auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet SPARK: airco chevrolet spark Bi-Fuel

Bouwjaar: 2010, Brandstof: LPG, Motorcode: B10D1, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 48

Hallo
ik heb probleem met Airco, ik zag dat airco compressor niet ingeschakeld wordt, deze heeft 2 polig stekker ( massa en 12volt ) ,
stekker los-->doorgemeten met multimeter :
Massa pin/draad is goed
+12 volt pin/draad heeft 0.5 Ohm ( van af stekker naar zekeringkast ( aircocompressor zekering ) dus geen draadbreuk ook goed, ik heb voltage doorgemeten ( met stationair en airco knop aan ) , +12 pin/draad van compressor heeft geen voltage !
ik heb direct van accu 12 volt en massa op de compressor gezet, dan de koppeling werkt wel ! koppeling wordt dan wel in en uit geschakeld, compressor draait lekker met de riem mee
dus aircocompressor mist +12 voltage..
volgens de schema die op de deksel van zekeringkast ( in motorruimte ) zit een airco relais naast de zekering van 10amp van compressor maar op dat plek kon ik geen relais vinden ( zie foto )..
heeft iemand een schema of kan vertellen waar die relais van compressor zit ?

Geplaatst door

auto_fan (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit er wel voldoende koudemiddel in het systeem , als het systeem geen of weinig koudemiddel bevat , wordt om veiligheids redenen de voeding naar de magneetkoppeling onderbroken , om te voorkomen dat de pomp kapot loopt.

[quote=kaleido 1]Zit er wel voldoende koudemiddel in het systeem , als het systeem geen of weinig koudemiddel bevat , wordt om veiligheids redenen de voeding naar de magneetkoppeling onderbroken , om te voorkomen dat de pomp kapot loopt.[/quote]

hartelijk bedankt Kaledio, ik ben +- 2 jaar eigenaar van deze spark, airco deed het toen al niet, ik heb het sindsdien zelf ook niet bijgevuld, ik ga hem verkopen , de kopers vragen er naar of airco het wel doet daarom wilde hem repareren ( als de kosten niet te hoog worden )..
ik heb rechtstreeks vanaf accu naar de maagneetkoppeling massa en 12volt gegeven en +- 3 minuten laten draaien,, ik merkte geen verschil ( lucht werd niet kouder in de auto ), ik ga ervan uit airco leeg is, kan ik het op andere manier met meer zekerheid testen of het inderdaad leeg is? belangrijkste is dat ik geen airco relais in de motorruimte kan vinden, ik zou dan de bedrading vanaf relais nakijken.. ( vanaf magneetkoppeling naar de zekering kast is de bedrading wel in orde )

auto_fan 0

5 jaar

Er zitten in de leiding rechts onder de motorkap testaansluitingen , je zou deze even heel voorzichtig in kunnen drukken , denk dat er niets gebeurt .

[quote=kaleido 1]Er zitten in de leiding rechts onder de motorkap testaansluitingen , je zou deze even heel voorzichtig in kunnen drukken , denk dat er niets gebeurt .[/quote]

je hebt gelijk !! systeem is helemaal leeg, ik heb een schema van een vergelijkbare auto kunnen vinden ( van een matiz )..
er zit een airco drukschakelaar tussen airco relais en airco compressor..
wanneer de druk onvoldoende is +12 volt signal wordt verbroken, compressor krijgt dan geen stroom.. het is nu helemaal duidelijk, ik zal het laten vullen
hartelijk bedankt voor de informatie Kaleido, zonder jou zou ik er niet uit komen

auto_fan 0

5 jaar

opgelost ( zie boven )

auto_fan 0

5 jaar

Wat extra advies , als het systeem al een aantal jaren leeg is , zou ik het systeem af laten persen , grote kans dat de condensor lek is , in ieder geval repareren wat lek is , droger minimaal vervangen en dan vacumeren en afvallen, zondermeer afvallen is niet aan te raden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.