Chevrolet Nubira Station Wagon 2007: Slecht starten en stotteren/inhouden op benzine

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hoi,

sinds enkele weken functioneert mijn Chevrolet Nubira 1.6 uit 2007 met Vialle Lpi installatie niet meer helemaal naar behoren. De motor loopt als een zonnetje op LPG, alle problemen treden alleen op bij het starten (dat gebeurt altijd op benzine met een Vialle installatie) en het rijden op benzine en lijken erger te worden naarmate de tank leger raakt. Het volgende is aan de hand:
- de auto start met name koud slecht. De motor slaat aan maar slaat daarna gelijk weer af. Zo gaat dat 5 of 6 keer tot hij wel blijft lopen, maar als ik daarna niet met het gaspedaal blijf spelen valt hij meestal alsnog na een seconde of 20 uit. Soms loopt de motor daarna stationair nog wat onrustig, maar dat verdwijnt óf vanzelf na een half minuutje óf als ik hem wel over laat schakelen op LPG.
- stotteren/bokken bij wegrijden. Dat lijkt erger te worden naarmate 1. de motor kouder is en 2. de benzinetank minder dan een kwart vol is.
- inhouden/stotteren als er vermogen gevraagd wordt op snelheid, bijvoorbeeld invoegen op de snelweg of een tunnel uit met cruise control aan. Gebeurt eigenlijk naarmate de tank wat leeg begint te raken (wederom vanaf een kwart vol ongeveer) en ook als de motor al goed warm is.
- vrijwel geen reactie bij volgas. Hier lijkt het niet uit te maken hoe vol de tank nog is. Als ik op de snelweg op een normale manier versnel kom ik er wel al heb ik dan wel al het idee dat ik iets vermogen mis t.o.v. LPG, maar als ik het pedaal echt helemaal intrap gebeurt er vrijwel niks.
- motorstoringslampje brandt. Deze heeft eerder gebrand en is twee keer uitgelezen door m'n vaste garage (melding te arm mengsel), de derde keer ging het lampje vanzelf uit na lange rit op LPG. Alledrie de keren dat het lampje aan ging reed ik op benzine.

Ik ben eerst bij m'n vaste garage geweest, de gebruikelijke sensoren waren allemaal ok en de brandstofdruk was ook in orde. Verder geen lekke leidingen of vacuumslangen. E10 tank op hun aanraden niet meer nadat ze dit voorjaar nog een lekke benzineleiding hebben vervangen. Het benzinefilter hebben ze wel vervangen, dat was iets vervuild maar niks schokkends. Ze dachten dat de benzine wellicht van mindere kwaliteit was, maar wat er nu nog inzit is E5 met octaan 100 van de Shell in Denemarken (nergens LPG te krijgen daar dus dat was een feest daar begin deze maand met deze problemen, not..). Ze raadden aan de tank tot ongeveer een kwart leeg te rijden en dan Euro 98 te tanken bij een betrouwbaar tankstation om te zien wat hij dan deed. Hij is nu nog voor ongeveer een kwart gevuld maar ik heb nog niet getankt, zie bezoek aan Opel garage hierna. Aangezien er toevallig een maand geleden een LPG injector vervangen is ben ik tussendoor ook nog bij de LPG installateur langsgeweest die de injector vervangen had. LPG systeem hebben ze uitgeschakeld maar het probleem bleef dus moet wel ergens aan het benzinesysteem liggen. Ze dachten dat er wellicht ergens een relais niet helemaal jofel meer is, maar konden zo 1,2,3 niet zeggen welke dat dan zou zijn. Afgelopen donderdag ben ik op aanraden van de LPG specialist bij een Chevrolet garage langs geweest (feitelijk een Opel dealer die voorheen ook Chevrolet leverde) maar buiten dat ze de benzinepomp wat meer geluid dan normaal vonden maken konden ze hier ook niet een duidelijke oorzaak vinden. Ze vermoedden toch nog wat vervuiling in de tank of in de injectoren. De tank was op dit moment nog bijna half vol en ze hebben er twee flesjes injector cleaner in gedaan, mocht dat niet helpen konden ze nog de injectoren ultrasoon laten reinigen voordat ze van alles gingen vervangen. Ik heb de kwart tot iets minder dan een kwart leeg gereden (zat nog iets over de helft) maar het werd uiteindelijk weer iets slechter. Daarna weer volgegooid en weer veel beter starten maar alsnog inhouden bij het wegrijden en als ik meer vermogen vraag op de snelweg. Overigens zeiden alledrie de garages dat vervangen van sensoren en dergelijke een beetje hit and miss zou worden, maar aangezien de teller nu net over de 300.000 staat en ik vanwege corona ook meer op de uitgaven moet letten zou ik als het even kan toch de zoektocht willen beperken. Mede door het afhankelijk zijn van de problemen van de hoeveelheid benzine in de tank en de opmerking van de Opel garage over het geluid dat de pomp maakt zit ik nu een beetje in die hoek te denken, zou het mogelijk zijn dat de pomp (of de aansturing daarvan) langzaam de geest begint te geven? Of zijn er wellicht nog andere mogelijk orzaken?

Alvast bedankt!

peetpeetpeet

Geplaatst door peetpeetpeet , lid sinds 1 week geleden

3 Reacties

oldford PRO, 1 week geleden

Is er ook rijdend benzinedruk gemeten? B.v. tijdens een volgas acceleratie?
Of is de brandstofopbrengst (liters per uur) gemeten?

Mede vanwege het geluid denk ik aan een brandstofpomp die niet meer genoeg brandstof levert.

    Voor zover ik weet is dat niet gemeten, ik zal het de garage nog eens voorleggen. Ik heb gisteren een bluetooth OBDII lezer besteld, ik verwacht er voor die paar euro niet te veel van maar wellicht kan die nog wat meer inzicht geven tijdens het rijden. - peetpeetpeet, 1 week geleden

peetpeetpeet, 5 dagen geleden

Obd lezertje binnen, kan helaas minder uitlezen dan ik hoopte, maar dat was natuurlijk ook wel een beetje te verwachten, ik kan er geen brandstofdruk mee meten bijvoorbeeld. Wel de fuel trim: op gas schommelt die rond de 0%, op benzine staat bij stationair al rond de 20% en tijdens het rijden schiet die naar ongeveer 39. Bij volgas op beiden weer naar 0% (las ergens dat dat ook klopt) maar op benzjne schiet de lambda dan naar minimale waarde tegenover maximaal op gas. De waardes van de fuel trim betekenen als het goed begrepen heb simpelweg dat ie te arm loopt (wat ik natuurlijk al wist), maar zegt de lage lambda waarde bij vol gas nog meer over het slecht lopen op benzine?

Ik breng komende week sowieso weer even een bezoekje aan de garage, eens kijken of ze er nog iets mee kunnen.

oldford PRO, 5 dagen geleden

Er zijn 2 verschiullende fuel trims. Er is een Short Term (korte termijn) Fuel Trim en een Long Term (lange termijn) Fuel Trim. De korte termijn trim wordt gebruikt door de lambda regeling en 39% is heel veel.
Tijdens vol gas wordt de lambda regeling uit geschakeld en dan gaat de korte termijn trim naar 0%.
De andere fuel trim (lange termijn) is het zelflerende deel. Deze lange termijn fuel trim wordt ook toegepast als de lambda regeling niet werkt (koude start, vol gas).
Wat zijn de waardes van de Long Term Fuel Trim op gas en benzine?

Dat de tester geen brandstofdruk laat zien, is geen probleem van de tester. Bij een lage druk indirecte inspuiting is er geen sensor die de waarde meet, dus kun je die ook niet uitlezen. Meten zal ouderwets analoog met een manometer moeten gebeuren.

In ieder geval staat de motor in de basis veel te arm op benzine, bij vol gas mogelijk nog meer dan bij stationair.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira Station Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.