Chrysler Grand Voyager: aanhaalmoment cilinderkoppakking

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: VM 2.5td 69B

Kent er iemand de aanhaalmoment voor een cilinderkoppakking van een VM motor 2.5td (69b)
Heb gehoord dat bij deze type motor en bij een meerlaags metalen pakking ,je niet moet na trekken op moment.
Bij de meeste modellen moet je na het aantrekken de motor op bedrijfstemperatuur laten komen en nadien laten afkoelen en nadien bout voor bout losmaken en direkt terug aantrekken.
Als dat zo is , dan staat ermij nogal een karwei te wachten.

Ben er zeker van dat er hier wel specialisten tussen zitten.

mo 1968

Geplaatst door mo 1968 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Grand Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

zou even bij leverancier (verdeler) van pakking informeren
recent 2 kg verschil ontdekt bij dezelfde motor maar ander merk koppaking/kopbouten
buitenste bouten (korte ) kunnen hergebruikt worden
Binnenste bouten (lange) ALTIJD vernieuwen !

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Sterker nog, binnen de 20.000 km moet je de bouten nog eens 15 graden natrekken.

Succes. Marcel

P.S. Jou've got Mail

mo 1968 (0), 14 jaar geleden

Bedankt heren , maar het is al te laat .Het hele werk moet opnieuw gedaan worden omdat ik de koppen niet heb afgedrukt en gevlakt. Het water kwam in overvloed uit het expantievatje vanaf dat ik al starte.
Waarschijnlijk een kop gebarsten of omdat ze niet gevlakt zijn.
Heb geinformeerd bij de dealer zelf en kostprijs begint vanaf 1500€ tot ong. 3500€.
Ben nog maar 2 maanden in bezit van de wagen en er staan nog maar 125000km origineel op de teller.
Weet echt geen raad meer.
Dit was mijn eerste chrysler en waarschijnlijk ook de laatste.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=mo 1968]Dit was mijn eerste chrysler en waarschijnlijk ook de laatste.[/quote]
Dit alles heeft niets met het merk chrysler te maken....., maar zegt alles over de monteur.

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=mo 1968]Bedankt heren , maar het is al te laat .Het hele werk moet opnieuw gedaan worden omdat ik de koppen niet heb afgedrukt en gevlakt. Het water kwam in overvloed uit het expantievatje vanaf dat ik al starte.
Waarschijnlijk een kop gebarsten of omdat ze niet gevlakt zijn.
Heb geinformeerd bij de dealer zelf en kostprijs begint vanaf 1500€ tot ong. 3500€.
Ben nog maar 2 maanden in bezit van de wagen en er staan nog maar 125000km origineel op de teller.
Weet echt geen raad meer.
Dit was mijn eerste chrysler en waarschijnlijk ook de laatste.
gr john

mo 1968 (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=mo 1968]Dit was mijn eerste chrysler en waarschijnlijk ook de laatste.[/quote]
Dit alles heeft niets met het merk chrysler te maken....., maar zegt alles over de monteur.

Gr. paul[/quote]
Dat de koppen niet gevlakt zijn of afgedrukt is mijn fout , maar dat dit zeer gevoelige wagens zijn is niet mijn fout.
125000Km en zoveel kosten al is toch niet goed te spreken.

groetjes

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij een ander merk was je evengoed het schip in gegaan.... VUISTREGEL, koppen altijd op vlakheid controleren.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=mo 1968]maar dat dit zeer gevoelige wagens zijn is niet mijn fout.
125000Km en zoveel kosten al is toch niet goed te spreken[/quote]
Verstandig is altijd voor de aanschaf wat huiswerk doen..................., menig mens verzuimd dit.

Alles wat glimt is lang geen goud.

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

en als je aan de pakking geen duidelijke leksporen ziet dan zeker ook laten afpersen. gr john

mo 1968 (0), 14 jaar geleden

weet echt geen raad meer , moet ik helemaal opnieuw beginnen of zou ik hem bij de dealer binnen doen.
Moest er een kop gescheurd zijn ,zijn deze dan gemakkelijk te verkrijgen en ook montage klaar of moet je de kleppen nog overzetten en slijpen.

gr Mo

Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden

Gescheurde kop(pen) is helaas een bekend verschijnsel van deze motoren. Je kunt zelf eventueel zien welke dat zijn. Demonteer de waterbuis die achter de kleppendeksel zit en vul het koelsysteem totdat het koelwater uit de waterkanalen komt. Start dan de motor. Bij de kop(pen) die gescheurd is (zijn) komen dan luchtbellen uit de waterkanalen.
Nieuwe koppen zijn voorzien van kleppen en kunnen direct gemonteerd worden.
Succes.

Gr.

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

tsja , vervelend dat de "mensen" die wel delen verkopen je niet op het feit wijzen dat er ook een kopje gescheurd kan zijn
met name bij slechte radiateur/lekkende waterpompen die meteen "busje dichtmiddel "tijdelijk gerepareerd werden
FLUSH ALTIJD HET KOELSYSTEEM ALVORENS TE DEMONTEREN
scheelt een hoop ergernis,geld en tijd
maak dit regelmatig mee,mocht je er niet uit komen google even imexbv-landgraaf
helaas mogen we geen reclame maken maar ach voor een goed doel zullen de heren moderatoren wel
eens een oogje dicht doen
nog een opm.
indien cilinderkoppen gevlakt worden vergeet met de beide zijdelingse steunplaten ook regelmatig op hoogte te brengen
zelfs revisie bedrijven maken deze fout !
suc6

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

tsja , vervelend dat de "mensen" die wel delen verkopen je niet op het feit wijzen dat er ook een kopje gescheurd kan zijn.


waarom zouden ze dat doen? ze nemen aan dat degene die de onderdelen afneemt zijn huiswerk heeft gedaan. het zou te gek voor woorden zijn om dat te eisen een snoepwinkel waarschuwd ook niet dat je vullingen uit je kiezen kunnen schieten als je kauwgom koopt.

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

kwestie van eenmalige klant of klant die terugkomt!
stukje "gratis"advies brengt meer op als ...
uitleg overbodig

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Frank3137]kwestie van eenmalige klant of klant die terugkomt![/quote]
Of het nou wel of niet goed is gegaan............, men komt altijd terug
Gr. paul

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

Of het nou wel of niet goed is gegaan............, men komt altijd terug
klopt ! maar bij wie ?bij bedrijf in kwestie of bij de "andere" garage ernaast ??

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Frank3137]klopt ! maar bij wie ?bij bedrijf in kwestie of bij de "andere" garage ernaast ??[/quote]
Gezien de prijs (is vaak uitgezocht) beland je vaak toch weer bij het bedrijf in kwestie.
Het is ook nog maar de vraag of Mo een advies wel of niet heeft gehad.

Veel mensen krijgen wel advies maar slaan deze in de wind, veelal om de totaal kosten te drukken.

[i]Om klachten over service te voorkomen geven wij vanaf heden geen service meer[/i]

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Frank3137]kwestie van eenmalige klant of klant die terugkomt!
stukje "gratis"advies brengt meer op als ...
uitleg overbodig[/quote]
uitleg overbodig? er is geen uitleg als mo zijn delen bij een universele automaterialenzaak heeft gehaald zal hij ook nooit uitleg of advies gekregen hebben omdat zulke bedrijven eenvoudig weg wel kennis van verkopen hebben maar niet van techniek. gr john

Santa (0), 14 jaar geleden

"Bezint eer ge begint......."

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.