Na een revisie van een defecte automatische versnellingsbak weer een nieuw probleem. Het revisiebedrijf gaf na revisie aan dat we de eerste 1000km wel wat zouden merken aan de bak voordat hij mooi ingelopen zou zijn. Na 1000km bleef de auto tussen de 90 en 130km af en toe heel kort inhouden. Eerst dachten we dat dit aan de bak zou liggen maar nu lijkt het toch aan de loop van de motor te liggen.
Voorafgaand aan de vakantie kreeg ik de storing P0420 (katalysator) Dit bleek toch aan een niet geheel dichte verbinding tussen twee uitlaatdelen te liggen want deze code zit er nu niet meer in na het afdichten. Wel krijg ik nu een tweetal nieuwe codes P0134 en P0140 O2 sensor circuit no activity detected. Klein vermoeden dat dit weer leidt naar de FCM in plaats van de O2 sensor. Theoretisch kan men ook ergens een draad geraakt hebben bij het demonteren van de bak.
Deze kan ik niet geheel thuisbrengen gezien de O2 sensor enige maanden geleden is vervangen en daarna probleemloos werkte.
Wel heb ik een bougie eruit getrokken. Gebleken is een behoorlijk grote electrodeafstand en een roodbruine verkleuring die m.i. wijst op vervuiling/brandstoftoevoeging die men mogelijk in Tsjechië aan de brandstof heeft toegevoegd. Voor de zekerheid wil ik dan ook de bougies en meteen maar de kabels ook wisselen om in ieder geval uit te sluiten. De kabels wissel ik voor origineel Mopar om niet naderhand te horen dat ik de verkeerde kabels heb (zitten nu ook Mopars op)
De bougies zijn Champion RE14PLP5. Ik wil niet teveel aan de oorspronkelijke configuratie rommelen om te voorkomen dat ik met het oplossen van het ene probleem een ander probleem veroorzaak. Ik word nu al een tijdje achtervolgd door diverse storingen die ik iedere keer weer op weet te lossen maar het een lijkt wel het ander uit te halen.
Bij diverse automaterialenhandelaren geeft men mij allerlei alternatieven voor de Champion maar ik twijfel. Is er een beter alternatief of kan ik het best bij de Champion blijven. Op één of andere manier kan men deze dingen nogal slecht leveren vandaar dat men wil switchen naar NGK of Bosch. Nu heb ik op diverse plekken gelezen dat in ieder geval Bosch nog wel eens niet de beste oplossing is gebleken. Het exacte waarom is mij echter niet duidelijk. Als iemand mij dat kan uitleggen graag.
Concrete vraag:
Moet ik bij Champion RE14PLP5 blijven of is er een beter alternatief?
Vraag 2: wat kan de meest waarschijnlijke oorzaak zijn voor codes "P0134 en P0140 O2 sensor circuit no activity detected," wetende dat de O2 upstream een een half jaar geleden is vervangen voor een nieuwe en daarna goed werkte.
Voor de zekerheid plak ik even een foto van de bougie aan dit bericht. [url=http://imageshack.us/photo/my-images/850/fotozry.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/850...][img]http://img850.imageshack.us/img850/4355/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan zijn dat je mengsel om de een of andere reden precies lambda 1 is.
Sommige ecu's starten de lambda regeling pas als de 1e sonde een signaal anders dan lambda 1 geeft.
Omdat de achterste sonde een foutcode geeft en geen activiteit heeft, kan de ecu niet meten of de kat goed werkt en krijg je geen P0420.
Lambdasondes gaan defect als er lood in de benzine zit. Hebben ze in Tsjechië loodvrij?
Lees je zelf uit? Kun je ook live data zien?
Kijk dan eens naar de Pid "Fuel system". Die hoort naar "Closed Loop" te gaan als de sensors warm zijn.
Bij de koude start staat die nog op "Open Loop".
Kijk dan gelijk eens wat voor signaal de lambdasondes geven.
Ze hebben in Tsjechië wel gewoon loodvrij maar natuurlijk is biet bekend hoe "loodvrij" dat daadwerkelijk is. Voordat de auto naar de automaatrevisie ging, gaf hij een P0420 storing. Nadat ik hem opgehaald heb, heb ik hem opnieuw uitgelezen na het repareren van het lek in de verbinding van de uitlaat. Toen ik hem wilde resetten zag ik ineens de storingen P0134 en P0140. De verklaringen die men voor beide codes geeft is exact hetzelfde. Is er wel een verschil? Feit blijft dat de uitgelezen storingen vóór de reis naar Tsjechië waren dus heeft een eventuele toevoeging in de benzine geen invloed gehad op deze storingen maar mogelijk wel op de kwaliteit van de bougies en het vervolgens slechter draaien van de motor.
Horen de nieuwe storingen dan in dit geval bij de achterste lambda na de catalysator?
Ik zal straks de laptop nog even aan de auto hangen en de data loggen. Resultaten volgen.
Heb je ook nog ideeën over de bougies of moet ik hier het zekere pad kiezen en Champion blijven gebruiken?
12 jaar
Open loop koude start
Sensor 1 tussen 0,470 en 0,490
Sensor 2 tussen 0,490 en 0,510
Fuel system 1/2 status geeft OL/fault aan
Ook na een paar minuten gaat hij niet naar closed loop.
Storingscodes zijn alleen te resetten als de motor weer wordt uitgezet.
Als ik hierna uitlees, krijg ik dezelfde waardes op de O2 sensor, start het fuel system in OL maar geeft daarna weer OL/fault aan. Dit zie ik nu voor het eerst maar als ik de freeze frames bekijk, is dit tijdens het rijden dus ook al het geval geweest.
Short en long term fuel trim blijven nu beide op 0,0% staan. Vooralsnog blijft de ELM uit maar ervaring leert dat hij na een paar minuten weer gaat branden met de P0140 storing.
Ik heb nog steeds een vermoeden dat er ook iets niet pluis is met de front control module (FCM) omdat ik nog steeds last heb van flikkerende boordverlichting en koplampen. Geen idee of dit ook een onderdeel kan zijn van de storing. Komend weekend ben ik in ieder geval van plan bougies en kabels te wisselen om zeker te zijn van een goede ontsteking bij verdere checks. Uiteraard blijft belangrijk dat ik de juiste bougies gebruik om te voorkomen dat ik weer een ander probleem voor mijn kiezen krijg.
Ik ben bang dat de vorige eigenaar meer wist van de problemen dan aanvankelijk aangenomen. Daar ga ik helaas niets meer van horen. Ik had gehoopt dat het met het vervangen van Lambda1 wel verholpen zou zijn maar inmiddels ben ik nu al een aantal storingen en een versnellingsbakrevisie verder. Word ik niet heel erg gelukkig van maar het begint inmiddels een soort "missie" te worden om hem alsnog in orde te krijgen.
Inmiddels lees ik tijdens het schrijven nieuwe waardes van beide O2 sensors van 1,275 en is de MIL weer gaan branden. Na het branden van de MIL gaan de waardes weer terug naar de eerder genoemde waardes van de koude start.
Tijdens de stationairloop voel ik af en toe dat de motor over lijkt te slaan. Bij abrupt gas geven, hoor ik een lichte plof ter plaatse van de luchtfilter. Ik hoop dat de nieuwe bougies en kabels dit kunnen verhelpen.
Vooralsnog heb ik alleen maar raadsels. Op zich heb ik helemaal geen hekel aan sleutelen maar ik hoop dat ik nu eens stappen kan maken naar een definitieve probleemvrije oplossing.
Het PDF logbestand staat hier: http://dl.dropbox.com/u/36803589/07%20ma...
12 jaar
Na een motorstart (zelfs warm) zal het systeem in Open Loop beginnen. Dat is normaal, de lambdasondes zijn nog niet warm.
Beide sensoren blijven rond de middenstand staan en produceren eigenlijk geen signaal.
Dat levert uiteindelijk een paar foutcodes op en dan gaat het systeem naar Open Loop Fault (Gevolg van een fout).
Zo lang het systeem niet naar closed loop gaat kriojg je nooit meer die P0420, dat klopt.
Wil niet zeggen dat de kat 100% goed is. Het kan alleen niet gemeten worden.
Ook klopt het dat op dat moment de fuel trims op 0% blijven staan. Er kan niet gemeten worden.
Of beide sensoren zijn defect, of van een verkeerd type, of de verwarming van beide werkt niet. Misschien zelfs een zekering defect.
Als het de verwarming zou zijn, dan moet er tijdens rijden een signaal van de sondes gaan komen.
Dit omdat de uitlaatgassen de sondes dan op temperatuur brengen, wat stationair niet lukt.
Misschien krijg je dit al voor elkaar bij verhoogd toerental (3000 - 3500).
De storingen horen bij lambda sonde 1 EN 2. Beide sensoren hebben geen activiteit. Dat wordt bevestigt door je meting.
Snap ik alleen je opmerking over 1,275 volt niet. Dat zou kortsluiting naar plus zijn.
Andere truuk die je kunt doen is tijdelijk de brandstofdruk verhogen om te zien of dat een reactie van de lambdasondes oplevert.
Als er een vacuüm slang op de druk regelaar zit, dan die losnemen en afblokken.
