Daewoo-Chevrolet Espero: Espero 1.8CD met ochtendhumeur

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 (C18LE)

Hallo allemaal,

sinds kort heeft mijn '95er Espero nogal last van ochtendhumeur. Dit uit zich in het niet rond lopen van de motor. Het lijkt wel alsof 1 cilinder niet altijd even goed meedoet. Het gevolg is dat hij stationair erg rottig loopt. Als ik vervolgens weg rijdt, loopt hij boven 2000 toeren wel redelijk normaal, maar gas loslaten betekent bokken en koppeling indrukken leid tot het neerstorten van het toerental, i.p.v. het normale afzakken van het toerental. Hij blijft in veel gevallen wel lopen.

Opvallend is dat het in veel gevallen maar een paar minuten duurt, tot hij wat warmer is. In sommige gevallen is het zelfs al weg na 10 sec. Het probleem treed zowel op LPG als op benzine op.

Wat heb ik al gedaan? Ik heb de bougies optisch gecontrolleerd maar hier mankeert volgens mijn oog niet veel aan (keramiek niet gescheurd, normale kleur etc.). Ook de verdelerkap en rotor zien er redelijk uit. Daarnaast trok de LPG verdamper wat valse lucht via de LPG slang naar de verdeler. Dat is opgelost door de slangklem wat aan te draaien. Bougiekabels zijn nog geen half jaar oud, dus lijken me ook niet de boosdoener. Ook de computer is gereset door de accu een tijdje los te gooien.

Als ik m wat warmer start, bijvoorbeeld na een dag werken, dan loopt hij in vrijwel alle gevallen wel goed. Ook start en loopt hij altijd in 1 keer, alleen niet mooi ;-).

Wie weet wat ik nog kan bekijken? Ik wil er niet al teveel kosten meer aan maken, want over 2 maanden staat er een nieuwe auto voor de deur.

Gr.
Roy

RvL

Geplaatst door RvL (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Espero? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

RvL (0), 15 jaar geleden

Goed, bij een gebrek aan mogelijke oplossingen of trappen in de goede richting hier, ben ik zelf maar eens op onderzoek gegaan. Wat me opviel was dat de auto op LPG geen motor management (MM) fout gaf en op benzine wel. Na een tijdje op benzine te hebben gelopen, heb ik de ECU uit laten lezen door de dealer. Er worden 3 fouten weergegeven:

1. O2 Sensor Circuit
2. Cooling Water Sensor
3. MAP Sensor

De laatste twee, dus koelwater sensor en MAP sensor heb ik vervangen door slooponderdelen. Ik heb bewust gekozen voor slooponderdelen. Ik heb de originele onderdelen nog.

De eerste foutmelding, O2 sensor circuit, is een beetje vaag. De dealer zegt dat het waarschijnlijk met de Lambda sensor te maken heeft. Dit is uiteraard mogelijk, de Lambda sensor meet immers de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Ik vraag me alleen af of de foutmelding betrekking heeft op de inlaat of de uitlaat.

Ik heb tijdens mijn opleiding (Technische Informatica, project Motor Management) geleerd dat de Lambda sensor pas echt gebruikt wordt als de motor warm is. Vanuit die kennis, en verbeter me ajb als ik het fout heb, leid ik af dat het de Lambda sensor haast niet kan zijn. Bij een warme motor is er immers niets aan de hand.

Begin juli staat er een nieuwe auto (C4) voor de deur. Aangezien ik de Espero inruil, wil hem natuurlijk wel zo goed mogelijk werkend inruilen. Ik probeer hem dus zo goed mogelijk af te leveren, dus vandaar de sloop onderdelen (= redelijk goedkoop). Als iemand weet waar ik verder kan zoeken, dan hoor ik het heel graag!

RvL (0), 15 jaar geleden

Is er nou werkelijk niemand die me hiermee kan/wil helpen??

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ook al gedacht aan ingeslagen klepzetels dan krijg je ook vreemde storingen omdat de cilindervulling niet optimaal is.

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.