ik kamp met een hardnekkige foutcode:
de nokkenassensor
recent is de distributieriem vervangen waarna er een storing optrad. de sensor vervangen echter hij komt weer terug.
Bij uitlezen en recetten blijft hij even weg, maar dan wat later in een volgende rit bij het starten is ie er weer.
Kan de fout ook zijn oorsprong hebben bij de distributie riem?
graag uw meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou zeggen controleer de timing , puur uit het feit dat je dit dan kan uitsluiten of dat je constateerd dat deze niet goed staat.
Als je ook een bdp sensor hebt , communiseren deze met elkaar , bij afwijking een foutmelding.
ik zal dit doen, zeker gezien de storing sindsdien speelt en de vervanging niets uitmaakt.
er zit ook een bdp sensor (krukas) op
alvast dank voor meedenken
11 jaar
timing is oke, er zit een nieuwe sensor op en storing blijft. Lijkt dus andere oorzaak.
het kan toeval zijn, maar nu begint ook de airbag storing te geven, lampje brandt.
ABS brandde ook.
massa in motor gedeelte aan accu kant losgehaald en schoongemaakt. Dit gaf oplossing voor abs storing.
stekkers losgekoppeld onder voorstoelen, contactspray, vastgezet echter storing blijft.
dus nu motor management met bekende storingscode en het rode airbag lampje.
opvallendheid bij rijden. in lage kilometers een wat schokkerige motor. verder geen problemen.
suggesties? zijn er bepaalde massapunten nog na te lopen? en vooral dan waar?
11 jaar
Hij loopt op LPG zie ik,dan is het belangrijk om alles wat met de ontsteking te maken heeft dit 100% in orde is,bougies+kabels+bobine.
Een van die onderdelen niet in orde dan gaat je auto ook wat "hakkerig'rijden,tot het net iets te veel wordt en je een foutmelding krijgt ,kan uiteen lopen van misfire,lambdasone tot de nokkenas sensor toe.
Dat je airbag problemen heeft zal de wet van Murfy wel zijn.....kan zijn dat deze na een aantal malen starten vanzelf weer uitgaat.
11 jaar
Als je die problemen niet had voor de distributiewissel lijkt het me toch dat de timing niet klopt.
11 jaar
thei11316 en primera p11 bedankt. Ik heb voor de zekerheid bougiekabels en bougies besteld, evenals de bobine (compleet incl verzenden in duitsland besteld net over de 100 euro)
ik herinner mij namelijk een storing een tijdje terug waarbij de bobine de schuldige was. Alles eens gereinigd en nagelopen en een reset was die weg.
De storing p0341 kwam inderdaad na de distributieriem wissel. Mocht het niet in de ontsteking verbeteren dan ga ik alsnog een keer voor de distributie al zou de timing goed zijn. Soms helpt een dubbel check.
en ja, dan gaan er meer lampjes branden lijkt inderdaad de wet van Murphy. Vandaag nog een storend rateltje in de blower erbij...grrrrrr.
Ging ik prat op een probleemloze auto, nu doet hij zijn best mij te ergeren.
11 jaar
inmiddels bougies, bougiekabels en bobine vervangen. Loopt prachtig stationair. Bij rijden met loslaten gas gaat hij vooral in lage snelheden haperen. Lijkt op het wegrijden in een te hoge versnelling bij optrekken.
Storingslampje blijft branden. Ik ga de timing opnieuw laten checken.
10 jaar
Nog even een vraag, is er een duidelijke beschrijving voor reinigen gasklephuis bij deze nubira. Haperen, het gevoel dat het gas wat blijft hangen zou m.i. ook daarmee te maken kunnen hebben.
En met het vervangen van nokkenaspositiesensor, moet deze dan inleren en hoe? Lees wel eens over de zoveel maal contact methode.
10 jaar
Gasklephuis uitbouwen en met gezond verstand kijken hoe ea in elkaar zit en dan reinigen met remmenreiniger.
Inleren zou ik niet weten,heb er nog nooit problemen mee gehad na het reinigen.
Blijft hij na het reinigen nog haperen,dan vermoed ik dat één of meerdere gasinjectoren iets scheef gemonteerd zijn,oplossing is dan het spruitstuk eraf halen en de injectoren recht zetten.
Dat probleem heb ik momenteel met mijn Tacuma 1.6 maar laat het spruitstuk lekker zitten als het niet perse eraf moet.
10 jaar
thei11316 bedankt, volgende week breng ik hem weg. eens kijken wat er uit komt. wel gek dat alles voor de distributieriem goed was, althans nooit iets opgemerkt.
heeft inmiddels wel de 2 ton gepasseerd en rijdt op gas. kan van alles zijn vrees ik
10 jaar
is er een orginele riem gemonteerd, want als de riem iets langer is als de vorige klopt de timing niet van nokkenas en krukas en de sensoren registreren dat
hoi Jan5047, nog bedankt voor je reactie. er zit een originele contiset op, gekocht bij magazijn dealer. Waterpomp, spanrollers enz zijn allen vervangen. Mij zoektocht ligt even stil, ik overweeg inruil. Zag een mooie bmw 320 diesel uitvoering. wel 3 ton op teller maar dat zou geen probleem moeten zijn heb ik mij laten vertellen. ik ben er nog niet over uit. Ik heb een afspraak voor diagnostiek in januari. gaan dan een uur of 3 er mee aan de slag tot max 175 euro. Zou genoeg moeten zijn om probleem duidelijk te krijgen. als kosten dan meevallen dan maak ik mijn afwegingen, maar nogmaals die bmw lijkt mij wel wat :)
10 jaar
Poeh,3 ton,zou je daar nog aan beginnen dan?.
Van de regen in de drup.
Daar kan ook een hoop aan kapot en zeker met zo'n km stand.
En de aandrijflijn van een bmw met zo'n km stand is een zorgenkindje,kun je ook goed je geld in kwijt.
10 jaar
probleem is door garage opgelost, had met nokkenas sensor aansluiting te maken. sensor airbag zwak contact.
wat betreft de bmw, ik denk er over na. geschiedenis aan onderhoud is erbij, dealer onderhouden. eigenaar heeft er echt afstanden mee afgelegd, dus geen korte afstanden wagen geweest. Ziet er uit als nieuw, zowel buiten gaaf (op steenslag na) als van binnen. Al in gereden en met bmw kenner uitgebreid mogen bekijken in werkplaats.
erug verleidelijk :)
een ieder weer bedankt voor meedenken! toppie
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar