan te bieden. Zodra het bod reëel is gaat de auto weg.

Ik heb dus nog enkele dagen.

sanscorp 0

6 jaar

Als afsluiter.
Ik heb met de Delphi DS150E geen specifieke (freeze frame of airbag) data uit de ECU kunnen halen.
De auto is inmiddels verkocht aan een opkoper.

@Oldford: Bedankt voor de reactie, dit heeft mij tot denken gezet.
Ondanks dat het niet gelukt is, heb ik met mijn kunnen en kennis wel mijn uiterste best gedaan.

Dit alles is dus niet meer van toepassing en we gaan de afloop meemaken.

sanscorp 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.