Een vraag of iemand mij een tip kan geven wat het volgende probleem kan zijn.
De automaat van onze Vision schokt een beetje als hij overschakelt van de 1e naar de 2e en vervolgens de 3e trap.Naar de 4e lijkt het geen probleem.
Het schokken lijkt een beetje alsof je over van die remribbels bij stoplichten rijdt.Verder schakelt de bak op het goede moment en doet alles wat je er van verwacht.
Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.
Groeten Klaas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin eerst eens bij de basis Klaas.
Controleer het oliepijl op de wijze zoals dat voor jouw wagen wordt voorgeschreven. Met een draaiende motor en eerst even in alle versnellingen zetten en dergelijke.
Als dat goed is dan pas verder.
Okee Rene,
Ga ik morgenochtend doen.
Bedankt alvast.
20 jaar
Hallo Rene,
Ik heb gedaan wat je voorstelde.
Olie gecontroleerd met warme motor en bak.
Prima in orde.De olie heeft een goed doorzichtige roze kleur.
Heb je nog een suggestie?
Groeten Klaas
20 jaar
Nu wordt het vervelender. Het schokken kan dus nu:
A:In de bak zelf zitten.
B:In de aansturing van de bak.
C:In de ophanging van de bak/motor.
Om maar een paar voor de hand liggende zaken op te noemen.
Ik zal alleen algemeen reageren daar ik inhoudelijk van een vision weinig weet.
A: Olie ziet er goed uit en is op niveau, ga er vanuit dat je geen andere bijgeluiden en of dergelijk hebt dus laten we de bak zelf even uitsluiten.
B:Een bak wordt aangestuurd door een over het algemeen kabel systeem en een gasklep positie gever al dan niet elektrisch of pneumatisch. Bij de laatste geeft een verkeerde afstelling een "wreed" schakel moment zeer zeker in de lagere versnellingen.
Zou ervaren kunnen worden als een schok.
C:Onder de wagen zitten ophangrubbers aan de achterzijde bij de bak is dit er meestal 1. Deze kan na verloop van tijd door het telkens belasten tijdens schakelen de geest geven of verslappen/ langzaam kapot gaan, dit geeft dan ook een schok effect aangezien de demping( het is een rubber ophanging) niet meer plaatsvindt op de wijze zoals het zou moeten. Bij de lagere versnelingen is het "moment" het grootst en komt dan dus het meest tot uiting.
Is het schokken geleidelijk aan ontstaan/altijd geweest? komt het altijd voor of incidenteel. Als je gelijkmatig( voorzichtig) rijdt, is het er dan ook en natuurlijk als je hem op zijn duvel geeft is het dan erger?? Ervaar je ook zoiets bij het terugschakalen?
Tot nu toe ben je niet veel opgeschoten denk ik met het antwoord, maar op afstand is dit ook vervelend. Mogelijk dat ook andere forumleden zich op deze discussie willen werpen.
Rene
hoi,
en hoe staat het met de gas-klep-potentie-meter.? is die al eens gecontroleerd.
paul,
Hallo Paul,
Ik ga van de week bij de dealer langs,om de bak uit te laten lezen.Kunnen ze meteen de ophanging controleren wat Rene als optie heeft genoemd.
Als ik resultaat heb geboekt laat ik het jullie weten
Bedankt zover.
Klaas
20 jaar
Hoi paul Ik denk dat hegeen jij met de gasklep potentio meter bedoeld hetzelfde is al ik onhandig omschreven heb als gasklep positiegever. Heb dit vaak meegemaakt bij pneumaties aangestuurde bakken en na verstelling was het resultaat soepeler schokloos schakelen.
Goed plan Klaas; het laten uitlezen, nu zitten we in de goksfeer.
hoi,
ja klopt
de audi's hadden er vroeger ook last van ( vielen niet terug in de nullast )( dan krijg je het gevoel dat je met het gas er op inschakelt dan is het bokken ) vandaar dat ik even met jullie mee dacht..! ik denk dat we bingo hebben rené..
paul,
Ik hoop het voor Klaas
groetjes
En Klaas???
Hallo Rene en Paul,
Jullie zaten in de goede hoek .De gaskleppen dus en de daar aan verbonden sensoren.De bak is uitgelezen en gaf geen foutmelding.Dat was al een beetje te voorspellen omdat het
check- engine lampje op het dashbord niet ging branden.MAAR:
De storing zat inderdaad in de gasklephuizen.Boven op het
V- blok liggen de 2 inlaatbuizen.Tussen de buizen zit een verbindingsstang die gaskleppen beweegt. Hier was het een en ander losgelopen.Gevolg.Gaskleppen ontregelt.Alles is gedemonteerd,gereinigd en met nieuwe pakkingen weer gemonteerd Resultaat:
Als een zonnetje!ik kan niet anders zeggen.Veel meer vermogen en een rustige stationair loop.En een automaat die zonder schokjes schakelt.Als een mes door de boter.Was alles maar zo simpel in het leven.Bedankt nog voor jullie reacties.
Groeten Klaas Praat
20 jaar
hoi, klaas
mooi dat het is opgelost.
groetjes,
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Vision of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar