Daewoo-Chevrolet Lanos: Lambdasonde?

Bouwjaar: 2002

Hallo,

Afgelopen vrijdag is de uitlaat gerepareerd. Iets met het spruitstuk en een bout. Nu blijft het lampje van de motorcheck branden. Garage zegt dat dat vanzelf wel overgaat, het komt door ontstane gassen o.i.d. vanwege de reparatie.
Maar met mijn vorige auto (Matiz) nog vers in het geheugen, heb ik de Lanos uit laten lezen bij de Deawoo dealer. Daar gaf hij een storing van de lambdasonde aan. Heeft met de uitlaat te maken, zei men. Volgens de dealer moet de auto nu ook slecht rijden. Maar hij rijdt juist beter dan voor de reparatie, alhoewel ik hem met warme motor wel raar vind ruiken. Zij adviseren toch een reparatie. Wie van de 2 moet ik nu geloven? De garage van de (garantie)reparatie of de Deawoo? En wie weet wat het gemiddelde benzineverbruik is? Tot nu toe schommelt deze rond de 1:13. Het is een pure 1.5.

B.v.d. Alberdina

Alberdina

Geplaatst door Alberdina (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Lanos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Raar ruiken van de uitlaat is meestal een teken dat de motor veel te rijk is afgesteld c.q. door het motormanagement van veel te veel brandstof wordt voorzien. Repareren is dus zeker in je eigen voordeel, want je verbruikt nu te veel brandstof. Gezien de reparatie is het voor de hand liggend dat er een lek in het uitlaatsysteem zit waardoor zuurstof bij de lambdasonde komt en het systeem voor de gek wordt gehouden. Voor je gevoel zal deze motor inderdaad beter rijden bij een te rijk mengel.

Alberdina (0), 18 jaar geleden

Dat is snel...
Er zat idd een lek bij het spruitstuk, dus een teveel aan zuurstof lijkt me duidelijk. Maar pas na de reparatie brand het lampje. Hoeveel brandstof de auto nu neemt, weet ik nog niet. Maar het schokken en inhouden is afgelopen. Het verbruik van 1:13 is van voor de reparatie en die vreemde geur (nu iets meer dan voor de rep.) komt onder de motorkap vandaan.

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Je zult toch dat lek in het spruitstuk moeten laten maken. Anders krijg je geheid problemen met de APK.

Alberdina (0), 18 jaar geleden

Dat is dus afgelopen vrijdag gebeurt...

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Opmerkingen blijven geldig. Reparatie is niet goed/compleet uitgevoerd, anders zou het lampje niet branden. Als het lampje nog brandt dan eerst foutcodes uitlezen, opschrijven en wissen. Daarna proefrit maken en wederom uitlezen. Blijft de code nu weg dan doe je niets. Gaat het lampje weer aan en komt er weer een code dan toch zoeken en repareren anders kom je niet door de APK keuring.

Alberdina (0), 18 jaar geleden

Okee, dat zal ik doen. Dank je wel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Lanos of stel zelf een nieuwe vraag.