close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler 300c: trillen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: V8

Na stabilisatorstangrubbers, banden en remblokken te zijn vervangen, schijven afgedraaid, alles uitgelijnd en gebalanceerd blijft er maar hinderlijke een onbalans in mijn 300c touring hemi awd zitten.

Geplaatst door

Tinus Plotseling (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

trilling wordt meestal veroorzaakt door onbalans. Niet correct gemonteerde banden , velgen, schijven enz. enz. of onjuist gebalanseerde wielen.

Cor,

Alles is door 3 verschillende bedrijven (incl Mercedes dealer[ivm met schade]), een ZZP er, voormalig monteur bij grote BMW dealer Rotterdam en bij een grote bandenhandel voor vervangen banden
Kan er nu toch wel vanuit gaan dat uitlijning, wielbalans, stab. rubbers etc etc in orde zijn!

Rik

Waarschijnlijk is de Koppeling in de tussenbak niet goed. Is een schrijven voor uitgegeven dat deze aangepast moet worden.

Greetz br0ns

br0ns 0
badge

12 jaar

Ik heb mijn antwoord gebaseerd op het gegeven dat de trilling na de reparatie is ontstaan..Het meest voor de hand liggend is dan dat daarbij iets is gebeurd waardoor het onbalans is ontstaan. bv de afgedraaide schijven. Als deze niet op exact dezelfde plaats zijn teruggezet (ook op de zelfde gaten) kunnen ze anders slingeren dan vroeger met onbalans als gevolg. De remedie is dan de naven, de schijven, de wielen en de eventuele vulschijven volkomen vlak schuren. (zg moeten en oxidatie verwijderen).
Ook ongelijkmatig vastzetten van wielbouten of onvoldoende vastzetten van andere bouten kan problemen veroorzaken..

Ik heb geen specifiek antwoord, maar ik heb wel wat suggesties om de trilling te lokaliseren en daardoor hopelijk de oorzaak te ontdekken..
[quote=Tinus Plotseli ng]Cor,

Alles is door 3 verschillende bedrijven (incl Mercedes dealer[ivm met schade]), een ZZP er, voormalig monteur bij grote BMW dealer Rotterdam en bij een grote bandenhandel voor vervangen banden
Kan er nu toch wel vanuit gaan dat uitlijning, wielbalans, stab. rubbers etc etc in orde zijn!

Rik[/quote]

[quote=br0ns]Waarschijnlijk is de Koppeling in de tussenbak niet goed. Is een schrijven voor uitgegeven dat deze aangepast moet worden.

Greetz br0ns[/quote]
Dit geld alleen voor de korte, scherpe bochtjes, dat was een TSB bericht van Chrysler, slipschijf in de tussebak.
Na het vervangen van deze schijf kan je weer "gewoon" parkeren zonder trillen.


Greets Ron.

Corvettie 0

11 jaar

Dit volg ik al een tijdje, ik heb het trillen ook.....

http://www.autozine.nl/text/comment_toon...

Oplossing staat erbij voor als je alles al heb vervangen.

Gr ron

Corvettie 0

11 jaar

We praten langs elkaar heen. Dat komt voornamelijk omdat er niet gesproken werd over bv dreunen. trillen of zelfs schudden, maar over onbalans na een specifieke reparatie aan de voorwielen. Natuurlijk bestaat de kans dat de reparatie niets te maken heeft met het euvel....

Eerst, maar wat algemene informatie. Elke regelmatig terugkomde beweging veroorzaak trilling. Soms handig, denk aan praten of muziek maken. In veel gevallen, echter, hinderlijk. En dat komt omdat we de trilling in werking zetten zonder het ons te realiseren en ongemerkt de trilling zo hevig laten worden dat deze niet gestopt kan worden zonder de zaak stil te zetten,

Hoewel de laatste jaren fabrikanten steeds meer voorzieningen treffen om trillingen te verminderen en verfijnde productie methoden steeds minder kans geven op exemplarische verschillen, blijft het probleem bestaan...

Wij begonnen vroeger met de bron van de trilling te lokaliseren.... Dan, probeerde we in de bron de kans op trillen te verminderen, bv door het herstellen ervan, maar meestal konden we niet anders dan ons beperken tot balanseren..
Omdat de overmatige trilling meestal speling in de ophanging ervan veroorzaakt had, gingen we daarna die speling(en) zo veel mogelijk opheffen.

Spelingen geven de bron meer gelegenheid om erger te gaan trillen. Hierdoor ontstaat grotere kans op schade..
Onderdelen welke trillen, maar waarvan de fabrikant denkt de impact ervan te kennen, worden meestal flexibel opgehangen... We merken daardoor niets van de (wel aanwezige) trilling. Behalve als er iets mankeert aan die ophanging. Te strak of te los. Allebei heel vervelend.

Een belangrijke vorm van trillen heb ik nog niet vermeld.. Er is een speciale naam voor, maar die ben ik kwij,t en ik kan hem ook niet op internet terugvinden..Maar ik zal het uitleggen...

Stel je voor 2 tandwielen welke op elkaar draaien.. Het ene tandwiel heeft bv 37 tanden en het ander 19 tanden. Steeds raken 2 andere tanden elkaar. Pas na 19 keer 37 is 703 omwentelingen komen twee tanden elkaar weer tegen.. Hoe mooi rond de tandwielen ook gefabriceerd zijn, er is altijd 1 hoge plek met bv daar recht tegenover een lage plek op elk tandwiel. Dus elke 703 omwentelingen gebeurt het 1 keer dat de speling tussen 2 tanden maximaal of minimaal is. Dit eeft soms een heel vervelend gevoel (dreunen) tot gevolg..
Een zg thornsen overbrenging kan daar heel gevoelig voor zijn.

Bij een kruiskoppeling of zelfs een homokineet staat vast dat na 1 omwenteling van de aangedreven as de volgas ook 1 omwenteling heeft gemaakt. Maar, mede afhankelijk van de hoek tussen beide assen gebeurt er tijdens een omwenteling van alles.. Als de aangedreven as al regelmatig zou draaien??? schrik je ervan welke snelheidsverschillen er, in de andere as, tijdens 1 omwenteling zijn..

Zo...wat ik hieruit begrijp is dat het overal uit voort kan komen?
inderdaad heb ik me ook beperkt tot het balanceren, schijven, ophanging en banden...
Het gaat dus veel verder!

Corvettie 0

11 jaar

Toen je meldde dat 3 verschillende bedrijven bezig geweest zijn kreeg ik een vaag vermoeden. Uit de verwijzing naar autozine begreep ik dat het geen gemakkelijke auto is met betrekking tot trillen oid..

Eerst maar eens vast stellen wanneer hoe de trilling wordt waargenomen en wanneer. Ook belangrijk is te vernemen op welke plaats in de auto de trilling het meest gevoeld wordt. Als je een idee hebt hoe je de trilling kunt omzeilen, of juist op kan roepen?? zijn we een stuk verder....

Hallo Cor,

Even om misverstanden te voorkomen, ik was deze topic niet gestart maar dat was de heer Tinus, maar ik hou dit geintereseerd in de gaten!
Pas toen ik het stuk las over de koppeling in de tussenbak ben ik gaan reageren gezien ik deze reparatie heb laten uitvoeren bij mijn 300c
Deze reparatie is tegen het trillen bij het maken van korte parkeerbochten bij de AWD van de 300C ( schijf regelt het verschil in snelheid van de voor en achter wielen)
Echter was ik wel nieuwschierig of de oorzaak van het trillen bij de beste man is opgelost, de forums staan er vol mee, dus komt vaker voor!
Het trillen van mijn auto gebeurd alleen tijdens het remmen, trilt ie in het stuur. (waarschijnlijk kromme schijf).
Daar staan deze auto"s om bekend.
Vandaar mijn intresse voor dit onderwerp!

mvg Ron

Corvettie 0

11 jaar

oke Ron, Het slijpen of afdraaien van vervormde schijven is veelal niet meer te herstellen, Ik liet mijn monteurs altijd de naven de vulplaten, de schijven en de velgen op de pasvlakken vlak maken..Ook de wielbouten en gaten moesten gangbaar gemaakt worden. en ik eistte dat de wielbouten kruislings met hangende wielen met het juiste voorgeschreven koppel werden vastgezet, Wij waren zodoende nooit de oorzaak van het trillen, en als de klant het wilde konden we later altijd nog nieuwe schijven plaatsen. Gelukkig werden nieuwe schijven, relatief goedkoper.. Ik was tegenstander van de under car balancer..Liever balanceerde ik de losse velgmet band tot op 1 gram nauwkeurig. kostte een minuutje meer, maar was altijd oke.

Ben het helemaal met je eens Cor,ook dat afdraaien van schijven vind ik een flut methode.
Iets wat niet goed is los je zo ook niet op.
Daar komt nog bij dat sommige schijven een hele licht kromming hebben om de remblok na remmen te lossen.
Dat draai je er dan allemaal af.
Vaak word het spul afgedraaid en niet goed gecentreerd en uitgeklokt,trillen nog veel erger en een goed setje schijven naar de haaien.

primera p11 0

11 jaar

kromming van de schijven om het lossen van de blokken te bevorderen is nieuw voor mij. Maar, misschien valt er nog wat nieus te leren voor me.
[quote=primera p11]Ben het helemaal met je eens Cor,ook dat afdraaien van schijven vind ik een flut methode.
Iets wat niet goed is los je zo ook niet op.
Daar komt nog bij dat sommige schijven een hele licht kromming hebben om de remblok na remmen te lossen.
Dat draai je er dan allemaal af.
Vaak word het spul afgedraaid en niet goed gecentreerd en uitgeklokt,trillen nog veel erger en een goed setje schijven naar de haaien.[/quote]

Ik heb de nodige ervaring met de 300c en het veelvuldig besproken kromtrekken van de voorste remschijven.

Het 1e af fabriek setje gaf binnen 10.000km al de nodige trillingsproblemen, deze zijn destijds onder garantie vervangen.
Het 2e set had binnen korte tijd hetzelfde probleem.
Helaas konden de Chrysler dealers als mede ook de Nederlandse importeur er weinig aan veranderen.

Uiteindelijk heb ik in Amerika een setje high performance schijven aangeschaft.
Deze zijn er na 270.000 km afgegaan omdat ze versleten waren, niet omdat ze krom waren.

Hierna direct weer dezelfde schijven gemonteerd, en nu bij 450.000 km zijn deze nog kaarsrecht en geen trilling voelbaar.

Mijn advies, bestel de schijven en blokken in Amerika.
Het kost een 1/4 van wat het hier kost, en je weet zeker dat je geen problemen krijgt met kromtrekken.

Ron_540 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler 300C of stel zelf een nieuwe vraag.