Hallo allen.
Ik wil de ATF/ filter van mn bak vervangen, heb dit eerder gedaan alleen ik vraag me af hoe alles eruit te krijgen, ik bedoel, de converter blijft redelijk vol als ik het goed heb. Is hier een foefje voor? Verder lekt hij een ietsjepietsje ATF olie tussen motor en bak, keerringetje of erger? Heeft wel dik 3.5 ton gedraaid dus niet echt gek denk ik. Maar alles draait als een tierelier, ben er dan ook zuinig op! Veel plezier aan de wagen, nooit ellende oid.
Heel graag advies, ideeen en dergelijke, bedankt vast.
Groeten, Rob.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inderdaad, bij een standaard ATF wissel van een automaat kan slechts de helft vervangen worden, maar bij de Voyager is er een methode bekend die misschien ook van toepassing is voor de andere chrysler automaten.
Je gaat als volgt te werk: zorg dat je voldoende ATF olie bij de hand hebt!!!, je gaat namelijk het systeem flushen dus doorspoelen...
Begin met het normaal vervangen van de olie en filter, daarna vul het systeem tot de vereiste heveelheid.
Als je daarmee klaar bent maak je de retour slang komende van de oliekoeler los en bevestig je een doorzichtige plastic slang aan de oliekoeler uitlaat.
De slang moet behoorlijk lang zijn, het uiteinde van de slang hang je in een doorzichtige 5 liter plastic container op een plaats waar je het geheel goed kan overzien, dus niet onder de auto.
Nu moet je eerst de handrem aantrekken en een paar blokken voor de wielen leggen, vervolgens start je de motor, bij sommige automaten kan de selectie handel in "P" blijven en wordt de olie reeds rond gepompt, bij andere automaten moet de Selectie in "D" staan.
Op de hierboven omschreven manier wordt de olie rondgepompt en zal zichtbaar uit de plastic slang in de container stromen, gelijktijdig moet je nieuwe olie toevoegen via de peilstok opening, in de de container kan je zien hoeveel bijgevuld moet worden, ook zie je de kleur van de olie veranderen.
Reken er maar op dat er 10 liter rondgepompt moet worden.
Het lijkt een zenuwenklus maar allleen op deze wijze kan alle olie ververst worden, dit kan je overigens best doen met een rustige helper in de buurt
Hallo Ton.
Ontzettend bedankt voor de oplssing, ik had een stille hoop dat het zo kon. Ik kon helaas niet eerder reageren, ben een paar weken van huis geweest. Ik ga er binnenkort aan beginnen!
Nogmaals dank.
Vr groet,
Rob.
15 jaar
Stratus,
Prima, zou interessant zijn even te melden hoe jij de klus geklaard hebt , er zijn zeker nog anderen ge-interesseerde automaat bezitters.
Wel even opletten dat de slang en de container goed stevig bevestigd zijn.
Aan de oliekoeler uitlaat desnoods een slangenklem plaatsen, er komt namelijk een behoorlijk slok ATF uit de slang, ik zou ook een trechter aan de peilstok opening beverstigen zodat je gemakkelijk en vooral snel ATF kan bijvullen.
Wanneer je niet kan bijbenen met bijvullen, gewoon de motor even uitzetten en je ATF op niveau brengen voordat je weer verder spoelt.
Je helper zit best dicht bij de contactsleutel zodat hij/zij de motor kan uitschakelen wanneer de container vol geraakt.
Ton
15 jaar
Hoi Ton.
Zal het zeker laten weten. Ga eerst een filter ed halen, dan tijd zoeken en dan proberen, gaat zeker lukken.
Dank weer,
Gr Rob.
15 jaar
Dag Ton.
Wel wat laat, niet eerder tijd. Heb het op jouw manier gedaan, fluitje van een cent. Pan eronder weg, filter vervangen, vullen, retourslang los, daarna starten en bijvullen. Niet eerst starten en dan de slang los! Komt de vuile olie er weer in. Wel handig om de automaatcomputer even te verplaatsen, even meer ruimte. Oh ja, zat totaal geen ijzerdeeltjes aan de magneet, oude olie was keurig van kleur/geur.
Kortom prima gelukt, erg bedankt, kan ie er weer 60000 km tegen!
Gr Rob.
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Stratus of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar