Chrysler Stratus: Accu na 9 mnd al kaduuk?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Sinds kort geeft de accu 's morgens weinig power. Hij start nog net, maar het houdt niet over. Als ik hem bijvoorbeeld na 1 minuutje uitzet en dan na 1 minuutje weer wil starten, dan gaat de startmotor al niet meer rond.
De Bosch-accu van 43 Amp is nog geen 9 mnd oud. De accuman zit te ver uit de buurt om aanspraak te maken op garantie.
Ik vind het niet erg om een nieuwe accu te kopen, maar dan weet ik niet zeker of dat wel de boosdoener is.
Ik zou dus vantevoren willen meten of er niet teveel ''lek"-stroom is als de auto stilstaat. Hoe doe ik zoiets en hoeveel 'lek"-stroom is normaal (klokje, alarm e.d.)?
En hoe meet ik de laadstroom van de dynamo en hoeveel moet dat minimaal zijn?

groet,

Cees

wanner

Geplaatst door wanner (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Stratus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Speed2006 (0), 17 jaar geleden

het beste is toch ff langs een garage te gaan om te laten kijken wat er precies is
ze testen dan of het aan je dynamo ligt

Daimler
6g72

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een 43 ampere accu voor een 2 liter blok is wel erg krap.

Met een goedkope universeelmeter kun je meten wat de laadspanning is bij lopende motor, dit zal rond de 13.8 tot 14.4 volt moeten zijn.

De "lekstroom" die loopt als de auto stilstaat, hangt van de verbruikers af, klokje, eventueel alarm, etc.

Dit kan je meten door die universeelmeter in ampere stand te gebruiken, in de hoogste stand, normaal is een gebruikers stroom 0.05 A, 50 milliampere.

Iets meer met een alarmsysteem.

Cor

wanner (0), 17 jaar geleden

Ik heb er intussen een andere accu inzitten. Een grotere.., ik dacht zo'n 56 Amp. Groter past niet , want de accu zit voor het linkerwiel in de wielkast....:hoe kunnen ze het verzinnen.... Ik heb nog nooit een auto meegemaakt, waar alles zo moeilijk bereikbaar is en die je elke week wel een probleem voorschotelt. Het is net een bloedlekker wijf dat zo gek is als een deur. Doorgaans bezorgen ze je koppijn, maar als ze eenmaal rijden, dan doen ze dat ook als de beste en ben je weer zo blij als een kind....
Affijn: Ook de nieuwe accu loopt langzaam leeg bij stilstand......
Ik zou het graag nameten. De multimeter heb ik, maar mijn kennis blijft steken bij het meten van weerstand.
Dussssssss: wat moet ik precies doen om de laadstroom te meten en wat moet ik precies doen om de lekstroom te meten? (wat moet ik ontkoppelen, waar moet ik de plus en de min op aansluiten, op welke stand moet ik de meter zetten en wat moet ik dan zien, wat is goed, wat is slecht)
Groet,

Cees

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Meten of hij laad is simpel, voor je start meet je op de polen in de 20 volt stand van de universeelmeter wat van spanning je hebt, b.v. 12.8 volt.

Dan start je de motor en meet weer op de accu, desnoods laat je iemand de motor wat sneller stationair draaien, 1500 tot 2000 toeren, dan zal de spanning op moeten lopen naar 13.8 tot 14.4 volt gemeten op de polen.

Rode kabel meter op plus, zwarte op min van de accupolen.

Meten van de lekstroom, zet de universeelmeter op de hoogste mA stand, liever beginnen op de A stand, in mijn geval 20 ampere bereik.

Koppel de Pluspool los van de accu, zet de unimeter op stroommeting, neem de rode meetpen en zet die op de nu vrije pluspool van de accu.
Neem de zwarte meetpen en zet die op de los zijnde accuklem van de plus, en meet de lekstroom, meet je geen lekstroom in het ampere bereik, zet de meter dan in een lager bereik en meet weer.

Cor

wanner (0), 17 jaar geleden

Mooi...., ik ga aan de slag. Verslag komt.

wanner (0), 17 jaar geleden

Heb de dynamo gemeten en deze is precies goed. Het meten van de lekstroom lukt niet omdat de meter in elke stand, zonder dat hij ergens op aangesloten is, op blijft lopen. Of is dit normaal?
Afijn, zonder dit te hebben kunnen meten, weet ik nu wel degelijk dat ik ergens een lekstroom heb. De nieuwe accu van 58 Amp is vanuit geladen toestand in ongeveer 36 uur puitleeg..... Bij stilstaande auto en het alarm uitgeschakeld.
Ik weet nu dus dat ik ergens een serieus stroomlek heb.
Mijn vraag nu is: hoe kom ik achter waar dat lek zich bevindt? Eventueel haal ik een nieuw multimetertje.
Groet,

Cees

jan5047 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zet je amp zoals eerder is gezegd tussen de + pool en de losgenomen + draad, nu zal er een stroom lopen trek de zekeringen er één voor één uit als de stroom minder wordt zal in dat gedeele van de electriek de storing zitten en dan zoeken .
succes jan

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

je moet met de meeste multimeters, in de A stand ook de rode draad op een andere terminal zetten, om Amperes te kunnen meten, lijkt voor de hand te liggen, maar aangezien jouw electronicakennis ophoud bij weerstand, lijkt me dit het probleem.

Ook even kijken of er een aparte toets voor wisselspanning en gelijksspanningsstroom opzit ( of schakelaarsstand, en deze dus op gelijkstroom zetten.

wisselstroom wordt aangegeven met een golfje, gelijkstroom met een paar puntjes, en daar een streep onder.

Groeten Marcel

wanner (0), 17 jaar geleden

Ah, eindelijk gelukt....Ik weet in welk circuit de storing zich bevindt: Int lghts/stoplghts.
In gewoon Nederlands, volgens mij, dus: Binnenverlichting / stoplichten.
Ik heb de bewuste zekering er uitgehaald en ja, de binnenverlichting doet het niet meer en ook de radio niet, al brandt het licht van de radio wel. Dat zal met die gekoppelde antenne te maken hebben. Met stoplichten denk ik dat de remlichten bedoeld worden, al vind ik dat een gekke combinatie. Dat moet ik nog controleren.
Nu is mijn volgende vraag: Is er een makkelijke manier om er achter te komen waar het stroomlek nu precies zit?

groet,

Cees

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Heb je verlichting in je kofferbak zitten, ??? dan is dit waarschijnlijk de oorzaak.

Groeten Marcel

Fredje (0) PRO, 17 jaar geleden

als je een electrische antenne er op hebt zitten, dan koppel die maar eens af. Relais kan blijven hangen.

wanner (0), 17 jaar geleden

Nou......OPGELOST!!! Dank zij jullie. Het was dus ook de kofferbakverlichting!

Driewerf dank.

Groet,

Cees

Santa (0), 17 jaar geleden

Cees, je wilt niet weten hoe vaak dit euvel voorkomt......
Mensen zoeken zich dan helemaal lens.
Ennuh, mocht je ooit weer eens zoiets meemaken, check dan OOK ff of er geen lichtje in het dashboardkastje blijft branden. Ook zo'n lekker zoekertje......
Veel "rij"plezier met je lekker wijf....!!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Stratus of stel zelf een nieuwe vraag.