close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Matiz: Matiz 2 cil geen compressie

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 800 cc

Hallo Forumleden,
Ik heb van een kennis hier een Daewoo Matiz staan, uit 1999 met 110.000 km
De auto stopte ermee vlak bij zijn huis, een garage in de buurt heeft de compressie gemeten en het bleek dat er bij 2 cil geen compressie was.
Kennis vond de laatste tijd dat de motor slecht liep maar kan niet aangeven wat er aan de hand was, motor is niet te heet geweest wel heeeeel veel korte stukjes woon/werk gereden.

Ik denk nu aan een lekke koppakking of lekke kleppen. (in het ergste geval een gat in de zuigers)

Mijn vraag komt het vaker voor dat de koppaking het begeeft of dat de kleppen lek raken, bij die leeftijd of kmstand.
Is dit misschien een normaal beeld bij de Matiz.
Wat kan ik uit kosten overweging het beste doen, loshalen en kijken wat er aan de hand is, kop laten reviseren en met nieuwe koppakking weer monteren.
Of. een goede gebruikte motor bij de sloop kopen en die erin hangen.

Groet, Johan

Geplaatst door

Volvojohan (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

even een lektest doen dan weet je meer pakking,zuiger, klep?

jan5047 0
badge

12 jaar

Hallo Jan,
Hoe bedoel je een lektest? inlaat en uitlaat poorten vacuum testen?
Ik ben geen proffesional, heb geen apparatuur voor lektesten

Volvojohan 0

12 jaar

is vrij simpel zet de 2de cilinder in comressie zuiger boven in kleppen dicht neem een aode bougie sla het porselijn eruit, of neem een pijpje wat in het bougiegat past en blaas er in, hoor je de lucht in het carter komen (oliepeilstok eruit) dan zuiger probleem lucht in de uitlaat, dan uitlaatklep, lucht in de inlaat dan inlaatklep

jan5047 0
badge

12 jaar

Thanks,

Simpel maar een erg goed idee
Ga ik binnen kort proberen, laat het hier wel weten

Volvojohan 0

12 jaar

Lektest uitgevoerd, hieruit bleek de koppakking tussen 2 cil lek te zijn.
Koelwater circuit was één grote drap en volledig verstopt, kortom de motor was het reviseren niet waard.

In Nijmegen bij een demontage bedrijf een gereviseerde motor gevonden.
Motor heeft een nieuwe koppakking, klepzittingen, kleppen, gehoonde ciinderwanden, lagerschalen, waterpomp en dis-riem.
Oude motor uitgebouwd en alles overgezet op de nieuwe motor.
Radiator en kw-slangen schoongemaakt en kachel vervangen (deze zat helemaal verstopt)
Koelwater-afdichtdeel van het inlaatspruitstuk gezaagd en met een pakking en plaatje de kop afgedicht.
Ook waren de brandstofrail en injectors behoorlijk vervuild, dus nieuw brandstof filter en nieuwe injectors geplaatst.
Gevuld met G12+ koelvloeistof en verse olie.

Motor loopt prima na het starten en geen bijzondere geluiden, proefritje gemaakt en toen begon het.
Bij stevig gasgeven in iedere versnelling (ook vanuit stilstand en vanaf stationair gasgeven) gaat het motor-storingslampje even branden en stottert de motor, na gas loslaten gaat het lampje weer uit en loopt de motor weer goed.

Motor laten uitlezen bij de dealer en daar gaf de gasklepstand sensor een probleem, gasklepsensor vervangen, ECM gereset.
Na gasgeven kwam het lampje weer, nu met code 0500 (toerental storing) hierna de ontsteking op tijd gezet en de ECM wederom gereset.
Opnieuw kwam na veel gasgeven even het storingslampje erin maar na uitlezen van de ECM geen storingscodes.
Monteur wist het ook verder niet meer en ik moest maar gaan rijden en wachten tot het lampje continu zou gaan branden, hij kon dan door uitlezen zien wat er stuk was.

Met de niet opgeloste storing een flinke proefrit gemaakt waarbij het lampje nog 2 keer (tijdens de proefrit) is gaan branden maar veel minder vaak dan voor het bezoek aan de dealer.
Het is dus wel veel beter geworden maar het probleem doet zich nog steeds voor.

Wat kan er nu nog aan de hand zijn?
Heb ik nog wat over het hoofd gezien?
Weet jullie of dit een vaker voorkomend euvel is die de ECM niet registreerd en die simpel op te lossen is?

Johan

Volvojohan 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.