close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Nubira: bougie afgebroken

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Een bougie is afgebroken in de cylinderkop.Alleen de schacht zit nog in kop.Ik heb het al geprobeerd met een linkse tap.Ik moet er echter zoveel kracht opzetten,dat ik niet verder wil gaan.Misschien scheurt de kop? Heeft iemand een ander idee hoe dit op te lossen of moet de kop eraf.
Ik hoor het graag.
m.vr.grt.
Ferry

Geplaatst door

ferdinand (60)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

effe naar automaterialenzaak gaan en ridgit uitdraai stift kopen, deze sla je in de afgebroken kop en met bijgeleverde moer die je op de stift zet draai je hem eruit. met linkse tap namenlijk heb je kans dat je de huls uitelkaar draait en zo niet naar buiten komt maar nog vaster in de cilinderkop klemt.deze heb je in verschillende maten, even oude bougie kapot maken om de juiste maat te kopen.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/844/img0643h.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/844...][img]http://img844.imageshack.us/img844/9688/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Bedankt Robbie voor de snelle reactie.Weet je ook welke maat voor een bougie van toepassing is.
m.vr.grt.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

zoals ik schrijf, even oude bougie kapot maken om de juiste maat te hebben.

Oke bedankt, Nog even een vraag,ik een goed stalen lange torx setje, die lijken net op die uitdraaistiften.Kunnen die er voor gebruikt worden.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

ik denk het niet,deze stiften hebben echt scherpe randen die in 't ijzer vreten torx is een beetje rond.

Zaag een andere bougie door en bepaal welke imbus sleutel je er in kan tikken zodat hij goed klem zit. Doe dit daarna bij de kapotte bougie en draai het stuk eruit. Na afloop motor zover draaien dt de uitlaatklep ge opende is en de zuiger niet onderin of bovenin staat. dan met een slangetje aan rr\\een blaaspististool de verbrandingsruimte goed schoon blazen met perslucht.

Bedankt voor alle adviezen.De inbus(8) werkt.Zit zovast als een huis,echter de bougie zit zo vast,dat ik al een dopje 8 en een pijpsleutel stuk heb gedraaid.Morgen maar een dikkere pijpsleutel kopen.
Tot horens.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

wat is nou het probleem, deze inbus sla je er zeker wel vast in maar daar sla je ook de huls mee uitelkaar,zodat ie nog vaster komt te zitten,deze uitdraaistiften pakken maar op 'n minimale oppervlakte van je afgebroken huls,alleen de zes kantige punten gaan je ijzer in en meer niet.

Ik heb de inbus taps geslepen.en niet te hard geslagen.Voor die uitdraaistiften ben ik op pad gegaan.De enige in mijn buurt is Cartall.Die hadden alleen een setje met boren enz.De stiften die in het setje zitten waren te groot of te klein.Dus heb ik maar op deze manier gedaan.
Groeten.Ferry

ferdinand 60

13 jaar

Doordat je deze taps hebt geslepen, is nu het afgebroken stuk bougie, nog vaster te komen zitten.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Nog even een vraagje.Weet jij waar ik lossen stiften kan kopen.Ik heb al op Internet gekeken.Een adres gevonden,maar dat is een heel eind weg.Ik moet er namelijk naar toe,want ik weet de maat niet
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

nogmaals je slaat een oude bougie kapot en meet het gat op,en mocht dit hele gebeuren niet lukken ,je kunt de huls eruit boren tenminste als je erbij kunt dan heb je een speciale tap snij je een overmaat draad erin met bijgeleverd hulsje,dat draai je je op de bougie en in de kop,werkt perfect,dus nog geen kop eraf halen dit doe je als je geen optie meer hebt.

Oke.Morgen ga ik een stift kopen.De inwendige maat van een bougie is 7mm. Nu nog de inbus eruit.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

oog aan lassen en met slagtrekker(slaghamer) eruit trekken

Robby .Niemand heeft hem op voorraad en bestellen duurt twee weken.Ik heb er verscheidene gebeld.Niemand kon mij excact vertellen welke ik nodig had.die het meest in aanmerking komt is Ridgid 35550.Die is uitwendig 8.6mm.Het bougiegat is 7mm. Zijn nu de snijkantjes 1.6mm,dan kan ik hem gebruiken.Heb jij toevallig dat nr.,want de leveranciers konden mij niet vertellen hoe dik de staaf zonder kantjes is.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

laat dat ding er door de garage uithalen
oke kost een paar centen
maar die ben je toch ook kwijt aan het gereedschap en wacht tyd

kleijn 0

13 jaar

Ik laat mijn auto,s altijd bij een Subarudealer apk keuren,onderhoud doe ik zelf.Ik heb hem gebeld, hij zei dat hij het nooit aan de hand had gehad en ook niet wist hoe het op te lossen anders door de kop eraf te halen.Nu daar ben ik niet veel verder mee.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

nee dat is geen antwoord
maar hij zal toch zeker weten hoe het moet
zal beschreven staan in zijn technisch handboek
zal er geen zin in hebben
en een opel garage ?

kleijn 0

13 jaar

Ik sluit voorlopig dit topic. Wederom een pijpsleutel gebroken en daarbij uitgeschoten, vier hechtingen in mijn hand .Een week niet sleutelen.Overigens weet die dealer het echt niet,ik kom daar al jaren met gemiddeld zes auto, als hij kon had hij mij geholpen.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

even 'n tip,als je ooit veel kracht moet gebruiken bij sleutelen even paar handschoentjes aandoen,zo snij je zo je klauwen open aan iets scherps,inbus eruit trekken met slagtrekker.ik heb even gekeken en inderdaad ik heb er hier eentje uitwendig op de snijpunten gemeten 8.6mm en op het smalste punt 7.6mm dan boor je het gat op tot 7.8 zou mooi zijn alleen weet ik niet of je die boor kunt aankomen ik zou 8mm ook wel durven dan gaan de snijkanten toch 0.3mm het ijzer in en dan zes keer,en mocht het niet lukken gewoon steeds groter boren tot er bijna niks meer in zit en ruimer erbij pakken gat opruimen en bijgeleverde hulsje erop zetten werkt echt perfect,dit alles lijkt omslachtig en duur maar het typen is meer werk dan het sleutel werk,en de kosten zijn niks tegenover kop eraf halen wat altijd nog kan.op de stift staat ridgit nummer 4 drill 5/16,maar je hebt ze ook van belzer en die heeft weer andere kenmerken.

dit is zo'n ruimer ,en die heb ik best wel vaak gebruikt,er zijn altijd wel mensen die de bougie's er scheef inkrijgen zeker met alu kopjes,altijd met de hand erin draaien,en anders even draad opschonen met speciale tap,om problemen te voorkomen.[url=http://imageshack.us/photo/my-images/26/img0648yy.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/26/...][img]http://img26.imageshack.us/img26/2013/im...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Robby, bedankt voor alle adviezen.Ik ga die stift nu bestellen.Overigens draai ik de bougies met de hand erin,deze zit dus niet scheef.Ik weet niet waarom die zo vast zit.Ik heb in mijn leven al honderden bougiers er in gezet. Dit ben ik ook nog niet tegengekomen.Ik vervang ze altijd bij 10.000.Maar eens moet de eerste keer zijn.
Groeten.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

wellicht heb jij deze er niet ingezet,maar dit gebeurt helaas weleens.als je bougie's in een warme motor draait eerst even alle vier erin los zodat ze net zo warm worden als de kop,en dan als laatste even alle 4 natrekken,doe je dit niet dan draai je een koude bougie die kleiner is door natuurverschijnselen vast in een gat wat groter is door uitzetting van warmte,nu koelt het zaakje af en de bougie zit loeivast.

Robby,dit is de auto van mijn zoon.De bougies heb ik misschien al 8 keer vervangen.25000km terug heb ik de kop nog gereviseerd.Met een warme motor werk ik niet veeeel te warm.
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

Als je de bougie afgebroken hebt omdar hij veel te vast zit is er maar een optie. De spanning waarmee de bougie in de kop vastzit wegnemen. De cilinderkop hoeft niet gedemonteerd te worden als je met een handboormachine recht in het gat kunt komen. Waarschijnlijk betreft het een z.g. tapse bougie (zonder bougiering) Door de andere bougies te monteren kun je precies zien in welke stand je de boormachine moet vasthouden. Neem een konische boor en boor de bovenkant van het afgebroken stuk uit tot je bijna de kop gaat raken. de spanning zal verdwijnen. Behalve wanneer door klepschade de bougie van binnen uit is geklonken geworden. Door tijdens het boren de inlaatklep open te zetten en perslucht in het spruitstuk te nlazen komen er geen krullen in de cilinderruimte. De lucht komt door het bougiegat naar buiten; blijven blazen tijdens het boren. Hierna de rechte inbus erin tikken en losdraaten. Vergelijk met een andere bougie hover je geboord hebt. Pas op de afdichtrand niet raken. als de schroefdraad later beschadigd is kun je het beste een z.g. helicoil (laten) monteren? De meeste garages hebben die wel.

cor,dat is een hele goeie wat je zegt over die conische bougie,maar volgens mij heeft deze sluitringen. ja nog effe opgezocht deze heeft sluitringen ,met rechte flensafdichting.

Hallo allemaal,bedankt voor alle adviezen.Maar na al de hechtingen in mijn hand ben ik er eigenlijk klaar mee.Ik heb hem voor een paar centen verkocht voor de export.
Groeten,
Ferry

ferdinand 60

13 jaar

Bedankt voor de feedback en succes met de volgende auto.

Mvg,
Hans

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.