Gek word ik ervan. Het volgende is aan de hand:
Sinterklaas geviert in Marum. Sleutel breekt af toen we naar huis wilde. Afgebroken stukje erin, de rest erachteraan en we konden hem toen nog 1 maal starten want daarna kregen we het stukje er niet meer uit, endus heeft de ANWB voor mij het contactslot eraf geropt om hem vervolgens met een schroevendraaier te kunnen starten. De startonderbreking heb ik kunnen "bedienen" door het stukje sleutel met chip aan het startonderbrekings-ontvangerringetje te plakken. Dat werkte en hij reed weer. Ritje naar Den Bosch gemaakt, en op die morgen voor vertrek eerst het filtertje van de LPG installatie schoongeblazen want hij liep niet zo lekker. Dat werkte ook. Daarbij heb ik toen perongeluk een vacuum-slangetje beschadigd, en dat kon ik niet direct oplossen. Maar de rit naar DB ging redelijk, wat stotterend maar ok. Vervolgens een half uurtje binnen gezeten, en willen weer weg rijden, en toen wilde ie niet meer starten. Ondanks dat ik in DB het vacuumslangetje heb weten te fixen.
Bij het starten in DB kwam er rook onder het dashboard vandaan.
ANWB laten komen. Die vertelde mij dat hoogstwaarschijnlijk de ontstekingsmodule en het spoeltje en het rotortje hun beste tijd gehad hadden. Alle 3 vervangen.
Bobine gecontroleerd, vonkt als een tierelier. Zekeringen nagekeken, bleek de zekering van de brandstofpomp gesprongen te zijn. Vervangen, en sindsdien niet meer geknapt.
Proberen te starten, hij maakt startgeluid in de zin van dat de startmotor het doet. De bougies vonken. Zijn bijna splinternieuw. Hij krijgt ook benzine, want als ik dus start en vervolgens bougies eruit draai, ruik, dan ruik je benzine. Je ziet ook duidelijk dat ze licht vochtig zijn van benzine. Iets wat eerst, voor het vervangen van die zekering, niet het geval was.
Rest mij slechts nog een ding te melden. De auto is van DB naar Veendam terug gebracht. Hier voor de deur geprobeerd te starten en toen maakte ie startgeluid, en af en toe leek ie het te gaan doen, maar net niet. Toerenteller schoot dan van de +-200 toeren naar de 500 toeren om vervolgens weer te zakken naar 200 en dan weer naar de 500. Dat deed ie zo'n 3 a vier keer, en daarna niet meer. Daarna hoorde je echt alleen nog de startmotor die hem tot een kleine 200 toeren ofzo brengt.
Nu heb ik dus zekerste weten rook gezien. Ben toen de kabelboom gaan nakijken, maar kan eigenlijk niet echt met zekerheid zeggen of daar een draad is doorgesmolten. Heb zowat elke draad vanaf contactslot gevolgd, en lijken alle in orde.
Met de nadruk op lijken.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en eventueel hoe ik iets kan proberen om te omzeilen of wat dan ook?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het verrast me dat deze wegenwachter niet meteen wist wat er aan de hand was toen je zij dat er rook onder het dashboard vandaan kwam.
zo als bij de oudere opels gaat ook bij de espero en nexia
het electrische gedeelte kapot van het contakt slot.
een eenvoudig dingetje niet duur en zo gefikst.
gr. rob
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar