close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Captiva: Gasklep error

Bouwjaar: 2008, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 3200

Hallo,

Ik heb sinde enige tijd het probleem dat ESP gerelateerde lampljes en het Motor Mangement lampje gaat branden. De auto gaat dan in de "noodloop".

Uitleesapparaat geeft steeds dezelfde fout aan: P0221 $07E8 sensor/schakelaar van gasklep of pedaal positie B circuit bereik/(incorrecte werking).
Als ik de fout reset dan loopt de auto weer tijdje goed en komt de fout weer terug, soms na paar kilometer al en soms na wel 100km.

Ik heb het gasklephuis al helemaal gereinigd, deze was behoorlijk vies, de garage heeft een pin van de connector op de gasklephuis vervangen, deze zou gecorodeerd zijn, maar dat mocht niet baten. Nu zeggen ze dat het waarschijnlijk de gasklephuis is. Dat klinkt aannemelijk, maar kan ook het gaspedaal zijn en zelfs eventueel de lucht/massa meter.

Mijn vraag is nu, heeft een van jullie hier ervaring mee en of wie kan er advies geven over hoe een en ander uit te sluiten?

Navraag bij dealer leert dat een nieuwe gasklephuis 1084 euri exc btw is...
Alternatief heb ik gevonden de Hitachi maar deze moet dan ingeleerd worden.

Nog wat feitjes:

Chevrolet Captiva bouwjaar 2008
3.2 V6 automaat.
onderdeelnummer originele gasklephuis: 12595829
Alternatief Hitachi: ETB0017

Hoor graag jullie ervaringen/advies.

Alvast bedankt.


Groet,

Mohsin.

Geplaatst door

mmukhtar (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uit het Daewoo manual:

Diagnostic Trouble Code (DTC) P0221

Throttle Position (TP) Sensor 2 Performance

Circuit Description

The throttle body assembly contains 2 throttle position (TP) sensors. The TP sensors are mounted to the throttle body assembly and are not serviceable. The TP sensors provide a signal voltage that changes relative to throttle plate angle. The engine control module (ECM) supplies the TP sensors with a common 5-volt reference circuit, a common low reference circuit, and 2 independent signal circuits.
The TP sensors have opposite functionality. TP sensor 1 signal voltage increases from below 1 volt at idle to above 4 volts at wide open throttle (WOT). TP sensor 2 signal voltage decreases from above 4 volts at idle to below 1 volt at WOT.

Conditions for Running the DTC

Ignition ON.
Difference between TP1 value and TP2 value is greater than 6.3 %.

Conditions for Setting the DTC

Actual TP value is more than 9.0.

Action Taken When the DTC Sets

The Malfunction Indicator Lamp (MIL) will be illuminated as soon as the error occurs.
The ECM will record operating conditions at the time the diagnostic fail. This information will be stored
in the Freeze Frame and Failure Records buffers.
A history DTC is stored.

Is de Freeze Frame data al uitgelezen als deze fout is opgeslagen?
Dan kun je de waardes van de beide positie sensors zien op het moment van de fout.

Is de bedrading al gecontroleerd?

Het gaat hier echt om een probleem met 1 van beide gasklep positie sensoren (die in 1 huisje zijn samengebouwd).
De luchtmassa meter en het gaspedaal hebben hier niets mee te maken.
In uitzonderlijke gevallen kan de fout wel in de motorcomputer zitten (volgens het Daewoo manual).
De verwarring over het gaspedaal komt door de gebruikte EOBD/OBD2 scanner die een niet specifieke omschrijving geeft.
In zulke gevallen is het beter om met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur uit te lezen of inderdaad hier vragen.

oldford 0
badge

5 jaar

Hallo Oldford,

Dit is heel erg nuttige informatie. Dank je wel ik ga hiermee aan de slag.
Inmiddels gebeld met de dealer en ga een afspraak maken om fout uit te lezen en dan vervolgstappen te bepalen.

Ik zal updaten als ik meer weet.

mmukhtar 0

5 jaar

Beste mmukhtar ben je er nog achter gekomen wat het probleem was en is het opgelost. Heb zelf ook een Captiva met het zelfde probleem

Marcelvm 0

4 jaar

De foutcodes zijn uitgelezen:

P0233
P0008
P0197
C0561

Ik begrijp van de dealer dat het meest waarschijnlijke is dat de distributieketting opgerekt is en dat dit dus een timing probleem veroorzaakt.
Tevens is er een onduidelijke melding over waarschijnlijk de ABS pomp, maar hier is men niet zeker van.

Alleen het vervangen van de distributiekettingen is al ongeveer 2500 euro. Hierin is 1000 euro materiaal en 1500 euro arbeidsloon. (kettingen kosten 270 ex btw, er zitten er 3 in. Plus nog wat pakkingen enzo). Mocht er een probleem zijn met de tandwielen dan kost dat natuurlijk nog een flinke slok extra.

Bij dit alles zou dus een ABS pomp komen van rond de 750 ex btw, en arbeidsloon.

Ik denk dat het einde verhaal is voor deze auto. Is namelijk 12 jaar oud en daarom is het denk ik de moeite niet meer waard om dit er nog in te stoppen.

:-(

mmukhtar 0

4 jaar

@marcelvm, zoals hierboven beschreven weet ik wat de probleemcodes zijn. Het blijft een twijfelgeval of ik er iets aan ga laten doen. Er staat inmiddels 3 ton op de teller en ik weet niet of zo'n grote investering het nog waard is. Als er nog mensen zijn die creatieve ideeën hebben dan houd ik me van harte aanbevolen. Ik wil eventueel ook telefoonnummer uitwisselen voor overleg.
Hoor het graag.

mmukhtar 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Captiva of stel zelf een nieuwe vraag.