Daewoo-Chevrolet Kalos: vervuilde kleppen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: automaat

Mijn auto is nu 6 jaar oud en ik heb m recent op de 20.000 km gedraaid.
Ik rij dus absoluut niet veel en dat wat ik rij zijn kleine stukjes dus niet 1 keer in de week een heel eind.
Zo'n 1000 km geleden ging zo nu en dan het motormanagement lampje branden. De niet dealer garage heeft uitgelezen en de bougies en kabbels vervangen. Na een paar dagen kwam het euvel al weer terug. En in de tussentijd werd het een continue probleem. Lampje ging gewoon niet meer uit en de afgelopen 2 tanken merk ik dat ik belachelijk weinig km kan rijden op 1 tank. (rondom de 250 km per tank.)
Bij een merkgarage geweest die geen meetapparatuur in huis had maar bij hun andere filiaal had. Aangezien op dat moment het lampje wonder boven wonder uit was gaven ze aan dan maar even te wachten met meten en maar eens grotere afstanden te rijden zodat de motor echt goed warm kon worden zodat sensoren schoon gebrand werden. Aan de hand van mijn verhaal dachten ze dat dat wellicht kon helpen. Dat was 2 weken geleden.
Nu rij ik dus wat meer via een omweg naar daar waar ik zijn moet en valt me op dat als ik rij dat de temperatuur nooit tot in het midden komt te staan en als ik dan wat harder rij dat de temperatuur terugloopt. (Niet eerder zo actief op gelet dus weet niet of dit nu er bij kan horen of normaal is)
De afgelopen week is de auto ook al een paar keer afgelsagen als ik op die dag de eerste rit maak en aan het eind van de straat moet stoppen. Ben ik eenmaal een paar straten verder dan gebeurd dit niet meer.
Vandaag bij de merk garage geweest (een andere dan de vorige wilde nl wat meer op safe spelen dat er meetapparatuur in huis zou zijn....)
Werd vriendelijk en gelijk geholpen. De foutmelding die kwam zou bij niet zo'n geavanceerde apparatuur inderdaad aanleiding hebben kunnen geven om kabels en bougies te vervangen dus daarmee had de eerste garage niet iets raars gedaan maar dat was het euvel niet zoals ook de meting nu uitwees. De kleppen zouden vervuild zijn (door de kleine stukjes die ik rijd) en alleen nieuwe kleppen helpen dan. Die nieuwe kleppen zouden dan andere zijn dan die er standaard in zitten....met een soort van ringetje of zo zodat die aanslag zich niet goed kon hechten.
Kostenpost van 900 euro. Doorrijden kon ook aldus de monteur...schade zou ik er niet van maken maar ja, dan heb ik dus wel dat zeer verhoogde benzine verbruik.
Doordat ik nu wat verder...zo'n 20 km heb moeten rijden om bij die garage te komen (en weer terug) is het lampje weer uit.

Nu lees ik op internet dat er ook leuke reinigers zijn voor schoonmaken van die kleppen....is dit inderdaad iets wat voor mijn auto zinvol kan zijn en zo ja welke dan en waar haal ik dat of zijn er nog andere oplossingen. Of moet ik er inderdaad aan gaan geloven dat ik 900 euro moet gaan investeren....

Met vriendelijke groet,
Noortje

NoBoTo

Geplaatst door NoBoTo (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Kalos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de motor niet op temperatuur komt verbruikt deze ook meer brandstof. Lijkt op een thermostaat die open blijft staan.
Als je aan het eind van je rit bent en de motor nog wat stationair laat lopen, stijgt dan de temperatuur?

Alleen maar super korte ritjes is niet echt goed voor de motor (versnellingsbak, uitlaat, etc.).
Een maal per maand een langere rit over de snelweg is heel goed, zodat alles eens een keer goed warm wordt.

Als je de exacte storingscode weet (of het nummer) kunnen we misschien meer zeggen.

NoBoTo (0), 14 jaar geleden

Hoi Oldford,

Dank voor de reactie.

De storingscode kan ik helaas niet vermelden omdat ik die niet weet.
Vond het niet zo gepast om daar naar te vragen of bij de beste man op het schermpje mee te kijken wat op zijn schoot lag. Hij zei wel mbt tot de foutmelding iets in de trant van fire engine :-s En toen volgde de uitleg wat er dan zou moeten gebeuren omdat te verhelpen. (Ik heb overigens ook niets hoeven te betalen voor mijn bezoekje aan de garage)

Zojuist ben ik exact een half uur weg geweest met de auto. Stadverkeer en dicht spoor.
Tijdens het rijden op de heenweg lag het wijzertje practisch op het laagste nivo. na 10 minuten rijden was ik op de plek van bestemming... heb de auto aangelaten en op neutraal (het is een automaat) gezet. Na 8 minuten was de temperatuurmeter gestegen tot nog onder halverwege. Tijdens het rijden van de terugweg daalde hij naar het eerste kwart streepje. Eenmaal thuis ging hij weer heel langzaam stijgen maar ben toen na een paar minuten naar binnen gegaan dus weet niet tot hoe hoog het zou zijn opgelopen na wat langere tijd.

Bedenk me nu dat de monteur vandaag ook opmerkte/vroeg vroeg of hij niet regelmatig afsloeg. En zoals eerder beschreven sinds afgelopen week is me dat al een paar keer overkomen als het de eerste rit is en aan het eind van de straat moet stoppen. (Dan loopt ie ook heel onregelmatig en 'zwak') Ben ik eenmaal een paar straten verder dan gebeurd dit niet meer en merk je dat de auto gewoon goed loopt. Dat is eigenlijk verder aldoor het geval...hij rijd gewoon goed.

Groet,
Noortje

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Er is natuurlijk meer aan de hand dan slechts 1 probleem, maar voor mij is de thermostaat kapot, die blijft gewoon open staan.
Dit verklaart voor een deel het hogere verbruik. Daardoor zal er ook wel vervuiling van allerlei onderdelen optreden.

De foutcode zal wel zijn "misfire" eventueel gespecificeerd op een bepaalde cylinder. Is vaak een bougie(kabel) of bobine probleem.
In dit geval kan het ook komen omdat de motor te rijk staat en de bougies gewoon vervuilen.

1e actie: thermostaat vernieuwen. Dan een flinke rit over de snelweg om alles goed op temperatuur te krijgen en water en benzine uit de motorolie te laten verdampen.
Daarna maar eens kijken hoe het gaat.

NoBoTo (0), 14 jaar geleden

Hoi Oldford,

Even een update:
Vanmorgen bij de garage geweest (de eerste garage van dit gedoe, dus die eerder al bougies en kabels vervangen had) Verslag gedaan van mijn actie's in de tussentijd en de diagnose van de dealer garage. Keek de man van op dat dit zo snel was geconstateerd en vroeg zich af of dit wel juist was. Hij wilde veel liever eens even een paar tientjes aan kosten uitproberen en dan eens even zien of dat wat deed. vervolgens kwam hij met een 'toverdrankje' zoals hij dat noemde. Daarvan zit nu 1 flesje in mijn (met driekwart gevulde benzine) tank. Ik heb nog een flesje mee dat ik in de volgende tank die dan maar half gevuld moet zijn moet gooien. Met tevens het verzoek eens even echt de snelweg op te gaan en een flink stuk te rijden.
Toeval wil dat ik zondag in de gelegenheid ben dit te doen...125 km en 2 weken later weer 125 terug. (kerstvakantie :-))

Thermostaat is uiteraard door mij benoemd met de vraag of hij die kon vervangen maar daar trok hij niet zo aan. Wilde eerst dit eens proberen en dan moest ik op dat langere stuk maar eens zien of de meter tot halverwege zouu opkomen (wat hij bij mij, sinds ik er op let, niet haalt)
Terwijl ik me goed kan vinden in het defect zijn van de thermostaat. Gezien hoe die reageert en dit zou dan wellicht het probleem van een te rijk mengsel veroorzaaken. (Want door de koude motor gaat het injectiesysteem choken, dacht ik).
Stilletjes ga er er nu eigenlijk vanuit dat het nog niet vervangen van de thermostaat een kwestie van uitstel is en dat dus in januari wel zal blijken dat dat toch (ook) nodig is.

Groet,
Noortje

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat Oldford gelijk heeft, namelijk de kombinatie van te korte ritten en een defecte thermostaat.
Sommige garages vinden het niet leuk als je meedenkt , Want zij zijn immers de vakmensen nietwaar?
Ik mijd dergelijke garages liever.
Laat er maar een nieuwe thermostaat in zetten en maak regelmatig een flinke rit.

NoBoTo (0), 14 jaar geleden

Ja Tjaard, meedenken ben ik pas vrij recent wat actiever gaan doen.... vertrouw namelijk (lang) op de expertise van ieders professionaliteit.
Toen ik bij de garage vermelde dat ik op internet het een en ander had opgezocht en inmiddels ook op een forum mij van informatie voorzag werd mij lacherig uit de doeken gedaan dat ze van fora niets moeten hebben. Mij heeft het eerder al eens een nuttige dienst heeft bewezen door de oplossing van een probleempje, wat ik ook had, van anderen te lezen....

Toevoeging/vervolg:

Ik geloof dat het inderdaad 'misfire' was....wat de monteur zei na het uitlezen.
Het "toverdrankje" heet: forte gas treatment.

Gistermiddag ging het lampje uit...... vanmorgen tijdens de eerste rit steeg de temperatuurmeter zowaar al vlot en na mijn totale rit van zo'n 15 minuten, in slow motion gezien het weer, was hij al opgelopen tot een kwart wat in de dagen hiervoor niet het geval was (lag dan nog op nul)
Vanmiddag ging tijdens een tweede rit het motormanagementlampje echter ineens weer aan.
Zondag ga ik dus die 125 km rijden en 2 weken later nogmaals. Ben benieuwd hoe de auto en ik het er van af gaan brengen. Maar hoop van harte dat we niet ergens stranden.
Hoe het verlopen is zal ik vanzelfsprekend hier vermelden.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Lange rit heeft geen, staat een storing in je Motor EBE. even uitlezen bij de dealer. en je weet een hoop meer.

PS. plaatst hier de storing's code + omschrijving hier ook ff ;)

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

We zijn benieuwd en wachten in spanning af.

NoBoTo (0), 14 jaar geleden

Eerder dan verwacht weer een update....
Vanmorgen onverwachts een stuk (30 km) snelweg moeten nemen. Temperatuurwijzertje bleef onderin. Op de weg terug naar huis toch gelijk maar weer langs de garage gereden. Willen de 2x 125 km ritten van enig nut zijn moest de themostaat toch wel vervangen zijn vonden wij beiden.
Aldus geschiede.
Zojuist de auto op gehaald met nieuwe thermostaat (en koelvloeistof) en hij werd zowaar op dit kippe-endje al tot bijna halverweg warm... :-)
Nu dus nog de 2x 125 en dan zal ik (al?) weer komen met een up date.

In de tussentijd voor iedereen fijne dagen toegewenst en hartelijk dank voor jullie input zover.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Je hebt het in ieder geval niet koud meer en de motor ook niet. 1 probleem opgelost en het zal ook wel schelen in het verbruik.
Misschien een idee: gooi de tank vol voor de lange ritten en tank na afloop nog een keer. Heb je een idee van het verbruik.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Graag gedaan en het houdt ons scherp.

Bovendien leren we van elk geval en in dit soort gevallen raak je nooit uitgeleerd.

Daarom horen we graag hoe het verder verloopt.

