Mijn epica gaat af en toe tijdens het rijden vreselijk trillen , dit gebeurd dan op de snelweg
en dan lijkt het net alsof je op een klinkerweg rijd.
Daarna gaat het van zelf over alsof er niets aan de hand is.
Het is inderdaad een wat vage klacht maar ik verdenk mijn aandrijfas !
Mijn vraag is of dat er iemand bekend is met dit probleem ?
Ik hoop op antwoord
Mvg Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen brandend storingslampje?.
Bedankt voor je reactie maar er brand geen storingslampje
11 jaar
Ik denk dat primera op een defecte bobine wil duiden. Ik zelf denk daar ook aan, daarom vroeg primera naar een storingslampje.
Alleen gaat het meestal niet meteen branden en zal er nu ook nog geen storingscode in de computer staan.
Aan een bobine heb ik niet gedacht omdat de auto tijdens het trillen motorisch gewoon goed reageert
ik kan gewoon gas bijgeven zonder hikken of inhouden.
Het trillen gaat daarna vanzelf weer weg!
In eerste instantie dacht ik dat er een wiel los zat of dat ik een lekke band had.
Zijn er vaker problemen met de bobine bij dit type auto bekend ?
Of mischien toch met de aandrijfassen ?
Bedankt voor het meedenken
11 jaar
Ik heb inmiddels het euvel verholpen en het was geen aandrijfas maar 4 banden met hoogteslag !
Nadat ik vier banden vervangen heb is het trillen weg.
Bedankt voor het meedenken
11 jaar
Beste mensen ,
Ik wil terugkomen op een probleem van mijn chevrolet epica !
Vorig jaar ben ik heel druk geweest om een oplossing te zoeken voor de irritante trilling of fibratie in mijn auto
en ik dacht het opgelost te hebben met 4 nieuwe banden , maar dat was te voorbarig.
Ik blijf zitten met dit probleem en overweeg zelfs de auto te verkopen .
Om even samen te vatten laat ik weten wat ik inmiddels al gedaan ,
- 4 nieuwe Michelin banden
- rondom aan de auto de wielen gebalanceerd
- nieuwe voorschokdempers
- achterdraagarmen gedemonteerd en bevestiging gangbaar gemaakt zodat ze soepel op en neer bewegen .
- draagarm rubbers voorzijde vervangen
- stabilisatiestang rubbers en kogels vervangen
- motorrubbers gecheckt en eigenlijk niets vreemds kunnen vinden
Ik heb een aantal dingen ook gedaan ivm een rammel in de voortrein, dit is opgelost met de schokdempers
hierbij moet ik zeggen dat ik ook twijfel aan de achterdempers omdat die ook rammelen.
Voordat ik die ook ga vervangen wil ik zeker weten of dat het trillen oplost.
De trilling is al voelbaar bij een snelheid van 60 km en is het ergst rond 110 km per uur.
Voor mijn gevoel komt het van achter want het is voelbaar door de hele auto niet alleen in het stuur.
Ik hoop dat iemand me kan helpen , alvast bedankt
Groet Jeroen
10 jaar
achterschokbrekers mogen niet rammelen , kijk eerst wat daar aan de hand is , bevestiging of inwendig als ze maar iets lekken zal de demping minder zijn , half Nederland rijdt op schokbrekers die of matig dempen , vraag aan een motorcrosser wat schokbrekers aan je voertuig kunnen bijdragen en dan moeten we het met ons wagenpark het heel matig maar doen .
vr g Thorpe
Beste Thorpe ,
Bedankt voor je reactie , ik zal zeker nog extra aandacht schenken aan de schokdempers en de bevestiging er van .
Ik vraag me echter af of de trilling hier door veroorzaakt word omdat hij trilt op een vlakke weg zonder oneffenheden in het wegdek.
Omdat ik de laatste tijd behoorlijk geld aan de auto aan het uitgeven ben wil ik zeker weten dat als ik de dempers vervang het trillen over is .
Ik ben me echter wel bewust van de noodzaak van goede schokbrekers maar als ik het trillen niet weet te verhelpen ga ik hem verkopen.
Groet Jeroen
10 jaar
Goedenavond,
Thorpe je hebt gelijk wat betreft mijn achter
schokbrekers !
Ik heb ze vervangen en het rammelen was duidelijk een defecte demper.
linksachter was net een fietspomp ..
Het is nu muisstil in de auto.
Helaas is de trilling in de auto nog niet weg ,ik hoop dat iemand daar een antwoord op heeft !
Ondertussen is vervangen,
- schokdempers voor en achter
- banden voor en achter
-Draagarmbussen
-Achterremklauw ( bleef hangen )
-Wielen aan de auto gebalanceerd.
Ik hoop dat iemand het antwoord heeft !
Alvast bedankt
Jeroen
10 jaar
Dit zou de aandrijfas kunnen zijn, zoals je zelf al aangaf. Als er zich een kleine speling in de aandrijfas bevindt kunnen sommige auto's hevig gaan schudden. De aandrijfas lijkt dan wel in een soort eigenfrequentie te komen.
Heb dit zelf ook een keer gehad, na het vervangen van de aandrijfas door een tweedehandsje was het probleem opgelost.
De auto begon ook plotseling hevig te schudden bij een bepaalde snelheid.
Voordat je de aandrijfas gaat vervangen moet je het natuurlijk wel zeker weten. Een manier om hier achter te komen is rijden met de auto tot hij gaat schudden. Als je daarna gas geeft moet het een effect hebben op het schudden. Probeer ook even om de koppeling in te trappen of in zijn neutraal zetten en kijk of dit effect heeft op het schudden.
Als het de- en accelereren effect hebben op het schudden is het bijna zeker de aandrijfas.
Als dit niet het geval is kijk dan of de wielen goed gecentreerd op de naaf zitten (kijk of het hart van de velg dezelfde diameter heeft als de naaf). Check ook of de velg niet krom is, verplaats zo nodig die velg naar achteren en probeer het nogmaals.
Ga niet meer onnodig onderdelen vervangen dit heeft u al genoeg gedaan, stel eerst een goede diagnose.
succes
10 jaar
Bedankt voor het meedenken Sander ,
Ik heb op de aandrijfas getest op de manier zoals je aangeeft , als de auto trilt zet ik de auto in zijn neutraal ( het is een automaat )maar er volgt dan geen verandering !
Als ik gas geef zodra hij trilt heeft dat ook geen effect.
De auto is op nul gebalanceerd met de wielen aan de auto dus zou je kunnen concluderen dat de aandrijfassen in orde zouden moeten zijn .
Of ben ik dan wat voorbarig ?
De wielen zijn origineel en met het setje wielen met winterbanden trilt hij ook.
De winterwielen zijn trouwens ook originele 17inch epica wielen net als de zomerwielen.
Ik denk er nog aan om hem te laten uitlijnen ondanks dat hij niet naar een kant trekt.
Als je nog een idee hebt hoor ik het graag.
Bedankt
Jeroen
10 jaar
Beste Duin,
Zelf heb ik ook het gevoel dat mijn auto dit doet, een tijdje geleden begon de auto dan ook de stotteren en het motor-management lampje begon te knipperen. na een herstart was het alweer over. bij mijn garage het uit laten lezen maar deze konden niets zien, blijkbaar is het geen storing als het lampje knippert maar moet het gaan branden. heb de bougies laten vervangen op aanbevelen van garage, dit scheelt de storing is namelijk niet meer geweest echter het trillen is af en toe wel aanwezig.
In de buurt zit ook een chevrolet dealer waar ik even bij langs ben geweest en deze zei meteen laat de bobines doormeten. deze had laatst een auto met hetzelfde probleem gehad. de garage gaf ook aan dat het niet meteen een probleem is maar dat het wel steeds erger zal worden.
Hopelijk kun je hiermee vooruit, mocht je op iets anders stuiten dan hoor ik het graag!
Gr
10 jaar
Het probleem bij chevrolet zijn meestal de (opel)remmen die blijven vasthangen zodat alles warm word en begint te trillen
Ze blijven niet altijd hangen dus ook niet altijd trillingen
En als je auto begint te trillen meestal rond de 100 km/u dan even goed remmen en meestal is het dan weg
Oplossing remklauw demonteren en alles reinigen en terugzetten of een revisiesetje erin plaatsen
Mijn chevrolet epica heeft dit nu ook en mijn vorige chevrolet nubira had dat ook
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Epica of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar