Chevrolet Spark 2011: Toerental niet vast te houden voor CO2 meting apk keuring

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B10D1, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

https://problemcar.nl/topic/chevrolet/to...

Ik heb exact hetzelfde probleem. Auto is hierdoor ook afgekeurd. Herkent iemand dit probleem of nog beter.. heeft iemand een oplossing?

M.v.g.
Arien

leusdena

Geplaatst door leusdena (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Spark? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Heb je het geprobeerd met een belasting door zoveel mogelijk elektrische verbruikers in te schakelen?
Dat is toegestaan voor de APK en het staat zelfs vermeld in het APK handboek.

leusdena (0), 2 jaar geleden

Ja dat heb ik geprobeerd en dan lukt het idd wel, echter geeft het keuringstation aan dat dit moet zonder belasting 🤔

    Gaat overigens alleen om een elektrische belasting, dus blower, achteruit verwarming etc..
    De airco is geen elektrische belasting. De pomp draait mee en is dus een mechanische belasting. - leusdena (0), 2 jaar geleden

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Als je in Nederland woont geldt deze APK regel.
Aanvullende keurings eisen, artikel 42.2
De in het eerste lid, onder a en b, vermelde waarden worden bepaald bij een verhoogd toerental gelegen tussen de 2.000 omw/min. en 3.200 omw/min. Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn ingeschakeld.
Je kunt dus in bezwaar gaan als men de auto afkeurt.
Zie: https://apk-handboek.rdw.nl/personenauto...
Klik onder punt 6 op "Aanvullende permanente eisen".

Ik vraag me trouwens af waarom er überhaupt een 4-gas meting wordt gedaan.
Uitlezen met EOBD (mist er geen problemen zijn) is voldoende en de 4-gas test kan/moet achterwege blijven. Zie punt 11 van "Geluid en Milieu" hierboven genoemd.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

En? Hoe gaat het met de patiënt?

harry4203 (430) PRO, 2 jaar geleden

denk niet dat de patient al stabiel is😂

leusdena (0), 2 jaar geleden

Keuringstation had het idd fout. Je mag de auto elektrisch belasten, dus blower, achterruitverwarming etc.. Airco pomp draait mechanisch mee, dus die niet.
Maar eerst heb ik nog een ander probleem te fixen, het tikken van de nokkenas en klepstoters, zie foto. Iemand een Spark kopen 😂

leusdena (0), 2 jaar geleden

Oplossing:
Achterruitverwarming en blower vol aan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.