auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Tacuma: Waterpomp vervangen Tacuma 1.8 72KW 112000km

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste mensen,

ik ben bang dat de waterpomp van onze Tacuma het heeft begeven. Motor is snel op temperatuur en loopt daarna ook snel op naar het kookpunt. De fan draait naar behoren dus daar ligt het niet aan. de thermostaat is ook in orde. Ik heb ook geen lekke koppakking. Na het opendraaien van de verwarming gaat de temperatuur wat naar beneden om het koken van de motor te vermijden. Even ter info, We hebben de auto 2 jaar geleden gekocht (Dealer onderhouden). Ze hebben toen de distributie vervangen maar niet de waterpomp. Niet zo slim dus. Ik wil deze zelf gaan vervangen maar volgens mij moet de distributie er nu dus weer af. Nu wil ik graag weten hoe ik te werk moet gaan. Heb ik speciaal gereedschap nodig? en wat is de beste volgorde van werken.

Alle reactie zijn welkom.

Vriendelijke groet,

Freek Wassink

Geplaatst door

Freek77 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je geen koelvloeistof verlies/ verbruik?
Hoe weet jij dat je geen lekke koppakking hebt?

Kan goed de waterpomp zijn (die het medium niet meer circuleert). Maar zeker is dat niet.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Ik heb geen koelvloeistof lek of verbruik. Ook geen witte rook te bekennen. verder loopt de wagen goed. hij loopt alleen warm. Ik wil hier niet te lang mee rond rijden want dadelijk heb ik wel een lekke koppakking.

Freek77 0

12 jaar

Haal de thermostaat eens weg, en bepaal hiermee of het probleem dan ook weg is.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Zou ik wel eens mee kunnen beginnen. Is beter dan gelijk de waterpomp natuurlijk. Al moet ik wel zeggen dat de radiateur goed warm wordt dus tis een kleine kans dat het hieraan ligt. Maar het proberen waard. De thermostaat zou in de tweede stand kunnen blijven hangen natuurlijk. (Half open op bedrijfstemperatuur). Je hoort nog van me.

Freek77 0

12 jaar

Voel ook eens of de radiateur warm wordt,zou dus kunnen dat deze (gedeeltelijk)verstopt is

thei11316 0

12 jaar

Hallo Freek.

Aan de zij kant koelvloeistof reservoir zit aan de boven zijde een slangetje.
Deze even los hallen hier moet stationair koelvloeistof uit stromen.
Soms kun je dit ook wel door reservoir heen zien.
Als je dit ziet stromen waterpomp goed .
Maar slang verstopt ook wel en pijpje bij reservoir wil ook wel eens dicht zitten.
Daar blijft er lucht bij thermostaat en loopt auto warm.

Groeten Teun.

meertg 0
badge

12 jaar

Hmmm, toch maar effe wachten met het demonteren van de thermostaat dus.
Ik zal eens goed voelen aan de radiateur of deze gelijkmatig warm is. Volgens mij komt er wel koelvloeistof uit het overloop slangetje van het reservoir maar dat zal ik ook nog eens goed bekijken.
Alvast bedankt voor de reactie.

Tot horens.

Freek77 0

12 jaar

Oke, De auto loopt nu stationair en de waterpomp doet zijn werk want ik zie in het reservoir dat hij het water rond pompt.
De radiateur wordt ook gelijkmatig warm dus daar kan het ook niet aan liggen. Als ik in de dikke leidingen knijp van de radiateur zie ik ook koelvloeistof uit het overloop slangetje komen. Ik moet wel zeggen dat de radiateur redelijk snel op temperatuur komt dus naar mijn idee staat de thermostaat dan al (Half)open. Weet niet of dit al te snel is.
Iemand nog meer ideeen???

Freek77 0

12 jaar

Dan blijft de thermostaat juist dicht staan,vervang hem maar,de boel goed ontluchten en dan ben je van het probleem af

thei11316 0

12 jaar

Beste Thei11316,

Als mijn radiateur snel op temperatuur is dan zou de thermostaat juist open staan en niet dicht. Normaal gesproken warmt eerst de motor op en daarna (Na bedrijfs temperatuur) gaat de thermostaat open zodat de boel verder gekoeld kan worden via de radiateur Toch??

Freek77 0

12 jaar

Haal hem er maar uit,dan weet je het.
Als hij open blijft staan komt de motor zelfs niet goed op temperatuur en gebruikt hij zelfs meer benzine,ook kom je dan meestal niet door de APK heen doordat het CO dan te hoog is,in de thermostaat zit nog een peipklein gaatje,buiten de klep om,daar loopt ook nog vloeistof door en kan de radiateur verwarmen.
De temperatuurmeter geeft de temp weer van het motorblok,meestal de cilinderkop en niet ven de radiateur.

thei11316 0

12 jaar

Oke, ik ga het proberen. tot horens.

Freek77 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.