Chevrolet Spark 2011: Niet starten

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B10D1, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Meerdere deskundigen hebben naar het startprobleem gekeken en van alles is er al vernieuwd, kosten ongeveer al evenveel als dat de Spark waard is, geen foutcodes bij OBD uitlezing.
Het enige tot nu toe zichtbare is een doorgesleten draad naar de stationair regelklep welke nu weer is door gekoppeld.
Kan deze regelklep defect zijn en de ECU ontregelen?
Tijdens starten rookt de motor en ontsteekt op verkeerd tijdstip, natuurlijk gecontroleerd bougiekabels juist aangesloten, maar het lijkt wel of de onstekingsvolgorde is ontregeld.
Al lang gezocht op het internet maar nergens dit probleem gevonden.
ECU is ook verwisseld met een werkend exemplaar. Geen verschil

bapier

Geplaatst door bapier (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Spark? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Siem Bijman (140) PRO, 1 jaar geleden

Misschien kun je het probleem iets verduidelijken. De auto start niet, dus krijgt hij of geen brandstof of is de brandstofdruk te laag.
En als die wel goed is kan het zijn dat de ontsteking niet goed staat.
Hoe is dit probleem ontstaan en wat is er allemaal gecheckd dat het zoveel geld heeft gekost?

bapier (0), 1 jaar geleden

De Spark begon al moeilijker te starten wel goed rond draaien maar niet als voorheen binnen 3 keer rond aanslaan, maar pas na enkele seconden dit werd al langer totdat de auto helemaal niet meer starten. ANWB langs geweest en kon de oorzaak ook niet vinden, Vervolgens naar mijn eigen garage gebracht, deze kon hem met veel moete aan de praat krijgen. Het aparte was dat als de auto eenmaal warm was best mooi liep. Het starten gaat gepaard met geplof en stinkende rook.
Ik heb zelf nog de lpg verdamper gereviseerd met in de handel verkrijgbaar setje.
Om lpg uit te sluiten is de lpg volledig afgesloten bij starten ook is er getracht de auto op lpg te starten ipv benzine ( speciale procedure met lpg schakelaar ) Onderstaand is vervangen of gechecked:
Storing gezocht slaat slecht aan, rookt.
Gas computer en kabelboom vernieuwd.
Compressie gemeten 12 Bar
Distributie timing gecontroleerd.
Regelkleppen in inlaatspruitstuk gecontroleerd met endoscoop
Bobine, bougie's en bougiekabels vernieuwd.
Katalysator is defect, storing blijft hetzelfde als de kat los ligt.
ECU benzine en contactslot uitgeprobeerd uit andere werkende Spark
Koelvloeistof temperatuur sensor vernieuwd.
Benzinedruk gemeten.
Nokkenas sensor en krukas sensor vernieuwd.
Lambda sonde vernieuwd.
Storing zoeken en div. reparaties.
Zoals al eerder opgenoemd is er alleen een doorgesleten draad van de stationair regelaar gevonden (4 aderige kabel waarvan 1 ader volledig was doorgesleten ).
Kortom nogal raadselachtig, het enige wat mijn garagehouder nog kan bedenken is ergens een draadbreuk oid. Km stand is 240dkm altijd netjes beurten gehad en verder alleen eerder een vervangende LPG ECU. Verder de bekende bougiekabels en bobine vervangen verder motorisch nooit problemen gehad.

Siem Bijman (140) PRO, 1 jaar geleden

Start normaalgesproken op benzine. Zijn die injectoren getest?

    Is er compressie voldoende? maw zijn de kleppen ooit wel gesteld? dat moet officieel gebeuren bij 150k bij dit blok, maar gebeurd in de praktijk bijna nooit. - bertus1253 (0), 1 jaar geleden

bertus1253 (0), 1 jaar geleden

Is er compressie voldoende? maw zijn de kleppen ooit wel gesteld? dat moet officieel gebeuren bij 150k bij dit blok, maar gebeurd in de praktijk bijna nooit. - bertus1253 33 minuten geleden

    Sorry, ik zie nu pas dat dit gemeten is, 13 bar. Dat moet genoeg zijn. - bertus1253 (0), 1 jaar geleden
    Injectoren zijn eruit geweest en ultrasoon gereinigd. .Sorry stond niet vermeld. - bapier (0), 1 jaar geleden

Henk Nobach (0) PRO, 1 jaar geleden

Klinkt als oude benzine. Hebben de deskundigen dit al gecheckt?

    Klinkt niet logisch bij het ontstaan van het probleem geen benzine van meer dan 2 maanden oud. Daarnaast wil hij ook niet op LPG starten mbv de noodprocedure ( LPG schakelaar meerdere seconden ingedrukt houden zodat de auto direct op gas start ) - bapier (0), 1 jaar geleden
    Weet je zeker of de noodprocedure voor starten op lpg werkt?
    Zeker bij e10 benzine zijn alle vluchtige delen wel verdampt na 2 maanden rijden op lpg; de benzine wordt wel gewoon rondgepompt langs de warme motor ook al loopt hij op lpg. - Henk Nobach (0) PRO, 1 jaar geleden

dvw (0), 1 jaar geleden

Krijgen de benzine injectoren wel spanning? Zekering stuk!?

Problemcar Hulplijn (0) PRO, 1 jaar geleden

Via FB kwam deze tip nog binnen, misschien heb je er wat aan:

bapier (0), 1 jaar geleden

Benzine injectoren gecheckt met camera via lucht inlaat. Injectoren deden het maar de camera werd wel vies, dan ga je uit van benzine maar bij afvegen was het allemaal vrij zwart.
Even zomaar de oliepeilstok bekeken en schrok hier wel van. Inmiddels 2 liter olie eruit gehaald en nu zit het peil ongeveer tussen de markeringen.
Zaak weer in elkaar gezet en de auto start nu bijna, natuurlijk ook een rotte accu meegekregen.
Wat is nu nog noodzakelijk om te controleren? En is er een mogelijkheid om een en ander schoon te maken?
Grove fout van mijn garage, ga hier ook zeker werk van maken.

    De motor is dus ouderwets verzopen. Het oliepeil is gestegen door onverbrande brandstof die langs de zuigerveren is gelekt. Als je slim bent dan ververs je de olie want de smerende werking is nihil geworden.

    De oorzaak van dit verzuipen moet je toch in verouderde brandstof zoeken. Je zei dat de motor geleidelijk aan slechter starten ging. - Henk Nobach (0) PRO, 1 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.