De motortemperatuur vindt ik eigenaardig en heel langzaam reageren.
Na meer dan 1 minuut draaien heb je nog steeds 16 graden Celsius.
Wordt die ooit wel eens 90 of daaromtrent?
Ja, hij wordt uiteindelijk prima net even boven de 90 graden. Lambda1 heb ik een paar maanden geleden vervangen waarna deze perfect werkte. Brandstofverbruik ging drastisch naar beneden. Tot voordat de auto naar de automaatrevisie ging heb ik storing P0420 uitgelezen. Toen hij terugkwam stonden ineens de andere storingen erin en was 0420 verdwenen. Kan dus zijn dat men bij het in en uitbouwen van de bak iets geraakt heeft.
Beide sensoren hebben wel goed gewerkt en zijn voor zover ik het kan nakijken het originele type met de originele connectors. De zekeringen ga ik zeker even nakijken. De 1,275v komt even voor een paar seconden in beeld waarna de MIL weer gaat branden en de P0134 storing weer in beeld komt. Het één haalt blijkbaar het ander uit. Ik ga komend weekend de bougies wisselen en dan zal ik meteen de kabeltjes van beide sondes even nalopen. Misschien dat daar een oorzaak ligt. Ik zal dan meteen de brandstofdruk zoals door jou aangegeven proberen. Ook zal ik een rit proberen en zien of ik dan wel signaal van de lambda krijg. In de freeze frames staan de O2 gegevens helaas niet vermeld.
Zaterdag ben ik in de gelegenheid om uitgebreid aan de gang te gaan dus ik hoop daarna weer een update te kunnen geven. Bedankt zover.
12 jaar
Goed, zoals beloofd het vervolg. Kent iedereen de reclame nog dat je beter naar de vakman of de merkdealer moet? Zonder overigens de echte vaklieden op deze site te willen beledigen maar wat blijkt..... De bak is bij de "vakman" vakkundig gereviseerd maar kwam zoals eerder aangegeven terug met een brandende MIL met bovengenoemde storing. Bij het vervangen van de bougies moet je gelukkig de hele bovenboel eraf sleutelen om bij de achterste rij te kunnen. Meteen de kabels van de lambda's maar even gevolgd en wat blijkt... de mannen waren de connectors van beide sensoren maar even vergeten aan te sluiten. Vandaar dan ook dat beide geen signaal gaven. Wat kan een oplossing toch simpel zijn. Toch jammer dat je daar dan zelf achter moet komen en dat het zo'n verrekte pokkenklus is om erbij te komen.
Resultaat is wel, nieuwe bougies, bougiekabels en de lambda's weer aangesloten en de boel draait weer als een zonnetje. Ook het verbruik lijkt weer iets verbeterd. Toch een nuttig ochtendje geweest.
@oldford bedankt voor het meedenken en tot de volgende keer. Mijn enige vraagstuk dat nu nog overblijft is of mijn fcm, bcm of beide een defect hebben dat het flikkeren van de verlichting veroorzaakt. Daar ga ik mij de komende tijd maar even op toeleggen.
12 jaar
Ja, dit zijn de leuke storingen (voor over een jaar bij de koffietafel).
Bedankt voor de feedback.
Enne, de volgende keer dat je een auto terug krijgt met brandende MIL, wel gelijk reclameren.
Nu maar hopen dat je P0420 ook nog weg blijft.
Ze hadden een week langer (?!) gedaan over de reparatie dan van tevoren door hen aangegeven. Het is een bakkenspecialist dus ik had niet het idee met beun de haas te maken te hebben. Het was dus na sluitingstijd ophalen en dezelfde nacht nog vertrekken vandaar dat direct reclameren niet kon. Van de brandende MIL dacht ik dat het de P0420 weer zou zijn. Ik heb snel de uitlaat gasdicht gemaakt en zou hem resetten. Bij het uitlezen bleken het andere codes te zijn. Direct reclameren ging niet meer omdat het weekend was en we op punt van vertrek stonden. De storing leek compleet los te staan van de bakrevisie. Hiervoor had ik namelijk ook een aantal problemen met diverse storingen die inmiddels zijn opgelost dus kon ik niet direct met 100% zekerheid aangeven dat de revisie de oorzaak was of dat er weer iets anders aan de hand zou zijn.
Als nu toch de P0420 weer komt, dan weet ik in ieder geval dat het toch helaas de cat moet zijn. Vooralsnog hebben we vandaag 80km gereden zonder problemen. Van de week maar even de lambdawaardes bekijken hoe hoog het risico is op herhaling van de 0420.
Nogmaals bedankt.
Bart
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar