close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Matiz: veelvuldig olieverbruik en gesmolten bougie

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Mijn matiz verbruikt veel olie en houdt af en toe in. Vanavond is er een bougie gesmolten. Hoe kan dit? Benzine verbruik is normaal en harder dan 110 km per uur kan ik niet rijden, omdat hij dan inhoud. Nieuwe kleppen en koppakking zitten er nog geen 3 maanden in. Wie kan me vertellen waar het probleem zit?

Geplaatst door

Petra40xx (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als een bougie niet goed vast zit kan de temperatuur ervan behoorlijk oplopen en stuk gaan. Het inhouden kan een eerste indicatie geweest zijn van de defecte bougie.

Voor alle zekerheid zou ik toch nog maar eens de distributie timing controleren.

Hoeveel olie wordt er nu verbruikt??? En hoe was het verbruik voor de cilinderkop reparatie??? En wat was de reden van die reparatie???

Hallo, dank voor je reactie. Ga maandag dit laten controleren.
De reden van de reparatie was een kapotte klep. Het verbruik voor de reparatie was een liter per maand ongeveer en nu de laatste week heb ik er al wel anderhalve liter in gedaan. Normaliter zou je veel blauwe walm moeten zien maar dat is niet het geval. Ook lekt hij geen olie. Voor mij alsnog een raadsel. Wordt vervolgd

Petra40xx 0

11 jaar

Deze norm had ik nog niet meegemaakt... Olieverbruik werd oorspronkelijk gemeten mbt het aantal draai uren van de motor.. In de Industrie wordt dat nog steeds toegepast. Bij auto,s telt men niet de uren maar de kilometers en daar wordt dan het olie verbruik aan gerelateerd..

tegenwoordig is een verbruik van minder dan 1 liter op 2.000 km al heel gewoon.. Echter een verbruik van 1 liter op 500 of 1000 km hoeft niet te betekenen dat er blauwe wolken uit de uitlaat komen.

Waarschijnlijk is de oorzaak van het meergebruik te wijten aan de reparatie aan de kleppen. een kleine beschadiging van bv klepseals kan daar al voor zorgen..

Als de motor na het vervangen van de bougies niet meer inhoudt?? zou ik gewoon doorrijden en regelmatig zo nodig wat olie bijvullen.

Peilen doe je s morgens bij koude motor op een vlakke plaats. Bijvullen doe je bij voorkeur met een halve liter per keer nadat het peil is gezakt tot ruim onder de helft tussen het minimum en maximum. Alles wat je teveel vult ben je zo weer kwijt..

Het komt relatief vaak voor dat het olie verbruik na zo een ingrijpende reparatie meer is. Echter na verloop van tijd kan het ook weer verminderen...

Hallo Cor, heb vandaag een compressie test laten doen en om te kijken wat er verder nog scheelt aan de auto. Ik word er niet vrolijker van. Het advies van de dealer waar ik geweest ben adviseert een tweede hands motor er in te zetten. De compressie van de middelste bougies is ongeveer 9, de andere 13. Volgens hun is de motor inwendig op versleten. Met de ontsteking en bougiekabels was er niets aan de hand. Is allemaal goed. Moet nog maar even goed nadenken wat ik ga doen. Dank je wel voor je antwoorden.

Petra40xx 0

11 jaar

Als je kleppen nog met de hand te stellen zijn , zou ik dat eens doen , want als de kleppen niet goed staan , te ruim , heb je ook geen goede compressie.

kaleido 1 6880
badge vip badge

11 jaar

Ik kan niet anders dan concluderen dat de eerste reparatie ondeskundig is uitgevoerd.. Men had vooraf diagnose kunnen stellen, en toen de cilinderkop verwijderd was, kon men vaststellen dat de zuigers voldoende afdichtten..

Ook aan het plaatsen van een tweede hands motor zitten risico`s. Meestal zal de sloper wel garantie geven. (omruilen als blijkt dat zijn motor ook niet deugt.. Zoek een bedrijf waar je een vaste finantiele afspraak mee kunt maken. het risico (extra kosten) van 2 keer wisselen moet niet bij jou liggen.. Motor wisselen is ongeveer 1 dag werk..

Compressie test dien je te meten koud, met en zonder olie op de zuiger te spuiten, daarna hetzelfde maar warm.
Je hebt meer problemen na de reparatie dan ervoor?
Ik zou eens gaan praten met de man die de reparatie gedaan heeft, uw geld was tenslotte ook juist.
Anders een andere garage aanspreken en de cilinderkop er weer af.
Klepspeling zeker nazien.
De bougie smelt door de olie welke aan de bougie blijft kleven, de olie blijft nagloeien en de bougiekop komt veel te heet.
Draait deze motor niet na??
Welke bougie was het de 2 of de 3 cilinder?
Dirk

D1854 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.