De airco wil niet meer werken: als ik de airco schakelaar aan zet gaat wel het airco lampje branden. De compressor hoor ik echter niet lopen (hoorde je vroeger duidelijk) en hij produceert ook geen koude lucht. Ook voel ik geen "weerstand" tijdens het rijden, en vroeger merkte je duidelijk aan de motor prestatie dat de airco aan was.
Ik heb de zekeringen gechekt: die in de box bij de pedalen is OK, die in de box bij de motor ook. Het airco relais in de box bij de motor krijgt 12V om door te schakelen naar de compressor. Het relais krijgt echter geen signaal binnen dat van de airco schakelaar af komt: aan en uit zetten van de airco schakelaar kan ik bij het relais niet meten. Als ik de "hoofdstroom kring" van het airco relais doorverbind, hoor ik de compressor wel klikken in ik zie een ring bij de aandrijf polie heen en weer gaan. Bij draaiende motor maakt de compressor dan ook een ratelend geluid (zo als hij vroeger ook deed), maar echter: produceert geen koude. In een basis schema dat ik heb, zie ik dat de airco schakelaar een signaal geeft aan een "blackbox" en dat een "blackbox"het airco relais weer aan stuur. Dus de airco schakelaar lijkt niet rechtstreeks het airco relais te sturen. Is die "blackbox" de motor management? En loopt de sturing via het motor management wegens verhoging (stationair) toerental / aansturen koelventilatoren / een andere reden? Wat zijn nog meer de criteria, om de airco te laten lopen, nadat ik de airco schakelaar aan zet? Motor temteratuur? binnen of buiten temperatuur? (het is geloof ik een gewone aan/uit airco, geen temperatuur regeling) Druk of temperatuur in het airco systeem zelf?
En de belangrijkste: als in het relais overbrug, of de compressor direct aan de 12V leg: geen koele lucht. Is de freon er uit, of de comprssor defect?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Compressor is niet defect , maar de drukschakelaar verbind de spanning niet door .
Hoogstwaarschijnlijk omdat de druk te laag is.
Je zult koudemiddel moeten bijvullen tot de zaak weer op druk is.
mvg,
Hans.
Hallo Hans,
Bedankt voor de reactie. Waar zit de drukschakelaar? Is dat het ding aan de airco leiding, bij het rechter voor spatbord, vlakbij die zwarte plastic kap waaronder een stel dikke draadbomen / connectoren zitten? Met drie aansluitingen? Ik heb de compressor ook al rechtstreeks aan de accu verbonden: compressor draait dan wel, maar produceert geen koude. Als er koelmiddel te weinig is, zou er een lek zijn denk ik? Moet toch eerst dicht gemaakt anders heeft bijvullen geen zin? Kan ik op een eenvoudige manier de druk meten of meten of er genoeg koelmiddel is?
mvrgr Marco
18 jaar
Marco,
waar bij jou auto de drukschakelaar zit , weet ik niet , maar alle airco`s werken met een drukschakelaar om het systeem te beveiligen.
Op deze manier draaid de compressor niet "droog".
Als je de airco "af en toe "gebruikt , worden de afdichtingen niet gesmeerd en gaan lekken waardoor je op den duur koelmiddel verliest en de druk zakt.
In jou geval kun je het beste naar een STEK erkend bedrijf gaan om de druk te laten controleren en zonodig koelmiddel te laten bijvullen.
Voordat men dit doet zal een lektest gedaan moeten woren .
mvg,
Hans.
hoi luitjes ik heb een probleem met mijn airco van deawoo lanos als ik hem aan zet geef de compressor een ratelend geluid wat kan dat wezen bedank voor jullie moeiten grtjes ton
16 jaar
Ton,
Maak voor deze vraag een nieuwe topic aan nu plaat je een nieuwe vraag in een bestaande topic uit 2006.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Lanos of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar