Heb deze Tacuma 1.8 van 2001 al eens eerder gehad, Tacuma kwam binnen in noodloop met foutcode P0107 (Mapsensor) en P1403 (EGR klep), Mapsensor vervangen (defect), EGR klep doorgemeten (goed), injectoren getest (goed), LTFT & STFT binnen tolerantie (tussen -30 en +30, volgens opgave), bougiekabels vervangen (slecht), bougies vervangen (slecht),verder geen bijzonderheden, foutcodes gewist en geen foutcodes meer. Zit totaal geen trekkracht meer in de Tacuma en verbruikt ontzettend veel benzine, is ook te ruiken, durf geen viergas test te doen omdat er ook nog eens water in de uitlaat aanwezig is, de vorige keer is mijn viergastester defect geraakt door een soortgelijk geval, heeft de sonde water naar binnen gezogen, de Tacuma start bij koude motor heel goed, draait stationair heel mooi maar zo gauw de motor wat warmer wordt kun je het gaspedaal helemaal intrappen tot maar 2500 tot 3000 toeren, geldt ook onder het rijden, hij komt niet boven de 3000 toeren en houd ontzettend in, wie o wie heeft iets soortgelijks meegemaakt? Lambdawaarde 1.0, schommelt tussen de 0.01 en 1.2 volt. Deze Tacuma is nog uitgerust met een gewone lambdasonde (2 draads), nu heb ik gelezen dat de Lambdasensor bij het op contact zetten een waarde moet aangeven van 0.450 volt en dat ie dan na 3 minuten terug moet lopen naar 0.150 volt, geldt dit ook voor deze sensor of alleen voor een voorverwarmde Lambdasensor? Uitgelezen met Launch (foutcodes P0107 & P1403), Autel 801 (foutcodes P0107 & P1403) & Tecnomotor Socio 700 die geen verbinding kan maken met de ECU
Garagetools
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Forumleden,
De problemen met de Tacuma zijn gevonden, vanmiddag weer uitgelezen, foutcode P0300, algemene misfire op alle cilinders, verder geen foutcodes dus zoeken en meten.
Lambdawaarden zijn goed, bij KOEO is waarde 0,450 volt, tijdens draaiende motor schommelt deze tussen 0,1-0,9 volt, mapsensor waarde bij stilstaande motor 112 Kpa, bij draaiende motor schommelt deze 25-50 Kpa, ECT sensor en IAT sensor zijn nagenoeg gelijk bij KOEO, ECT loopt tijdens warmdraaien geleidelijk op.
Tijdens schommelend stationair toerental kwam er zwarte uitlaatgas vrij, heel moeilijk te zien!
Beschermplaat op uitlaatspruitstuk verwijderd en 1 hele grote scheur en 1 kleine scheur in uitlaatspruitstuk, de grote scheur is al eens dicht gelast, was daar ook weer gescheurd.
Op zich vind ik het een zeer lastige storing, kan van alles zijn en nooit aan gedacht dat het een lekke uitlaatspruitstuk kon zijn maar wel weer wijzer geworden.
Garagetools
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar