Daewoo-Chevrolet Nubira wagon: Olie lek

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i 16v

Een paar weken geleden een '98 Nubira 2.0i station aangeschaft bij een autobedrijf, 92k op de teller en op het eerste oog een nette auto. Afgeleverd met beurt; distibutieriem en rollenset vervangen. Bougies, vloeistoffen en filters vernieuwd en verder geen "gekke dingen".
Nu is het probleem dat er aan de distributie kant redelijk wat olie blijkt te lekken. Bij een garage geweest en die dacht aan een lekkage van de voorste krukaskering en stelde voor deze te vervangen (distributie er weer af etc.) Nu heb ik zelf de carterventilatie geinspecteerd en die lijkt niet verstopt te zijn, echter er is niet veel onderdruk op de carter (ook niet veel overdruk). Kan dit iets te maken hebben met die olie lekkage of kan het inderdaad zo zijn dat die kering gewoon versleten is of moet ik het ergens anders zoeken. De auto rookt verder niet en loopt prima. Eigenlijk verwacht je dit nog niet bij deze kilometer stand. Iemand suggesties?

Sander02

Geplaatst door Sander02 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nubira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

verrace (0) PRO, 17 jaar geleden

deze 2.0 motoren hebben nogal eens last van een lekkende oliepomp pakking.
dus , distriebutie weer los en ook de carterpan en voorpijp.
succes.

Sander02 (0), 17 jaar geleden

Even voor mijn info. Dit is hetzelfde als de voorste krukaskeerring toch. Dus die garage had het bij het juiste eind.
of zit ik er naast?

verrace (0) PRO, 17 jaar geleden

nee deze krukas keering zit in het oliepomphuis gemonteerd, deze keering lekt zelde.
het gaat over de pakking van het oliepomphuis( waarop het olie filter zit gemonteerd)
het is een pakking van 2 euro maar wel een halve dag werk.
opel had destijds ook al dit probleem, en daewoo ook.
gr.r.

Sander02 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik had vandaag aan het einde van een ritje al een rood oliedruk lampje. Dus ga ik maar snel terug naar die garage met deze info!

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Dan zou ik de olie maar eens peilen, zal wel te laag staan.

Sander02 (0), 17 jaar geleden

Ja het olie peil hou ik natuurlijk goed in de gaten en hoewel de oliestok geen extreem laag peil aangaf bleef het olielampje wel uit na wat bijgevuld te hebben. Het ging overigens branden tijdens het stationair lopen. Is dat normaal of kan die lage oliedruk ook door die lekkage veroorzaakt worden.

verrace (0) PRO, 17 jaar geleden

de lage oliedruk wordt bij de 2.0 motoren wel eens veroorzaakt door een verstopt olie pomp zeefje.
dit zit ook vast aan de oliepomp en moet ook gedemonteerd worden bij het vv van de pakking.

Sander02 (0), 16 jaar geleden

Even een update,

Carterpan is eraf geweest, krukas kering en carterpakking vernieuwd. Lekkage lijkt nu redelijk onder controle.
Verder geen afwijkingen ondekt aan het oliesysteem (nieuwe olie/filter peil is goed). Echter olie druk bij een warme motor stationair nog steeds slecht (rood lampje). Motor klonk inderdaad wel wat 'rauw' bij optrekken, maar verder geen getik ofzo. Garage begint te vrezen voor de krukas-lagers. Slik....
Zou het nog de moeite zijn om hier iets aan te laten doen en wat kan je nog meer verwachten bij lagerslijtage?
Even er van uitgaande dat deze auto redelijk belast is geweest met bijvoorbeeld een flinke caravan ofzo.
Moet de motor hiervoor uit de auto of is dat niet nodig? en de kosten?
Ik hoop toch nog op een happy ending en wellicht heeft iemand nog nuttige tips voor mij.

Alvast bedankt!

verrace (0) PRO, 16 jaar geleden

was het niet slimmer geweest om die lagerschaaltjes meteen te vv. ?
als de carterpan is gedemonteerd kun je hier zo bij ! ( setje lagers kost 25 euro)

is ook de oliepomp gedemonteerd en de pakking vv ? ook hier kan je dan zo bij ?(pakking kost 2 euro )

de oliepomp is na demontage ook goed te controleren op slijtage of verstopping !

het duurste zit `m in het uurloon dus goede diagnose stellen vooraf is erg belangrijk .

Sander02 (0), 16 jaar geleden

Verrace

Pomp is volgens mij niet gedemonteerd omdat die daar niet leek te lekken. Dat was overigens ook de belangrijkste klacht. Olie drukprobleem had blijkbaar minder zijn aandacht. Diagnose stellen is idd erg belangrijk dan had een en ander idd in een keer kunnen gebeuren. Wat dat betreft is jullie hulp hier op dit forum ook zeer waardevol voor mij. Ik ging er echter vanuit dat voor die lagerschalen de hele krukas en de halve motor gedemonteerd moet worden maar dat is dus niet zo als ik je goed begrijp?.
Hoeveel werk schat jij dat het is om die lagerset te monteren en die oliepomp nog eens na tekijken. en welke onderdelen moeten hiervoor gedemonteerd worden?

Bedankt alvast

verrace (0) PRO, 16 jaar geleden

gewoon weer de carterpan demonteren en de distributie los.
de uren staan mischien op je rekening vermeld ?

Sander02 (0), 16 jaar geleden

Veel dank weer voor antwoorden

Nee uren stonden er helaas niet op vermeld, maar goed. Deze garage heeft in ieder geval het oliedruk ventiel nog gecontroleerd en schoongemaakt maar dat leek verder normaal te functioneren. Het olie lek is verholpen dus de auto maar weer opgehaald. Ik ben van plan om toch maar eens naar een echte garage te gaan en om te beginnen de oliedruk maar eens te laten meten. Het gekke is dat ik op dat lampje na echt geen enkele andere klacht heb . Motor tikt/klopt niet bij koude start, loopt mooi stationair en ook tijdens het rijden geen gekke geluiden, rook of andere dingen. Ook de trekkracht prima in orde.
Is, gezien dit alles, de kans dat de lagers versleten zijn toch reeel. En hoe groot is de kans dat er dan ook schade aan de krukas is ontstaan. Heeft iemand daar ervaring mee hier?
Ik sta nu namelijk voor de keus, of terug naar dat autobedrijf en verhaal proberen te halen of de boel maar weer open laten trekken voor een inspectie van de lagers en dan maar weer kijken wat er nu precies vervangen moet worden. Ben ik er nog op tijd bij of zouden jullie al lang opgegeven hebben.

Alle tips zijn weer welkom.

Sander02 (0), 16 jaar geleden

Olielek is opgelost. Dus deze topic kan worden gesloten. Ik heb al een nieuw topic gestart over het oliedruk probleem.

Allen bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.