auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chrysler 300c: auto/stuur trilt

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.5 V6 AWD

Ik heb een 300C 3.5 V6 All wheel drive, 65000 km.

Ik heb na vervanging van remschijven en blokken voor, het volgende probleem. De auto trilt/hobbelt ( je voelt van vooraf de trilling komen, vloer en stoelen trilling/schudden) bij 70/80 km en houdt aan t/m 120km. Boven de 120km/u gaat het stuur ook mee trillen, heen en weer trillen.

Nu is mijn vraag wat kan er met monteren van remschijven voor en blokken, beschadigen cq kapot gaan? Dit probleem heb ik al 1.5 jaar en in mijn zoektocht heb ik het volgende vervangen (niet schikken...):

Naven
onderste draagarmen
stabilisator rubbers
buitenste stuurkogels
nieuwe winterbanden
nieuwe zomer banden
nieuwe velgen

De banden en velgen heb ik in een uiterste poging gedaan en eigenlijk wist ik dat dit niet de oorzaak was omdat de klachten zijn begonnen direct na het vervangen van de remschijven en blokken voor.

Kan het aan de spoorstangen, stabilisator stangen liggen? Ik vermoed dat de schijven heel moeilijker eraf gehaald zijn omdat deze origineel waren en dus er 5 jaar op zaten. Als dat zo is, wat kan dan een opdonder hebben gekregen als je loopt te trekken en te sjorren aan de ophanging??

Wie me kan helpen krijgt een standbeeld want ik wordt er helemaal loco van!! en mijn portemonnee ook.....

Geplaatst door

Kooper (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De oorzaak moet gezocht worden in de veranderde situatie, nadat de blokken en schijven vervangen zijn. Laat ik eerst van het lastigste uitgaan. Het plaatsen van nieuwe blokken zorgt voor trillingen, omdat dit voldoende is om het toch al wankele systeem het af te laten weten . Omdat je dat alleen maar merkt tijdens het remmen, kunnen we dat vergeten...
Dus het plaatsen van de nieuwe schijven moet de ellende veroorzaakt hebben. Om de schijven te vernieuwen zijn de wielen verwijderd geweest, de aandrijfassen zijn minstens aan 1 kant los geweest en waarschijnlijk zijn de naven ook los geweest...
Ik ben er niet zeker van dat zonder vervanging van (dure) delen de zaak nog goed komt. Het is zaak om te controleren of de velgen (wielen) met de juiste spanning en goed gecentreerd op de naaf gemonteerd zijn.. (dus oxidatie op de vlakken weghalen en ook zorgen dat de wielbouten goed gangbaar zijn en niet met ongelijke spanning zijn vastgezet. Hopelijk is het conische deel van de boutgaten niet vervormd.

Ook de nieuwe schijven moeten vlak op de naaf passen. Hopelijk is de naaf niet kromgetrokken..

Ik heb meegemaakt dat een aandrijfas ( door hem in andere spiebanen terug te steken ging slingeren... Maar wat meer voorkomt is dat door een homokineet uit elkaar te trekken, de kogels erin niet meer goed zhun oorspronkelijke positie gaan innemen met eerdergenoemd effect.

dank voor je bericht, de velgen heb ik naderhand nieuw gekocht dus ik denk, hoop, niet dat de boutgaten vervormd zijn. Ik heb echter lang de oorzaak in banden,velgen gezocht bij banden specialisten in den haag, maar ik heb hier niemand over gehoord. De naven zijn aan beide kanten vernieuwd, dus dit kunnen we ook wegstrepen. Schijven en blokken zijn ook 2 keer vernieuwd.

Bij de APK in november werd er opgemerkt, door een garage waar ik niet eerder geweest ben, dat er spelling op het stuurhuis zit. Hij kon het wiel links als rechts heen en weer bewegen door het wiel beet te pakken en hard heen en weer te bewegen. Ik voel ook een tik in mijn stuur als ik deze snel heen en weer beweeg. Hij had het over de binnenste kogel/spoorstangen die spelling hadden. kan dit misschien de oorzaak zijn van mijn klachten??

Kooper 0

11 jaar

Nog 1 ding,

ik heb overgeens ook mijn vooras (de auto is permanent 4 wiel aangedreven) laten balanceren bij Terberg, Utrecht. Daar hebben ze de as op balanceermachine gezet. deze was iets uit balans maar na monteren bleek ook dit niet de oorzaak. De spietbanen waren wel droog, hij zei dat er geen vet meer in zat. ( ik heb dit zelf gezien) Ze hebben er toen weer vet in gezet zoals het moest.

Kooper 0

11 jaar

Tja, Er mag geen (overmatige) speling op de stuurinrichting zitten.. Maar of dat het de oorzaak is???
Ik heb nog maar eens alles gelezen... De oorzaak moet gezocht worden in iets wat mis is gegaan bij de eerste reparatie... Ook ik heb wel eens een ferme tik met een voorhamer op een onderdeel gegegeven.. Maar ik heb ook (moeilijke) schades hersteld. bv auto op zijn kant of klap tegen stoeprand.. Hierdoor kan op verschillende plaatsen schade ontstaan. Wiellagers werden door mij altijd (preventief) vervangen.. door de klap beschadigt de baan waarin de kogels moeten draaien. ook de kogels kunnen platte kanten krijgen. en dat is zonder te demonteren niet te zien.. Het is een 4WD toch??? Ik zou in dit geval de voorste aandrijfassen eens proberen thuis te laten.. en kijken wat dat scheelt

sorrie gesprek liep ff langs elkaar heen. Wat zei men verder bij terberg?? (geen kleine jongens daar)

@Cor
Zonder deze assen kan je niet rijden. En de tussenas kan ook niet weggelaten worden dan gaat die tussenbak raar doen.

Is het alleen met Acceleratie?? Er is namelijk een schrijven geweest van de Tussenbak die trilling kon veroorzaken bij het belasten dus met optrekken.

Greetz br0ns

br0ns 0
badge

11 jaar

Inderdaad, zonder voor of achter as rijdt ie helemaal niet. Ik ben met de losse vooras naar Terberg gereden. Top geholpen aldaar maar meer dan de droge speibanen kwamen ze ook niet.

het is er altijd, dat wil zeggen als ik een minuut of 15 a 25 onderweg ben. Niet als ik van huis direct de snelweg op draai dan rijd ie als een zonnetje. Ik heb een keer amsterdam heen gereden vanuit den haag, heen niets aan de hand. na een half uur in amsterdam stil te hebben gestaan terug de snelweg op en gelijk gelazer en het gaat dan ook niet meer weg!

Met de vorst van afgelopen tijd merk je ook verschil, dan lijkt het of de rubbers/kogels stijver of harder zijn maar na een half uur ongeveer komt het terug. Wat me ook verbaast is dat wat ik tot nu toe heb gedaan, het niet een fractie minder is geworden of dat het veranderd is qua starten met trillen van de auto/stuur op de eerder genoemde snelheid. Dit soort problemen denk je altijd aan onbalans in je velgen en verkeerde banden, maar na 15 x balanceren en uitlijnen en 3 setjes nieuwe Pirelli`s, 2x zomer en nu winterbanden mag je niet meer twijfelen aan de banden/velgen??
Maar het komt bij mij toch weer terug op het verhaal waar het fout is gegaan, na het vervangen van de remschijven en blokken. daarvoor gleed ie over de weg.
Beste omschijving is denk ik, je rijdt met 100/120 km/u op de snelweg en je denkt dat je over klinkers rijdt ipv asfalt. Maar wat me ook verbaast is dat je het eerst in de auto voelt, (in je stoel bodemplaat) en bij 120 gaat je stuur ritmisch heen en weer trillen.

Kooper 0

11 jaar

We komen er steeds dichterbij...op 1 of andere manier temperatuurgevoelig. Ik begin steeds meer te geloven dat het euvel toevallig op het zelfde moment is gekomen met de remblokken..

Stijver geloof ik niet in. simpelweg omdat bij lastiger vervormen direct de zaak wordt opgewarmd en het probleem weg is.. Voorbeeld, mijn wintervakantie adres was boven op een berg.. Ik ben er na langdurig hard rijden op de snelweg vrij vlot heen gereden. Het vroor daar al behoorlijk. Ik heb de auto een week lang niet gebruikt. Na die week starten( bij - 20 graden ) leek het in het na het wegrijden of alles krom was. Ook kon het stuur moeilijk draaien ondanks de bekrachtiging. Echter het werd steeds minder en na 30 km merkte ik niets meer. Thuis alles nog maar eens bekeken. Niets mis..Ik denk dat het vet in de aandrijfashoezen eerst door de hoge temperatuur behoorlijk dun vloeibaar was , bij stilstand allemaal naar beneden gezakt en bij het rijden voor onbalans zorgde.

Waar ik wel aan denk is toch de tussenbak of het differentieel als dat er in zit.

Op een rechte weg draaien alle wielen even snel rond als de banden een gelijke afstand per omwenteling afleggen.. en is er geen verschil in toeren van alle assen....Als echter tijdens het maken van een bocht het verschil niet gecorrigeerd kan worden zul je er tijdens het recht uitrijden last van hebben dat er niet gecorrigeerd kan worden....

Ik heb geen idee welk systeem er is toegepast voor de All Wheel Drive??? Als er tussen voor en achter een viscose koppeling is toegepast, kan er, buiten het vastlopen ervan, daar niks mis zijn.. Een euvel in een mechanische sper bv thornsen kan wel degelijk voor het probleem zorgen.

Cor,

dank voor je uitleg, je hebt er meer verstand van dan mij!! ik weet dat de auto een differentieel heeft en een tussenbak, volgens mij...

Dus jij zegt tussenbak, diffirentieel maar dan begrijp ik nog steeds niet wat dit met de schijven/blokken te maken heeft. De vervanging hiervan is het punt geweest dat alle ellende is begonnen...
Maar stel we gaan in de hoek van de tussenbak en diffirentieel, hoe kan ik dat laten nakijken?? ik bedoel is dit door de dealer/specialist te controleren of moet je dit in the blind vervangen??

Kooper 0

11 jaar

Zoals ik al eerder meldde, mogen we inmiddels niet meer uitsluiten dat het louter toeval is dat het trilprobleem is ontstaan na het vervangen van de schijven.

Ook zou het kunnen dat men in gekrikte toestand van de wielen de wielen onbelast heeft aangedreven. bv om de vlakken van de naaf op te schuren. Veel systemen kunnen daar echt niet tegen.

Ik begin maar eens vooraan. Stel beide aandrijfassen Links en rechts zijn vast met elkaar verbonden???
De aandrijving van deze as geschiedt doordat er een groot tandwiel om gemonteerd is. (dit noemen we het kroonwiel)..
Uit de versnellingsbak komt een andere as met daarop een kleiner tandwiel. (dit noemen we pignon)
De tanden van het kleine tandwiel passen in die van het grote, en de aandrijving is compleet.
(Afhankelijk van de richting welke de verschillende assen opstaan zijn het een rechte of konische tandwielen)
beide assen moeten nu altijd de zelfde snelheid hebben en per omwenteling leggen de wielen de zelfde afstand af.
In een bocht is dat vervelend. Een van de 2 wielen moet dan op het wegdek doorglijden..Of de as breekt..
Daarom wordt er tussen links en rechts een differentieel toegepast. ( Al of niet met sper inrichting, kom ik later op terug)
De aandrijfassen zijn niet vast met elkaar verbonden maar op de kop ervan zitten met spie banen conische tandwielen gemonteerd. Zonnewielen)
In het hart van het kroonwiel is een stevig dikwandig huis gemonteerd in de vorm van een groenteblik. (dus vormt een geheel met het Kroonwiel)
in het hart van het satelieten huis zitten aan weers zijden gaten waar de aandrijfassen doorheen steken. de zonnewielen komen in het huis (ze zitten nu nog los)
Op de omtrek van het satelieten huis zijn op 2 of meer plaatsen gaten geboord waar een dikke as in past.
Tijdens aandrijving van het kroonwiel kantelt deze as. (zoals een trommelaar zijn stokken tussen zijn vingers laat kantelen..
om deze as zijn ook konische tandwielen geplaatst. (satelieten) waarvan de tanden precies in de zonnewielen passen.
Aan wweers kanten drukt de sateliet tegen een zonnewiel en dit draaien met de zelfde snelheid als het satelieten huis.
Behalve in een bocht.. Het binnenste (zonne)wiel wil graag wat langzamer draaien en het buitenste wat sneller..
Nu dat kan.. een of 2 tanden voor en aan de andere kant achteruit tov elkaar. (differentieel werking)
Behalve als 1 wiel vrij hangt dan zal het ander stil blijven staan en het vrije draait met dubbele snelheid.
MAAR ER GEBEURT NOG IETS VEEL ERGERS.
De satelieten en zonnewielen draaien te snel in het satelieten huis en ook de tandwielen zijn niet op die snelheid berekend.
Dit komt omdat er geen lagers in het satelietenhuis worden toegepast. (niet nodig en ongewenst, omdat deze maar stil zouden staan en stuk zouden rammelen.

In de continu 4wd zitten 3 hier op lijkende systemen.. 1 voor 1 achter en 1 tussen voor en achter. om voorgaand risico te vermijden zworden sper inrichtingen toegepast.
Elke fabrikant maakt daarin zijn eigen keuze.. Ik weet niet wat op de Chrijsler is toegepast.

Misschien weet brOns daar wat meer over te vertellen...

Stel dat het trillen van het stuur uiteindelijk het gevolg is van het kreunen van de tussenbak?? Ik weet het niet.. Maar kan best zo zijn.

Dag Cor,

Even niets van me laten horen maar heb de volgende vraag,

Ben even aan de slag gegaan met je verhaal en heb de dealer opgezocht. Die hebben het voorterrein geïnspecteerd en geconstateerd dat er spelling zit op mijn binnenste stuurkogels zowel als rechts. (Axiaalkogel en spoorstang) Zou dit mogelijk een oorzaak van het trillen zijn?

Kooper 0

11 jaar

Ik denk het niet, het lijkt me eerder het gevolg. Maar heeft de (chef) monteur met de auto gereden? Soms is dat voor zo iemand voldoende om te weten waar het euvel gezocht moet worden. Overigens kan ik me goed voorstellen dat ze eerst de kogels willen vervangen, alvorens ze verdergaande conclusies willen of kunnen trekken.

Ik heb de buitenste kogels 2 maanden geleden gedaan, nu worden de binnenste gedaan. Er moet sowieso iets mee zijn want als ik mijn stuur snel heen en weer beweeg hoor je en tik. Hetzelfde als je de wielen hard heen en weer beweegt.
Ander raar iets vind ik dat als het gevroren heeft de auto strakker stuurt en en de trillingen de eerste 30 km niet te voelen is, niet in de auto en niet in het stuur.
Kogels worden komende week gedaan. Ben benieuwd, heb voor alles bijna gehad:

Banden
Velgen
Buitenste stuurkogels
Draagarmen
Fuseekogels
Stabilisator rubbers
Aandrijving balanceren

Kooper 0

11 jaar

Nog 1 ding, op een ander forum melde een eigenaar van dezelfde auto met 235.000 km dat hij het euvel herkende en hij had over de sway cushions..... Heb er nog nooit van gehoord, ben jij hier mee bekend?
Hij zei dat elke x de auto trillde, de sway cushions de boosdoener waren, waar zitten die dan???

Kooper 0

11 jaar

sway cushions: stabilisatorstang rubbers

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/96/...][img]http://img96.imageshack.us/img96/7825/sw...[/img][/url]

Hans4040 1420
badge vip badge

11 jaar

Dank voor de info, ik wist niet dt het stabbilisator stangen zijn. Die heb ik dus ook al vervangn. Dan maar hopen op de binnenste stuurkogels........

Kooper 0

11 jaar

Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat we de oorzaak van het euvel nog steeds niet hebben weten te vinden. Speling op kogels of rubbers ontstaat natuurlijk door slijtage, en omdat er speling is krijgt onbalans de gelegenheid om een trilling te veroorzaken. en de trilling zorgt weer voor extra slijtage. We belanden op die manier in een visuele cirkel.

Het wordt echt zaak om te weten of het schudden--hobbelen---trillen veroorzaakt wordt door de wielen,inclusief naven en assen.(een buitenkant) of door de aandrijving, tussenbak,tussenas, differentieel..

Een proefrit geeft hopelijk uitsluitsel. Als de trilling middenin begint?? gaan later de wielen meetrillen en voor speling zorgen.

Welke schijven zijn er onder de auto gemonteerd?
vaak worden er imitatie schijven gemonteerd welke zeer snel kromtrekken.

Ik had dit met de 1e en 2e set schijven.

Daarna high performance schijven gemonteerd en nooit meer problemen gehad.
Ondertussen 450.000 km op de klok.

Laat je trouwens niet gek maken door de dealers over versleten stuurkogels.
Deze hebben gewoon standaard een bepaalde speling.

Dit is ook bij de RDW bekend.
Hier kwam ik toevallig achter tijdens het keuren op een rdw keurings station.

Ron_540 0

10 jaar

Ik weet niet of Roy ons nog nodig heeft maar als ik dit verhaal zo lees is dit gewoon een geval van een vastzittende remklauw of remklauwgeleider. Op het moment dat er nieuwe schijven/blokken gemonteerd worden zal de zuiger verder in de klauw worden geschoven en kan het gebeuren dat de rubberring op een vervuild en/of geroest gedeelte van de zuiger terecht komt, hierdoor zal de zuiger na het loslaten van het rempedaal niet meer een fractie terug veren zoals wel gebeurd als de zuiger mooi schoon is. Hierdoor blijft de rem te veel aanlopen en zal deze te warm worden waardoor na een tijdje (zoals Roy beschrijft na 15 tot 25 minuten rijden) een trilling ontstaat.

harlie 0
badge

10 jaar

Beste Mensen,

Ik heb eigenlijk geen idee of iemand nog mijn bericht zal lezen maar ik ga het toch proberen.
Ik heb een Chrysler 300 c crd van bouwjaar 2005 diesel achterwiel aangedreven.
Nou dat ik de forum lees kwam ik hier terecht ik heb exact de zelfde probleem wat Roy ook had of nog heeft.
De 16- delige onderstel set van de auto is vervangen. de schijven zijn vervangen de schokbrekers voor beide zijn vervangen maar helaas is de probleem niet opgelost.
Kan iemand mij hiermee helpen.

met vriendelijke groet,

Cuma Cetin

Cuma68 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler 300C of stel zelf een nieuwe vraag.