314 bezoekers online

Chrysler LEBARON K6: Afstelling motor

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 111

De motor accelereert niet goed en lijkt ook teveel brandstof te krijgen. De katalysator en ook de lambada sonde zijn verwijderd omdat dat voor de apk niet nodig bleek en beide kapot waren..
Hoe kunnen we de afstelling verbeteren?

LeBaron1988

Geplaatst door LeBaron1988 , lid sinds 7 maanden geleden

6 Reacties

oldford PRO, 7 maanden geleden

Werkende lambdasonde terug plaatsen.
Daarmee kom je nog steeds door de APK, want je hebt geen katalysator meer.
Dat is voldoende om van dezelfde vrijstelling gebruik te maken als je nu doet.

LeBaron1988, 7 maanden geleden

Bedankt, echter de oude lambdasonde krijgen we niet los, heb je daar nog tips voor?

Weet jij specifiek veel van deze Chryslers? We hebben ook nog vragen over de dynamo.

jvr, 7 maanden geleden

"De katalysator en ook de lambada sonde zijn verwijderd omdat dat voor de apk niet nodig bleek en beide kapot waren.."

Ik neem aan dat dit om de downstream o2-sensor gaat, dus de sensor die zich na de katalysator bevindt? Deze controleert alleen de werking van de katalysator en heb je niet nodig voor een juiste afstelling van de motor. De upstream o2-sensor (voor de katalysator) zal, denk ik, niet verwijderd zijn, want anders zal de motor niet goed werken. Die meet namelijk de verbranding van de motor en past het mengsel daar op aan. Deze sensor dient "een keer" vervangen te worden (bijvoorbeeld na 160dkm, zie onderhoudsboekje).

Als er een o2-sensor vast zit kun je er een nieuw gat naast boren en een moer er op lassen (die op de nieuwe sensor past). Nieuwe sensor er in draaien en aansluiten.

Hoe weet je dat hij teveel brandstof krijgt? Je kunt foutcodes uitlezen door het contact drie keer uit/aan te zetten. Meer info https://www.allpar.com/fix/codes.html

Als hij echt te veel brandstof krijgt kan dat komen door een vacuüm lek aan de inlaat zijde: er komt dan in verhouding te veel lucht bij het mengsel (wat de upstream o2-sensor registreert als "lean", arm). Daardoor verrijkt de computer het mengsel, met een hoger verbruik als gevolg.

Het kan ook komen door een lek in het uitlaat systeem: er komt dan teveel lucht bij de upstream o2-sensor, met het zelfde resultaat. De sensor kan ook gewoon stuk zijn.

Maar bij oudere auto's is de kans groter op een vacuüm lek bij de inlaat, dus controleer eerst alle slangetjes en aansluitingen die op het inlaatspruitstuk zitten. Die kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld de ventilatie bediening en cruise control, dus die kun je ook tijdelijk even afdoppen om het een en ander uit te sluiten.

Voor overige vragen (dynamo) kun je beter even een nieuw topic aanmaken. Dan heb je meer kans dat je vraag beantwoord wordt.

oldford PRO, 7 maanden geleden

jvr, de auto is van 1988!
In die tijd hadden ze geen lambdasonde NA de kat, alleen er voor.

jvr, 7 maanden geleden

Hoi Oldford, bedankt voor de info. Dus de lambda sensor (of "lambada sonde" ; ) is dus verwijderd (zie eerste bericht) maar ook weer niet want hij zit vast in de uitlaat? Of zit alleen de connector vast?

Misschien kan de vraagsteller wat meer duidelijkheid geven. In elk geval zou ik de voorste (in dit geval dus enige) sensor nooit permanent afkoppelen.

jvr, 4 maanden geleden

En is het probleem inmiddels verholpen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler LeBaron of stel zelf een nieuwe vraag.