Daewoo-Chevrolet Captiva: Captiva LT slaat op hol

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.OL

Op reis naar Frankrijk is mijn wagen na 1,5u rijden in de buurt van Lyon, plots sneller beginnen rijden. Ik reed 130km/u en plots begon mijn wagen te versnellen zonder gas tegeven. Op enkele seconden zat ik aan een snelheid van 170km/u. Ik reed toen op het derde vak en mijn eerste zorg was zo snel mogelijk velig naar de kant geraken. Na de ganse snelweg onder de wite rook te zetten, heb ik mijn wagen uit versnelling gelegd omdat deze maar bleef doorrazen. Gedurende gans deze tijd draaide mijn wagen in het rood op overtoeren (6000 en meer) Halfweg de oprit was het plots gedaan en gaf mijn wagen geen kik meer.
Bij mijn thuiskomst, bleek mijn garagist juist in verlof te zijn, waardoor ik pas vorige week reactie kreeg. Mijn garagist melde me een brief te sturen naar Chevrolet om dit te melden.
De eerste reactie van mijn garagist en iedereen die ik dit voorval melde, zei direct: “Auto op hol geslagen? De turbo heeft olie opgezogen (witte rook) en die vebrandt sneller/heviger dan diesel, waardoor hij op overtoeren draait.” Ook op internet bleek dit telkens het zelfde antwoord, wat trouwens ook mijn garagist vermelde toen ik daar in Frankrijk aan de kant stond.
Nu zei hij mij vorige week nog dat het zou te wijten zijn aan een te hoge oliestand, te wijten aan het extra injecteren van diesel bij de olie om de roetfilter telkens schoon te branden. Blijkbaar zou hierdoor het peil telkens lichtjes stigen en dit moet dus in de gaten gehouden worden. Hij had Chevrolet hiervan reeds aan de lijn gehad en ze hadden hem gemeld om dus zeker het oliepeil bij alle wagens na te kijken bij onderhoud. Hij zelf had dit nog nooit gehoord. Dit waren de woorden van mijn garagist bij telefonisch contact bij navraag ivm de stand van zaken.
Toen ik vorige week eerst belde naar Chevrolet om te weten waar ik stond, bleek het dat ze aan het wachten waren om een resutaat van mijn garagist ivm mijn injectoren.
Ik heb nu een brief van Chrevrolet gekregen waarin ze melden dat mijn wagen buiten garantie is en ze dus niet kunnen aansprakelijk gesteld worden voor de schade aan mijn wagen! Mijn wagen is amper 3j oud en heeft slechts 75000km. De injectoren blijken verbrand of blauw uitgeslagen wat wijst op een oververhitting die zou te wijten is aan te weinig smering door te tanken bij een slechte leverancier.
Na al deze verschillende theoriën, kan ik niet anders concluderen dat ze alles van hen willen afschuiven terwijl er effectief een constructief probleem is met mijn wagen die niet te wijten is aan slijtage.
Ofwel is dit te wijten aan een productiefout van de wagen en die vallen volgens mijn weten niet onder de driejarige garantie als verborgen gebrek of een fout van mijn garagist door gebrekkig nazicht van mijn oliepeil. Mijn wagen was drie dagen ervoor nog in onderhoud geweest bij mijn garagist.
Ik kan hierover, als leek, niet oordelen maar mij zeker niet verzoenen met het feit dat ik, als consument, moet opdraaien voor de kosten.
Wie kan mij hier degelijk advies geven?

PKarchie

Geplaatst door PKarchie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Captiva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Hans4040 (265) PRO, 13 jaar geleden

Beste Paul, Problemcar is opgezet om met elkaar technische problemen op te lossen.
Echter, voor het oplossen van consumentenzaken zal je bij een ombudsman of een geschillen commissie moeten zijn.

mvg, Hans
Moderator Problemcar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Captiva of stel zelf een nieuwe vraag.