Van het een op het andere moment is onze Matiz (bj. 2000, km.st. 60000) rijdend niet of nauwelijks nog van de eerste in de tweede versnelling te krijgen. De koppeling lijkt correct te werken, als de auto stilstaat ook geen probleem. Iemand een idee? Vast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wordt de koppeling voldoende vrijgegeven?
Ligt er misschien een matje onder het pedaal geschoven?
mvg,
Hans.
Hans, dank voor je reactie....maar dat is het niet.
Ik zie wel dat het tankje van de remvloeistof praktisch leeg is....werkt de koppeling ook met deze vloeistof?
16 jaar
Ja meestal wel.
bijvullen en de koppeling ontluchten
Sorry, met m'n neus gekeken, vloeistof genoeg...matje eronderuit....rijdend geen tweede versnelling meer....
16 jaar
raar probleem..alle andere versnellingen werken wel tijdens het rijden?
Misschien moet er iets afgesteld worden aan het versnellingspook mechanisme.
Heb zelf ook een matiz uit 2000. Koppeling werkt door middel van een kabel. De vrije slag van het koppelingspedaal stel je door de kabel zo af te stellen dat je koppelingspedaal op dezelfde hoogte staat als je rempedaal. Met andere woorden: als je koppelingspedaal erg laag staat, heb je waarschijnlijk te weinig slag op goed te kunnen ontkoppelen. Lijkt me het probleem echter niet, want hij schakelt wel goed in de andere versnellingen. De versnellingsbak van de Matiz blinkt sowieso niet uit in uitmuntend schakelgedrag. Met name het schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 2 gaat bij deze bak vaak erg stroef. Mijn Matiz schakelde ook erg slecht. Ik heb daar wat verbetering in kunnen brengen door de speling in de schakelkabel af te stellen(er zijn er twee maar er kan er maar één gesteld worden). Voorts heb ik de speling in het schakelmechanisme op de bak en in de versnellingspook o.a. d.m.v. shims opgeheven en heb ik de versnellingsbakolie (op aanraden van een Deawoo monteur) vervangen door ATF olie. Dit alles heeft wel geresulteerd in een beter schakelgedrag. Maar echt opitmaal is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden. Het probleem schijnt in de constructie van de bak te zitten. Ik heb ook ergens op dit forum gelezen dat hiervoor op enig moment een modificatie is doorgevoerd. Maar je hoeft nu natuurlijk niet meer bij de dealer aan te kloppen voor zo'n modificatie. Ook schijnen de synchromeshringen het nog weleens te begeven. Dan kraakt de bak bij het schakelen en dat kan alleen opgelost worden door de bak uit elkaar te halen. Lijkt me een dure reparatie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar