auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Tacuma: Tacuma - tikkend motorgeluid, olieverbruik en 'dieselachtig' gel

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

ik heb een lange geschiedenis achter de rug met deze auto, van stotteren, motormanagement problemen, EGR, kapotte katalysator en nog veel meer. Sinds een tijdje leek het leed geleden, maar sinds de laatste beurt is hij fors olie gaan verbruiken (1 liter op 2000km). Verder vind ik af en toe het geluid van de motor een beetje rauw klinken, bijna als een diesel - de motor is dan goed warm, dus niet in het begin als hij nog koud is. Als ik de motor net gestart heb klinkt hij goed, maar tussen de 1e en de 5e minuut ongeveer hoor ik tikkende geluiden uit de motor komen (klepstotertjes oid?). Ik heb verder weinig verstand van auto's, maar begin me ondertussen zorgen te maken over de levensverwachting van mijn Tacuma, waar ik verder overigens met veel plezier in rijd. Suggesties wat hier aan de hand kan zijn en wat ik kan doen om het op te lossen? Mijn garage ben ik weinig tevreden over, van oorsprong is het een Opel garage, en het lijkt wel of alle klachten die ik ondertussen heb gehad uniek zijn en ze die voor het eerst bij mijn auto zijn tegenkomen. Heel veel terugkomen en opnieuw repareren dus steeds.

Alvast heel erg bedankt.

Geplaatst door

widorgel (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Moeilijk te beoordelen op een afstand. Verdwijnt het tikkende geluid na vijf minuten of blijft 'ie tikken?
Kantelende zuigers zullen het waarschijnlijk niet zijn. die hoor je meestal direct na de start met een koude motor. Hoeveel kilometer heeft de motor gedraaid? Het geluid kan i.d.d. veroorzaakt worden door de klepstoters of te ruim afgestelde kleppen. Olieverbruik kan ook diverse oorzaken hebben, variërend van versleten olieschraapveren, versleten klepsteelrubbers e.d. Overigens zijn er garages die dit geen abnormaal hoog olieverbruik vinden. Voor een juiste diagnose gewoon bij een goede garage langsgaan.

Bedankt voor je reactie. Het tikkende geluid verdwijnt na een tijdje wel. Motor heeft 133.000 km gemaakt. Olieverbruik is voor mijn gevoel begonnen na laatste reparatie / grote beurt, waarbij o.a. de katalysator is vervangen. Sindsdien maakt de motor op de snelweg bij 120km ook wat meer herrie dan ik gewend was. Als de motor warm en ik sta b.v. stationair voor het stoplicht te wachten, vind ik hem wat 'schor' klinken, zoals ik al zei, een beetje dieselachtig. Ik zal idd eens een andere garage uitproberen. Eens kijken of dat helpt.

widorgel 0

15 jaar

[quote=widorgel]Bedankt voor je reactie. Het tikkende geluid verdwijnt na een tijdje wel. Motor heeft 133.000 km gemaakt. Olieverbruik is voor mijn gevoel begonnen na laatste reparatie / grote beurt, waarbij o.a. de katalysator is vervangen. Sindsdien maakt de motor op de snelweg bij 120km ook wat meer herrie dan ik gewend was. Als de motor warm en ik sta b.v. stationair voor het stoplicht te wachten, vind ik hem wat 'schor' klinken, zoals ik al zei, een beetje dieselachtig. Ik zal idd eens een andere garage uitproberen. Eens kijken of dat helpt.[/quote]
Gerard,
Kan het "schorklinken" niet toevallig veroorzaakt worden door een katalysator die verkeerd is gemonteerd? Kan me voorstellen dat, als de kat. lekt op de verbindingen, dit een ander geluid veroorzaakt. Heeft de motor zelfstellende (hydraulische) klepstoters? Zo ja, zouden deze wellicht de oorzaak van het tikken kunnen zijn. Hadden de vroegere VW motoren met hydraulische klepstoters ook last van. Vlak na het starten produceerden die vaak een kort tikkend geluid totdat ze weer met olie gevuld waren. En naar mate een motor meer kilometers achter de rug heeft zal het olieverbruik ook wat gaan toenemen. Wat verbruikte 'ie eerder?

[quote]Kan het "schorklinken" niet toevallig veroorzaakt worden door een katalysator die verkeerd is gemonteerd? Kan me voorstellen dat, als de kat. lekt op de verbindingen, dit een ander geluid veroorzaakt. Heeft de motor zelfstellende (hydraulische) klepstoters? Zo ja, zouden deze wellicht de oorzaak van het tikken kunnen zijn. Hadden de vroegere VW motoren met hydraulische klepstoters ook last van. Vlak na het starten produceerden die vaak een kort tikkend geluid totdat ze weer met olie gevuld waren. En naar mate een motor meer kilometers achter de rug heeft zal het olieverbruik ook wat gaan toenemen. Wat verbruikte 'ie eerder?[/quote]
Volgens mij heeft de auto inderdaad zelfstellende klepstoters. Als dat het probleem is, moet ik me daar dan zorgen over maken? Of kan ie daar rustig oud mee worden? Bedankt voor je suggestie over de katalysator, is de moeite van het uitzoeken zeker waard.

widorgel 0

15 jaar

[quote=widorgel][quote]Kan het "schorklinken" niet toevallig veroorzaakt worden door een katalysator die verkeerd is gemonteerd? Kan me voorstellen dat, als de kat. lekt op de verbindingen, dit een ander geluid veroorzaakt. Heeft de motor zelfstellende (hydraulische) klepstoters? Zo ja, zouden deze wellicht de oorzaak van het tikken kunnen zijn. Hadden de vroegere VW motoren met hydraulische klepstoters ook last van. Vlak na het starten produceerden die vaak een kort tikkend geluid totdat ze weer met olie gevuld waren. En naar mate een motor meer kilometers achter de rug heeft zal het olieverbruik ook wat gaan toenemen. Wat verbruikte 'ie eerder?[/quote]
Volgens mij heeft de auto inderdaad zelfstellende klepstoters. Als dat het probleem is, moet ik me daar dan zorgen over maken? Of kan ie daar rustig oud mee worden? Bedankt voor je suggestie over de katalysator, is de moeite van het uitzoeken zeker waard.[/quote]
Als het tikken inderdaad door de klepstoters veroorzaakt wordt, dan kan de tik veroorzaakt worden door kleppen die te ruim staan afgesteld (mogelijk omdat de hydralische kleptstoters 'uitgesteld' zijn), of de tik kan door de klepstoter zelf veroorzaakt worden. Bij VW motoren was het laatste het geval en kon het geen kwaad, het is alleen een irritant geluid. Hoe dat bij Deawoo zit, weet ik niet. Als je kleppen te (iets) te ruim staan, is dat niet ernstig. Beter te ruim dan te krap afgesteld. Alleen zullen de kleppen, als de hydraulische klepstoters niet meer goed functioneren (lees stellen), de kleppen steeds ruimer komen te staan, waardoor het tikken alsmaar luider zal worden en uiteindelijk de prestaties van de motor zullen afnemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.