Daewoo-Chevrolet Matiz: schokt op een constante toerental.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Beste forumleden,

Wij hebben 2 maanden geleden een Chevrolet Matiz 1.0 uit 04-05-2005 gekocht. Nu viel het ons op dat deze erg veel schokt op een constante toerental.
Ik heb de volgende onderdelen vervangen:

1. Luchtfilter
2. Interieurfilter
3. Koelvloeistof (tot -38 graden)
4. Auto uit laten lezen. Geen storingen.
5. Bougies+kabels gecontroleerd, zijn nog redelijk. Heb voor de zekerheid beide in bestelling gezet bij een Chevrolet Garage (volgende week dinsdag mag ik ze ophalen)
6. Auto heeft 4 maanden stil gestaan, de olie lijkt nog goed, maar die word waarschijnlijk ook vervangen.
7. Zo'n WYNN's carburateur reiniger in de tank gegooid. Daarna leek het wat minder te zijn, nu is het weer erg hevig. Heb er gisteren weer één in gegooid.

Ik word er erg ziek van, het is niet fijn. Ook lijkt het vermogen wat weinig te zijn, tot de 60 gaat die nog vlot maar daarna wil die niet. Of je moet hem goed op toeren houden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

rsnhakan

rsnhakan

Geplaatst door rsnhakan (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

lijkt toch op ontstekingsproblemen, de set die je besteld hebt eerst vervangen, daarna de zaak nog eens beoordelen.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

of er zit oude bedorven brandstof in
4 maanden stilgestaan en daarvoor misschien ook al heel lang met deze tank gestaan

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Is het repareren van zo'n ontstekingsprobleem makkelijk? Wat kost zoiets?

Toen we de auto hadden gekocht was er nog maar 2 liter in de tank. Die hebben we toen weer helemaal bijgevuld.
We hebben er al 3 keer mee getankt.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

ligt eraan wat je besteld hebt.

De kabels stuk voor stuk lostrekken, zodat je ze niet kunt verwisselen ( belangrijk dat de juiste posities gehandhaaft blijven), indien je de kap meevervangt, dan de kabels GOED merken en zorgen dat het spul op de juiste plaats terugkomt.

Al met al is kap/rotor/kabels en bougies vervangen ongeveer een halfuurtje werk

Groeten Marcel

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Sorry zou je misschien wat uitvoeriger kunnen zijn? Ik snap niet waar je het precies over hebt.

Kap/rotor wat zijn dat?

Alvast bedankt en sorry.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

is als t goed is een dis ontsteking
2 bobines met elk 2 kabels
cilinder 1 en 4 op de achterste bobine en 2 en 3 op de voorste
even kijken voor de zekerheid
anders kabels 1 voor 1 vervangen

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

kabels zullen iets van €10 a'15 per stuk zijn bij de dealer

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Je hebt het over de bougiekabels toch?

Ik kan 4 kabels voor 32 euro krijgen. (dealer)

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

ja
andere kabels zitten er niet op de bougies

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Ehhh, Ik weet niet precies wat voor ontstekingssysteem er op die matiz zit, maar indien dit een enkele bobine betreft, met verdelerkap en rotor moet je dus 5 kabels vervangen en ook de kap waar de kabels opzitten. Onder die kap zit dan de rotor, die meedraait op de nokkenas en de vonken per cilinder verdeelt.

Indien je een DIS ontsteking hebt, zijn dit eigenlijk 2 bobines in 1 huis, waar 4 bougiekabels opzitten. In dat geval volstaat het om alleen de kabels te vervangen. Indien de bobine zelf kapot is, moet je een foutmelding van je motormanagement krijgen.

Coil on Plug bobines KAN ook, maar je beschijft kabels, dus valt deze optie voor jouw auto af. Deze dingen zitten rechtstreeks op de bougie en hebben dus geen kabels. Ook hierbij, mocht er 1 de geest hebben gegeven, krijg je een foutmelding in je display.

Een en ander is dus afhankelijk van het systeem wat gemonteerd zit.

Groeten Marcel

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Beste Marcel,

Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Wij hebben geen foutmeldingen gekregen toen we de auto lieten uitlezen.
Er zijn 4 kabels, niet 5. (het is een 4 cilinder)

Als de bobine kapot was, zouden we een melding moeten krijgen? Dus die is dan nog heel.
Die rotor, moeten we die ook vervangen?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

bobine defect hoeft niet altijd een fout melding te geven
als ie doorslaat geeft ie geen fout aan

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Eerst maar de bougies en de kabels vervangen.
Als de auto dan nog steeds schokt, waar moeten we dan naar kijken?

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=rsnhakan]Er zijn 4 kabels, niet 5. (het is een 4 cilinder)

Die rotor, moeten we die ook vervangen?[/quote]
Met die 5de kabel bedoel ik ook niet een 5de cilinder, maar de kabel van bobine naar verdelerkap. Indien je 4 kabels hebt, heb je dus waarschijnlijk een DIS bobine, en vallen verdelerkap en rotor af. Die heb je dus niet, en hoef je ook niet te vervangen.

Mochten na vervangen van de kabels de klachten aanblijven zonder fouten, moet er eens een gedegen proefrit gemaakt worden met de uitleesapparatuur aangesloten, dan een ECHTE monteur ernaast zetten, die de motorsignalen kan interpreteren, en niet een straatschoffie met een diploma die alleen maar kan zien dat er geen foutcodes instaan.

Groeten Marcel

@ Jerry, als een bobine inwendig doorslaat heb je ook geen vonk op 2 cilinders, dit geeft dan wel iets meer klachten dan alleen schokkerig rijden, en tevens ( 2005) melding van missfire of uitlaatgasproblemen.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

naar een garage met kennis
je bent nu op goed geluk delen aan het vervangen zonder indicatie dat ze defect zijn

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat jullie gelijk hebben..

Bedankt! Jullie horen nog van mij.

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Bougies + kabels komen morgen, is iets vertraagd.

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Bougies en kabels zijn binnen, morgen gaan we ze monteren.

Ik heb even een andere vraag, wij hebben laatst de koelvloeistof vernieuwd, tot waar moet deze eigenlijk gevuld worden? Tot min of max?
Bij Halfords werd mij verteld tot min, omdat water uitzet. (dus naar boven gaat)

Gooit een Chevrolet Matiz ook het te veel aan koelvloeistof weg?

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Bougies en kabels zijn gemonteerd. Geen verschil...
Iemand nog een antwoord op mijn vraag hierboven?

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Wat zijn jullie toch hulpvol...

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=rsnhakan]Wat zijn jullie toch hulpvol...[/quote]
We zijn hier de beroerdste niet.....

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Altijd leuk om te horen dat we hebben kunnen helpen.

rsnhakan (0), 14 jaar geleden

Vreemd dat er nu toch mensen gaan reageren. Wat mij betreft mag hier een slotje op.
Ik zoek wel een ander forum voor mijn problemen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

er is genoeg gereageerd
en ook hier hebben we wel eens tijd nodig om na te denken
en zoals eerder aangegeven
je bent nu delen op goed geluk aan t vervangen dus op naar een garage of iemend met kennis van dit en laten controleren
en anders is een ander forum??(welk) een opllossing om je probleem voor te leggen
je kan eens kijken op www.matiz forum

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.