close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Nexia: Deawoo

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5i GTX

Hallo ik heb een vraagje.
ik heb een Deawoo Nexia 1.5i GTX van december 1995 met 69.000 km op de teller
sinds kort heb ik een klein probleempje met de auto.
als ik de auto start, met koud weer dan start hij direct,
maar als ik hem even stationair laat lopen of ik heb een klein stukje gereden en ik moet dan stoppen (stoplicht b.v) en ik wil dan weer optrekken dan slaat de motor uit.
en krijg ik hem moeilijk weer aan de praat.
als de motor dan weer gestart is na flink door starten blijft ie ook wel lopen en is het probleem weg
verder rijd de auto perfect en vertoont geen mankementen het is puur met koud weer en koude motor.
wel heb ik een poos geleden gehad dat er heel veel tja een soort haar uit de uitlaat kwam ik denk een soort demping s materiaal
hele strengen van weet ik veel hoe lang op een gegeven moment was het afgelopen maar de auto rijd er niet minder om
ik had het bij de garage verteld en die wisten het ook niet, die denken ook een soort demping materiaal.
de auto is altijd van mijn vader geweest, die heeft hem nieuw gekocht maar door ziekte reed de auto de laatste 5 jaar alleen nog naar de APK en terug.
heeft iemand ervaring met dit probleempje of kan iemand zeggen wat ie denkt wat het kan zijn dan hoor ik het graag

Geplaatst door

F.Veenstra (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De troep uit de uitlaat is inderdaad het demping materiaal,vaak komt dit los na een flinke rit,vooral als er daarvoor weinig met de auto is gereden. Het zou wel voor verstopping kunnen zorgen dan moet je het er nog een keer er uittrekken. De problemen van het afslaan en daarna slecht aanslaan worden mogelijk veroorzaakt door een kapotte temperatuursensor,deze geeft dan verkeerde waardes door aan de ECU.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

ok ja het demping materiaal is er nu allemaal wel uit denk ik
ik reed laatst een lange afstand en toen kwam er ineens een knal en wat zwarte rook uit de uitlaat en er lag een hele bult troep en haar op de weg en sindsdien heb ik het niet meer meegemaakt dat er iets uit de uitlaat kwam.

ok ik ben zelf een leek op technisch gebied van auto's maar dan zal ik eens gaan informeren bij de dealer of het nodig zou zijn om dat te vervangen.
of is dat makkelijk zelf te vervangen...?
in ieder geval eerst bedankt voor de tip

F.Veenstra 0

17 jaar

Welk onderdeel bedoel je met zelf vervangen de temp. sensor? Deze is vrij eenvoudig te vernieuwen,maar als leek kun je het beter even laten doen. Er loopt wat koelvloeistof uit het koelsysteem als je dit doet.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

ja dat bedoelde ik idd
nou heel erg bedankt voor de tip en ik ga vandaag nog even langs de dealer
en hopelijk is het dan opgelost
het is niet zo een heel groot probleem alleen als ik voor de stoplichten sta en er staat een rijtje achter me haha

F.Veenstra 0

17 jaar

We lezen de afloop wel.

Gr Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

heb net even met de deawoo dealer gebeld en het voorgelegd
de monteur zei dat jouw antwoord heel goed mogelijk kon zijn
maar het probleem is het volgende was het een 8 klepper geweest dan was het een piece of cake maar ik heb een 16 klepper en dan moet de motor steun er af en nog een paar onderdelen dus dat ging sowieso wel een uur of drie duren a 70 euro en een sensor van 15 euro
dis ik ga vanmiddag even langs en laat hem eerst even uitlezen
ik laat het nog wel even horen as ik meer weet

F.Veenstra 0

17 jaar

Oow dat is dan minder dan moet je er helemaal niet aan beginnen.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

[quote=Hans4037]Oow dat is dan minder dan moet je er helemaal niet aan beginnen.

Hans[/quote]
Nou Hans ik ben even naar de Deawoo dealer geweest en ze hebben de auto even aan de kast gezet
het was niet de temperatuur sensor, die is wel in orde
het ligt volgens de monteur aan de bougie kabels, rotor en verdelerkap
dat te laten repareren kost ongeveer 150 euri nou dat kan ik er zelf nog wel op zetten
ik ga dus zaterdag even de onderdelen halen en die plaatsen en kijken of het dan over is .
door dat de auto zo weinig is gebruikt en er aardig wat roest in de bougiedoppen zat of aanslag moet dat het probleem wel zijn
verder was alles aan de computer alles goed van de auto geen storingen
in ieder geval bedankt voor je snelle reageren
en jou antwoord was volgens de monteur niet eens zo verkeerd
groeten en nogmaals dank Fokko

F.Veenstra 0

17 jaar

Fokko,

Succes met het vernieuwen dan de kabels,rotor en verdeelkap ik hoop dat het dan opgelost is.

Gr Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

hallo je moet het zoeken in de katalysator
ik heb hier ook last van gehad
de garage heeft de katalysator er onderweg gehaald en nou is het perfect
probeer het maar

groet johan

polka1 0

17 jaar

[quote=polka1]hallo je moet het zoeken in de katalysator
ik heb hier ook last van gehad
de garage heeft de katalysator er onderweg gehaald en nou is het perfect
probeer het maar

groet johan[/quote]
ik heb vanmorgen de verdelerkap en de rotor en de bougiekabels vervangen, dat was ook wel heel erg nodig want die waren rood verroest
ik kan morgen pas merken of het beter is geworden want de motor moet wel koud zijn anders heb ik het probleem niet.
maar je zegt de garage heeft de katalysator er tussen uit gehaald..? je bedoelt er gewoon tussen weg of een nieuwe katalysator..?
ik zal even afwachten of het nu over is zo niet dan zal ik het eens met de katalysator gaan proberen.
de deawoo is wel aan de kast geweest maar gaf verder geen storingen aan of zo
zou het niet zo zijn als de katalysator niet deugt dat ie dat aan moet geven op de kast waar ze hem aan zetten...?
de monteur had nog wel het idee dat het ook nog wel eens een zwevende klep kon zijn maar over de kat heeft ie het niet gehad
een zwevende klep zou makkelijk op te lossen zijn met een busje motor reiniger in de brandstof volgens hem.
in ieder geval bedankt voor de tip.
groetjes fokko

F.Veenstra 0

17 jaar

[quote=Hans4037]Fokko,

Succes met het vernieuwen dan de kabels,rotor en verdeelkap ik hoop dat het dan opgelost is.

Gr Hans[/quote]
nee het heeft niet mogen baten, maar vervangen was niet overbodig
de bougie doppen waren erg verroest maar wat me ook op viel was de spoel in de ontsteking was heel erg aangetast met een soort oranje opgedroogd lijm leek het wel wat helemaal ver poedert was ik heb dat zo ver mogelijk schoon gemaakt
nou ja ik laat het eerst hier maar bij want als de auto 1 maal uitslaat en weer is gestart is het probleem er niet meer.
en om dan onnodig veel onkosten aan de auto te maken vind ik ook een beetje jammer.
'k zal nog eens even de olie laten vervangen want volgens mij zit dat er ook al 7 jaar in.
in ieder geval iedereen bedankt voor de tips
groetjes Fokko

F.Veenstra 0

17 jaar

ik vindt het gewoon jammer dat je onkosten gemaakt hebt door maar onderdelen te vervangen in de hoop het probleem op te lossen.
ik weet haast wel zeker dat je last hebt van koolaanslag op klepstelen,hierdoor zal in de opwarmfase de kleppen kleven in de geleiders en door de dikke motorolie wordt de klepspeling weggepompt.
hierdoor krijg je compressieverlies en zal de motor beroerd gaan lopen en of afslaan.
je kunt dit proberen te verhelpen door een komplete motorreiniging met b.v forte motorflush en gastreatment.
dit wil in niet te erge gevallen goed helpen
wat je ook nog kunt proberen is een lege tank aftanken met shell pura en je even uitleven op de deutsche autobahn

