Daewoo-Chevrolet Nexia: Stationair instabiel, wisselend toerental, lichte benzineluc

Bouwjaar: 1995

Betreft Nexia 1.5 GL, 126.000 km.
Sinds enkele maanden loopt warme motor stationair nogal lawaaierig. Toerental blijft stationair rond de 900, maar 'wipt' soms net even naar de 1000 om meteen weer terug te vallen naar 900. Dealer heeft inmiddels alle bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor vervangen. Soms hangt een lichte benzinelucht rondom de auto. Geen lekkages kunnen constateren. Dealer heeft wel lichte oliebrand rondom de koppakking gevonden.

Hoewel de motor verder uitstekend loopt en ook geen last veroorzaakt, ben ik toch benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn.

AXL794

Geplaatst door AXL794 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nexia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Deejwoetje (0), 19 jaar geleden

Ik heb een Nubira gehad met bijna hetzelfde probleem.
De ecu moest reset worden.
Dit kan je zelf simuleren door de accupool +/- 30 sec. te ontkoppelen.

Succes, Groeten Alex

GTS3855 (0), 19 jaar geleden

Hoi Deejwootje,

eventjes iets heel anders, als je nu geen Nubira meer hebt, waar rij je dan momenteel in? Want ik ben weleens benieuwd wie er schuil gaat achter jouw Nicknaam. E-mail adres verborgen, en als website tot vandaag MIJN WEBSITE ingevuld ?????

btw sorry AXL, dat ik jou niet verder kan helpen.

Deejwoetje (0), 19 jaar geleden

Hoi AXL,

het is natuurlijk wel de bedoeling dat je nog een reactie geeft of in ieder geval even meld of het geholpen heeft.

btw sorry Jos Schuren, het foutje is inmiddels recht gezet.

AXL794 (0), 19 jaar geleden

Hoi Deejwoetje,

Zit momenteel in het buitenland en heb nog geen actie kunnen ondernemen.
Wat bedoel je precies met "ecu" resetten ?

AXL794 (0), 18 jaar geleden

Probleem is opgelost en die wil ik de geïnteresseerden niet onthouden.
De klachten waren enigszins weggebleven, om enkele weken geleden weer terug te komen en met steeds grotere regelmaat.
Wederom afspraak gemaakt bij (dezelfde) dealer, die dezelfde dag nog triomfantelijk riep: "Tis de nokkenas!".
Bij de vierde cilinder was de nokkenas volledig versleten. Oorzaak: te weinig olie-toevoer voor de smering. Schijnt bekend Opel-euvel te zijn en aangezien een Nexia een omgebouwde Kadett is...
Nokkenas en bijbehorende zaken zijn vervangen, extra gaatje naar vierde cilinder geboord (voor voldoende olie-toevoer) en de motor loopt nu weer als een zonnetje. Totaalrekening was helaas niet mis: ¤ 640 incl. BTW en arbeidsloon.

AXL794 (0), 18 jaar geleden

Overigens waren er nog klachten bijgekomen, ook veroorzaakt door die afgesleten nokkenas: bij optrekken valt vermogen af en toe weg, en wegrijden gaat gepaard met gereutel en veel 'geschud' van de motor, dat ook in de cabine is te voelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nexia of stel zelf een nieuwe vraag.