NoBoTo (0), 14 jaar geleden

De eerste lange rit (snelweg) van 125 km hielden het lampje brandend. Zo ook na een klein ritje aldaar. Tijdens de lange rit viel op dat hij maar liefst 4000 toeren maakte bij 100 km p/u rijden en zou je denken dat ie door had moeten schakelen (is een automaat)
Bij een tweede klein ritje aldaar was het lampje uit en nu inmiddels na wederom 125 km snelweg terug thuis is het lampje nog altijd uit. En ook het doorversnellen gaat goed want kan nu 120 km p/u rijden met zo'n 3000 toeren. Misschien was dit een euvel wat hoorde bij het probleem....op mijn kleine stukjes in de stad/dorp rijd ik nooit 100 tenslotte.... en misschien was het gewoon toeval or whatever.
Tijdens de heenweg heb ik mijn halve tank volgetankt en er dat tweede flesje toverdrank bij gedaan. Van die volle tank ben ik nu over de helft en heb al 280 km gereden (ook stukken van 130km p/u) Ziet er dus veel belovend uit. Itt de eerdere krappe 250 km met een volle tank.
Vanzelfsprekend hoop ik dat het probleem nu verholpen is. Maandag starten de korte ritjes weer en zal in ieder geval tussendoor wat lagere inplannen, in ieder geval zo dat de motor zichtbaar goed op bedrijfstemperatuur komt en dan maar eens zien of het goed blijft gaan...wat ik van harte hoop want dan zou ik er in totaal nog geen 150 euro aan hebben uitgegeven itt tot de nieuwe kleppen a 900 euro. Misschien moet ik nog maar niet te vroeg gaan juichen... terwijl ik al wel in juich stemming ben...;-)

O, en ja...het word nu binnen in de auto toch ook wel warmer dan voorheen.... :-) dankzij de nieuwe thermostaat.

NoBoTo (0), 14 jaar geleden

En nog altijd gaat het goed..... Temperatuur meter loopt vlot op naar bedrijfstemperatuur en het motormanagement lampje blijft uit. Wat kan ik nou nog meer wensen...;-)

Groet,
Noortje

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Er zijn allerlei soorten toverdrankjes op de wereld. De een vindt het niks en de ander vindt het fantastisch. Mijn persoonlijke ervaringen zijn wisselend. In sommige gevallen heeft het perfect gewerkt en daardoor een hoop tijd en geld gescheeld. Ik hoop dat het voor jou ook goed uitpakt. Blijf in ieder geval regelmatig een flinke rit maken.
Groetjes, Tjaart.

NoBoTo (0), 14 jaar geleden

En vanmiddag...... ging het lampje weer aan :-(
Terwijl ik behalve mijn korte kleine ritjes (5 km) afgelopen week ook 2 keer een groter stuk heb gereden (25-45 km)....... zucht......

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0), 14 jaar geleden

Je brand een motor waarin de vervuiling van zes jaar lin opgehoopt zit niet met een rit van 2 x 125 kilometer schoon. Ook niet met Forte. Gezien de manier waarop je de auto gebruikt zou je toch regelmatig langere ritten moeten maken en dan bij voorkeur met een reinigingsmiddel.
Rob.

NoBoTo (0), 14 jaar geleden

De volgende dag was het lampje weer uit :-) en dat is nu nog steeds zo. Ik hou voorals nog de moed er maar in en probeer er op te letten dat ik de motor op bedrijfstemp. heb voordat ik weer ga stoppen met n rit. Los van het feit dat ik ook 1 per 2weken wat meer km maak.
Het ziet er toch naar uit dat de vervuilde klpeppen het euvel zijn en dat ik dat zo kan verhelpen. En misschien dat ik binnenkort maar even bij de garage langs ga voor nog n keer zo'n flesje....voor het extra duwtje in de rug...

Groet,
Noortje

cubyrace (0), 14 jaar geleden

Een veel voorkomend probleem bij Kalos 14 16v zijn verkleefde kleppen door vervuiling. Oplossing nieuwe kleppen met koolkamers.
Fout code Po 300 en bij automaat ook nog Po700. Reinigen heeft geen zin, probleem zit tussen klepsteel en geleider waar je geen reinigings middel krijgt.
Dus de cilinderkop zal gedemonteerd moeten worden en de kleppen vervangen.

Groet cubyrace

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Kalos of stel zelf een nieuwe vraag.