[quote=henk kroezenga]ik vindt het gewoon jammer dat je onkosten gemaakt hebt door maar onderdelen te vervangen in de hoop het probleem op te lossen.
ik weet haast wel zeker dat je last hebt van koolaanslag op klepstelen,hierdoor zal in de opwarmfase de kleppen kleven in de geleiders en door de dikke motorolie wordt de klepspeling weggepompt.
hierdoor krijg je compressieverlies en zal de motor beroerd gaan lopen en of afslaan.
je kunt dit proberen te verhelpen door een komplete motorreiniging met b.v forte motorflush en gastreatment.
dit wil in niet te erge gevallen goed helpen
wat je ook nog kunt proberen is een lege tank aftanken met shell pura en je even uitleven op de deutsche autobahn[/quote]
o maar dat vervangen was sowieso wel de bedoeling
mijn vader had de auto nieuw gekocht en na de 3e beurt er nooit meer iets aan laten doen.
ik kan het eens proberen met motorreiniging baat het niet dan schaad het niet
en tja op de duitse autobaan doe ik liever met de motor
ik tank nu al wel sinds 2 x shell v power maar of ik er echt in geloof (nee...!) maar het is te proberen
het is ook niet dat de auto beroerd gaat lopen maar hij slaat gewoon 1x uit en daarna geen last meer
maar in ieder geval bedankt voor de tip en ik ga het zeker proberen
het zou best eens zo kunnen zijn want als ik de motorkap open met draaiende motor hoor ik de kleppen een heel klein beetje tikken
maar ik las net op de site van kassa een stukje hier over en dat komt zo een beetje op het zelfde neer.:



Hallo,

Dit komt veel voor bij Fords met een 1600 Zetec 16V motor, maar ook andere merken kunnen er last van hebben. Wij hebben ook al van alles gedaan, sensoren vervangen, motorflush, olie 5W30 full etc. Maar het helpt allemaal niet! Omdat er inplaats van 2 kleppen per cylinder 4 kleppen zijn geplaatst zijn de veren en klepstelen veel kleiner uitgevoerd. Derhalve zijn de klepsteeltjes veel gevoeliger voor vervuiling en de veren veel minder krachtig dan bij de ouderwetse motoren. Als de motor en olie koud zijn dan blijven de uitlaatkleppen hangen (open staan) en verliest de motor zijn compressie en slaat af. Meestal bij ons na 100 meter bij de eerste bocht of stoplicht, bij het loslaten van het gas. Na herstart is de olie al wat opgewarmd en doet het probleem zich niet meer voor. Bij Ford is dit probleem bekend en men heeft er een speciale kleppenrevisieset voor met een andere maatvoering dan de originele. Alleen die set kost al bijna 400 Euro en dan moet ie er nog in. Hoe kouder het is, hoe erger het probleem. Wij leren er maar mee leven en houden na de start het toerental hoger met het gaspedaal (rond de 2000) en rijden zachtjes, eventueel remmen met de handrem totdat na een paar 100 meter de olie op temperatuur is en hij gewoon weer lekker rijdt. Zie ook op de site problemcar.nl. T'is jammer maar je moet er mee leren leven of veel geld aan uitgeven. De vervuiling op de klepsteeltjes komt voornamelijk voor bij motoren die korte ritten maken, auto's die veel op de snelweg zitten kennen dit probleem niet.

F.Veenstra 0

17 jaar

bij daewoo is dit probleem eigenlijk alleen aanwezig bij 1500 16v motoren en dan nog bij motoren waar rustig en korte stukjes mee wordt gereden.
in het bijzonder bij automaten omdat deze vaak niet die toerentallen bereiken dat de kleppen gaan roteren.
en als dat bij ford niet werkt dat wil nog niet zeggen dat het daewoo ook niet wil.!!
er is ook wel een andere oplossing voor maar dat gaat aanzienlijk meer euries kosten
dan moet de cilinderkop gedemonteerd worden ,alle kleppen eruit en dan bij een motorenrevisie bedrijf er z.g koolkamers in laten frezen.
en dan is dit probleem ook weer uit de wereld.

[quote=henk kroezenga]bij daewoo is dit probleem eigenlijk alleen aanwezig bij 1500 16v motoren en dan nog bij motoren waar rustig en korte stukjes mee wordt gereden.
in het bijzonder bij automaten omdat deze vaak niet die toerentallen bereiken dat de kleppen gaan roteren.
en als dat bij ford niet werkt dat wil nog niet zeggen dat het daewoo ook niet wil.!!
er is ook wel een andere oplossing voor maar dat gaat aanzienlijk meer euries kosten
dan moet de cilinderkop gedemonteerd worden ,alle kleppen eruit en dan bij een motorenrevisie bedrijf er z.g koolkamers in laten frezen.
en dan is dit probleem ook weer uit de wereld.[/quote]
oh ik bedoelde er niet mee dat het niet wil met motorflush maar het probleem komt erg overeen met het verhaal wat jij schrijft over mijn auto, vandaar...!
dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben bedoel ik er alleen mee te zeggen
volgende week laat ik even de olie verversen en filter maar laat ik eerst even de motor door lopen met motorflush kijken of het helpt.
ja idd de auto heeft altijd kleine stukjes gereden en is nooit echt op zijn staart getrapt
de laatste jaren is er alleen nog mee naar de apk gereden en terug naar huis.

F.Veenstra 0

17 jaar

De ontsteking is nu zo'n beetje helemaal vervangen echter kan de fout ook nog uit het zwarte blok (onstekingsdeel ) komen. ff eruit halen meter eraan hangen en het alu deel op de achterkant verwarmen en kijken of de ohmse waarde veranderd. zoja vervangen .......... meestal onderbreekt ie dus meet je geen waarde meer, tot ie weer iets warmer is en weer gaat werken. meten is weten en kost niks

BigGomp 0

17 jaar

[quote=BigGomp]De ontsteking is nu zo'n beetje helemaal vervangen echter kan de fout ook nog uit het zwarte blok (onstekingsdeel ) komen. ff eruit halen meter eraan hangen en het alu deel op de achterkant verwarmen en kijken of de ohmse waarde veranderd. zoja vervangen .......... meestal onderbreekt ie dus meet je geen waarde meer, tot ie weer iets warmer is en weer gaat werken. meten is weten en kost niks[/quote]
ok weer een tip erbij nou ja in ieder geval een tip die gratis uitgevoerd kan worden.
kan het in ieder geval eens gaan proberen maar het probleem is niet zo aan de orde dat het heel erg storend is en het vervangen van olie en de rest zie ik gewoon als onderhoud
maar in ieder geval bedankt voor de tip
groet fokko

F.Veenstra 0

17 jaar

nou heb vandaag de auto weg gebracht en de motor inwendig laten reinigen en olie en filter laten vervangen
ik heb het idee dat het nog niet helemaal over is toen ik de auto ging halen was de motor koud en na het starten dreigde de motor toch weer uit te slaan (hij sloeg net niet helemaal uit) maar zelf had ik het idee net dat ie aan het verzuipen was een beetje schudden en dan met gas geven komt ie er wel weer .
nou ja morgen is ie echt koud na een nacht staan en zie het dan wel weer verder.
heb nu eerst wel genoeg onderdelen vervangen eigenlijk een grote grote beurt haha dus dat is nog niet zo erg
in ieder geval iedereen bedankt voor jullie tips ben er wel weer een stuk wijzer van geworden.
volgende keer maar geen deawoo meer maar gewoon weer een vertrouwde mercedes diesel starten lopen klaar.
althans mijn vorige auto waar ik zonder problemen 6 jaar mee heb gereden.
groetjes fokko

F.Veenstra 0

16 jaar

nou heb een poosje V power getankt en ik geloofde er zelf niet in
maar raar is waar en het probleem is helemaal over
iedereen bedankt voor alle goeie tips met name Henk Kroezenga
groetjes fokko

F.Veenstra 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nexia of stel zelf een nieuwe vraag.