Hallo allemaal,
Een vraag over een Kalos van 2008 met 15000 km. Bij het een beetje vlot doorschakelen van 1 naar 2 schiet het toerental door naar 3000. Bij een stoplicht, koppeling in, versnelling in 1 en voet op de rem, geeft de auto af en toe een beetje gas. Soms naar 1200, soms naar 2000 toeren. Bij het uitrollen, 2e versnelling, gaat de auto schokken, totdat je de koppeling intrapt. Heel lastig in de file. Bij een wat hogere snelheid remmen, neemt af en toe toerental niet af maar toe en schiet dan ineens weer vooruit.
Stationair in zijn vrij geen last, blijft keurig op toeren.
Dealer heeft al 3x het gasklephuis schoon gemaakt en een schoonmaakvloeistof bij de brandstof gedaan. Helpt niet echt. Rij zowel stad als grote weg.
Ben van plan om nu weer terug te gaan, maar wil nu zelf ook wat suggesties aandragen. Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Alvast bedankt
Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is garantie, dius blijven aandringen.
Is er schriftelijke documentatie over de klacht, zodat deze na de garantieperiode ook nog onder garantie gerepareerd kan worden?
Is de importeur al om hulp gevraagd c.q. van het probleem op de hoogte gebracht? Is de laatste software-update al geinstalleerd?
Is er iets bekend over andere 1.2 auto's die dezelfde klacht hebben?
Nee, dat is allemaal nog niet gebeurd. En het valt nu inderdaad nog onder garantie.
Elke keer is de oplossing gasklephuis schoonmaken. Maar het blijft terugkomen. Heb pas 15000 km gereden en al 3x schoongemaakt!
Kunnen niks anders vinden. Maar als de auto op de brug staat, dan staat hij in z'n vrij stationair te dragen en dat gaat nou juist goed.
14 jaar
Dit heeft toch met de afregeling te maken,vaak word het toerental niet ineen keer naar stationnair gestuurd.
Vaak word dit gedaan om bij het optrekken het schakelen vlot en zonder schokken te laten verlopen.
Bij het afremmen en terugschakelen hetzelfde verhaal,ook word dit bij oudere motoren toegepast om aan de emissie eisen te voldoen.
Vandaar dat tie stationnair in zijn vrij gewoon goed loopt.
Nu is het wel zo dat tie natuurlijk niet door mag schieten naar 2 a 3000 omwentelingen.
Dan kun je het gasklephuis wel elke keer schoonmaken maar uiteindelijk moeten ze er een keer een nieuwe opzetten.
Of de aansturing eens goed bekijken en met een datalogger gaan rijden om te kijken naar de stand van de sensoren en gaspedaal.
14 jaar
**update**
Woensdag na 100 meter direct in een file terecht gekomen. (wie niet!!!) Glad en sneeuw. Ging het toerental ineens naar 4000 toeren. Daar wordt je niet vrolijker van als je in een rij van een paar km staat.
Donderdag naar de dealer en daar uitgelezen en met dat apparaat er nog in een heel stuk gereden. Je hebt een auto nog nooit zo mooi zien lopen. Alsof je staat te liegen. Advies was toch het gasklephuis te vervangen, importeur zegt hetzelfde. Zou de oplossing moeten zijn.
Is besteld en nu even afwachten.
14 jaar
Gezien de klachten lijkt het mij een verstandige keuze van de dealer (om mee te beginnen).
**update**
Gisteren is er een nieuw gasklephuis in gezet. Tot nu toe nog geen problemen.
Even een week aankijken.
Wordt vervolgd.
14 jaar
**update**
Intussen een paar honderd kilometer gereden en het probleem lijkt te zijn opgelost met het vervangen van het gasklephuis.
bedankt voor het meedenken
groeten,
Willem
14 jaar
De praktijk bewijst dus dat het vervangen van het gasklephuis de goede keuze was.
Bedankt voor de feedback.
Het is altijd wel vervelend dat je er er eerst tig keer voor naar een garage moet en je een aantal keer met een kluitje het riet in gestuurd word of er word een keer een doekje door gehaald.
Je zal toch niet de eerste zijn die met deze klacht komt.
14 jaar
Nee ik zal waarschijnlijk niet de eerste en enige zijn. Maar er wordt eerst blijkbaar naar de goedkoopste oplossing gezocht.
14 jaar
Tja, dat men eerst de goedkoopste oplossing zoekt, dat snap ik. Doe ik ook.
Alleen als de 1e keer schoonmaken niet werkt, dan zou ik het niet meer voor een 2e en zeker niet voor een 3e keer doen.
Aan de andere kant, als de importeur geen toestemming geeft voor het vervangen van onderdelen, staat ook de dealer machteloos.
Je koopt de auto bij de dealer, dus wat heb je als klant met de importeur te maken?.
Maar goed,het is uiteindelijk opgelost.
14 jaar
**update**
We zijn nu een paar maanden verder en de auto heeft nog nooit zo goed gepresteerd. Lijkt wel of er veel meer vermogen in zit.
Holletje op, geen probleem. Moest anders altijd terugschakelen, maar nu blijft tie gewoon op snelheid.
Blijft keurig stationair op 7-800 toeren. Trekt als een tierelier.
Kan niet anders zeggen dan keurig opgelost door de dealer, ben er heel tevreden mee.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Kalos of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar