auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Nexia: EGR-klep boosdoener van inhouden

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Mijn Nexia 1.5 GTX heeft last van stotteren bij een constante snelheid, vooral bij de wat lagere snelheden. Het doorlezen van enkele gerelateerde topics leerde mij dat dit kon liggen aan de ontsteking, bougies, bougiekabels, verdeelkap + rotor en/of de EGR-klep.

Bij mij blijkt de EGR-klep de boosdoener te zijn. Ik had deze tip uit 1 van de andere topics gehaald: Het luchtslangetje even los gekoppeld en afgedopt. Vervolgens een proefrit gemaakt.
Resultaat: Loopt als een zonnetje en lijkt nu ook meer power te hebben!

Nu mijn vraag: Ik heb begrepen dat die EGR meer kwaad dan goed doet, dus kan ik dit zo laten voor wat het is, of moet ik dan dat hele ding eraf halen en met een plaatje dichtmaken?
Het lampje van het motormanagement blijft overigens uit, dus ik vermoed dat het een mechanische klep betreft.

Ik ben zeer benieuwd :-)

Geplaatst door

Ron-Nexia (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lekker los laten liggen, waarschijnlijk is hij nu ook nog iets zuiniger geworden!

[quote=autobedrijf van breugel]lekker los laten liggen, waarschijnlijk is hij nu ook nog iets zuiniger geworden![/quote]
Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik zal het verbruik de komende dagen even bijhouden, maar het zal me niets verbazen als dat inderdaad zo is, want de motor lijkt nu ook stationair wat rustiger en stabieler te draaien.

Toch blijft het vreemd, want zo'n ding zit er toch niet voor niets op zou je denken. En met een simpele handeling als het luchtslangetje loshalen en een prop erin gaat de motor dus beter lopen en hij wordt zuiniger.
Je zou eerder verwachten bij het loshalen van iets dat dit juist ten nadele zou werken, maar bij zo'n EGR werkt dit dus tegenovergesteld...

Anyway, het kan dus totaal geen kwaad om de situatie nu te laten voor wat hij is. Daarmee is mijn vraag beantwoord. Enorm bedankt!
Waar dient (of diende, in mijn geval) dat ding eigenlijk voor?

Ron-Nexia 0

15 jaar

EGR klep was nodig om de auto's te laten voldoen aan de milieu eisen die toen gelden voor het invoeren binnen europa!
Om aan de milieu eisen te voldoen word deze klep tegepast, dit wil niet zeggen dat hij automatisch zuiniger word als deze klep gemonteerd zit.
De egr(uitlaatgas reciculatie klep) voert verse uitlaat gassen terug naar de cilinders om daar opnieuw te verbranden zodat er eventuele achtergebleven bemzine resten ed. dubbel verbranden.
de plaats de die oude gassen inneemt kan niet gebruikt worden voor "verse"gassen.
door het afsluiten van deze klep zorg je ervoor dat de cilinders alleen verse gassen binnen krijgt.
waardoor je dus meer vermogen krijgt en dus minder gas hoeft te geven bij een bepaalde snelheid waardoor de auto dus zuiniger word!!

Groeten
Bart

Aha, dat is helemaal helder en duidelijk. Zelfs een leek als ik begrijpt het meteen!
Laatste vraag die ik nog ben vergeten te stellen: Moet ik het 'tuitje' waar de luchtslang op heeft gezeten ook nog afdoppen?

Ron-Nexia 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nexia of stel zelf een nieuwe vraag.