auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Kalos: Auto start zeer slecht maar loopt daarna prima

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4

Ik ben nu sinds een paar maanden in het bezig van een Daewoo Kalos die vanaf het moment van aankoop eigenlijk steeds meer problemen krijgt. Momenteel wil de auto niet tot zeer slecht starten.

De auto rijdt op gas maar start natuurlijk op benzine.

[b]Bij het starten gebeurd het volgende:[/b]
De startmotor draait zonder problemen rond
Met een beetje bijgassen hoor je zo af en toe een plop geluid (waarschijnlijk benzine die gedeeltelijk in de uitlaat verbrand)
De auto begint langzamerhand iets van leven te geven door een halve seconde te willen lopen zodra herhaaldelijk een beetje wordt bij gegast
Na enige tijd (een minuut vanaf de eerste startpoging) begint de motor de draaien zonder problemen
De auto draait dan nog op benzine alsof er nooit iets mis is geweest en schakelt na enkele minuten over op LPG
Zet ik de motor uit en wil deze vervolgens nog een keer starten begint het hele verhaal weer opnieuw

[b]De auto heeft vanaf het moment dat deze in mijn bezit is al wel enige problemen:[/b]
Al vrij snel begon de Check Engine te branden. Dit bleek te gaan om mijn lambdasensor die ik vervolgens heb vervangen. (Het lampje bleef daarna uit)
Zo af en toe begint het lampje weer te branden maar gaat daarna weer uit. Het blijkt in deze gevallen om foutcode P0502 te zijn (Faulty Vehicle Speed Sensor)
Ongeveer een maand later valt de auto plots uit tijdens het rijden. En start weer na een paar minuten. Ik besluit om nog even door te blijven rijden en verdere maatregelen te nemen als dit nog een keer voorkomt. Dit probleem komt helaas later weer voor en ook hier start de auto weer na enkele minuten. Na wat googlen blijkt de kans groot te zijn dat dit mijn krukassensor is en besluit daarom om deze te vervangen. Na het vervangen van de sensor start de auto prima en rij er een klein stukje mee wat ook allemaal prima gaat
De dag na het vervangen wil ik weg gaan met mijn auto maar deze wil helaas niet meer starten

Ik heb al wat op internet rond gezocht en vind daarbij voornamelijk problemen met starten die vervolgens ook een slecht stationair heeft. Bij mij is het stationair echter prima (rond de 800 a 900 toeren).

Heeft iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn?

Geplaatst door

Beers (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Draai de gasleiding voor de verdamper eens los en laat eerst alle gas wat er nog inzit uitgaan,wacht een paar minuten en laat dan iemand anders de auto starten en kijk of er gas uit die losse leiding komt,wel in de openlucht doen.
Ik vermoed dat de gasafsluiter niet 100% afsluit en je dus start op een mengsel van benzine en gas.

thei11316 0

10 jaar

Ik heb de gasleiding ontkoppeld zoals beschreven maar hier komt geen gas uit als ik de motor probeer te starten. Volgens deze theorie zou naar mijn idee de auto met een afgesloten gasleiding wel moeten starten wat niet het geval was.

Ik heb wel gemerkt dat de plopjes die je bij het starten hoor bij de luchtbox vandaan komen. Deze box zie je ook bewegen als je de plopjes hoor.

Beers 0

10 jaar

Ja juist.

Controleer of de distributie op tijd staat,lijkt erop of hij te vroeg ontsteekt.

thei11316 0

10 jaar

Ik heb toch de krukassensor nog maar eens nagekeken aangezien dat het laatste was wat vervangen is. Het blijkt dat deze sensor (door een ringetje) niet ver genoeg in mijn motorblok geplaatst was. Hierdoor werkte deze sensor dus niet helemaal correct. Nu start mijn motor wel weer!

Het originele probleem is dus verholpen.

Echter, nu is het stationair toerental wel erg hoog. Na een minuut of 5 tot 10 gaat het toerental wel weer terug naar normaal.

Beers 0

10 jaar

Lees (of laat) de computer uit,dan weet je wat er specifiek aan de hand is aan de foutcode(s) die er te voorschijn komen.
Doet hij dit op benzine of LPG of beide?

thei11316 0

10 jaar

Bij het uitlezen van de computer komen er geen foutcodes te voorschijn. Hij doet dit zowel op benzine als op LPG.
Misschien de stationair regelklep, vacuum probleem, toch de distributie niet op tijd?

Hoe kan ik controleren of mijn distributie riem goed staat?

Beers 0

10 jaar

Kun je zien als alle merktekens op de nokkenastandwielen en krukastandwiel overeenkomen met de merktekens op het motorblok.

Waarschijnlijk de stationair regeling op het gasklephuis,de stappenmotor die door vervuiling te traaf is geworden,maar van de andere kant zou je dan wel een foutcode moeten zien verschijnen als het MM lampje brand.
Lekke vacuumslang dan pendelt het toerental op en neer.

thei11316 0

10 jaar

De distributie riem lijkt prima te staan.

Ik heb de computer gereset en de de stappen in de service manual nagelopen om het stationair toerental opnieuw te laten berekenen. Daarbij zat de gaskabel in een vreemde bocht onder mijn motorkap waardoor deze zwaarder liep en dus niet goed terug ging.

De auto is nu een stuk beter en ik kan er in elk geval weer mee rijden zonder extreme problemen. De auto draait nu stationair tussen soms 600 toeren en andere keren weer 800 of 900.

Toch nog maar even op zoek naar reinigingsmiddel voor het gasklephuis en stationair regelaar.

In elk geval heel erg bedankt voor je hulp! Het heeft mij nieuw inzicht gegeven die tot de huidige oplossing heeft geleidt.

Beers 0

10 jaar

Ik heb zelf een Tacuma,op op G3 en dat toerental wil ook wel eens schommelen,is niets om je ongerust over te maken.
Benzine zul je ook moeten tanken,gooi bij de volgende volle tank injectiereiniger bij de benzine,dan blijft in ieder geval je benzine systeem goed werken.

thei11316 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Kalos of stel zelf een nieuwe vraag.