Chrysler Grand Voyager: Backfire bij wegrijden warme en stationaire motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 3,3i

Vorig jaar een probleem gehad met regelmatige backfires. Blok en kleppen gereviseerd omdat er brandstof langs de kleppen liep.
Na de revisie leek het probleem opgelost.
Nu, bij een warme stationair draaiende motor alweer bij wegrijden een backfire. Stappenmotor is reeds vervangen dus ook daar kan het probleem niet meer liggen. Probleem treedt alleen op bij rijden op LPG.
Wat mij is opgevallen, is dat dit probleem zich uitsluitend voordoet bij een warme motor die een tijdje stationair draait bij het stoplicht. Het toerental zakt dan beneden de 700 en bij het wegrijden lijkt de motor te stikken. Plotseling loslaten van het gas voorkomt een backfire. Langzaam het gas doseren zorgt ervoor dat je gewoon kunt wegrijden. Gas blijven geven na het inhouden zorgt voor een plof en een afslaande motor.

Probleem is te voorkomen door tijdens het stilstaan met het gaspedaal het toerental boven 800 te houden. Hierna kan gewoon probleemloos vol gas worden weggereden.

Iemand een oplossing voor dit probleem? Wellicht een idee om het toerental boven de 800 te houden? Het liefst een goede oplossing zonder last te krijgen van het motormanagement lampje of een verbrande stappenmotor? Vooralsnog kan ik er niet achter komen waar het probleem ligt. In ieder geval zal het mengsel te arm zijn zodat de backfires optreden maar hoe krijg ik het beter?

Graag hulp.

bartf

Geplaatst door bartf (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Grand Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Gasinstallatie laten checken.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

En tot dat de gas-installatie gerepareerd is, op benzine rijden om grotere schades te voorkomen.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

goeie bougie's erin en de elektrodenafstand dichter bij elkaar zetten

bartf (0), 14 jaar geleden

Bougies zijn de goede inclusief de elektrodeafstand. Verder is de gasinstallatie volgens de garage in orde. Hij is daar een aantal keer geweest en dat heeft uiteindelijk geresulteerd in het vervangen van de stappenmotor. Verder geven zij aan niets te kunnen vinden. Ze hebben heel eerlijk aangegeven het echt niet te weten wat er verder nog mis kan zijn. Niet dat ik daar iets aan heb maar ik zal voor de zekerheid een andere gasspecialist ook eens raadplegen. De gasinstallatie is overigens van Prins.

pater (0), 13 jaar geleden

hoi,

ik had het zelfde problem met een voyager op gas 3.3 i 1996, verdamper en startermoter vervangen niets hielp.
uiteindelijk heeft de gasspecialist ruissen uit wezep een rooktest uitgevoerdt binnen 30 seconden werd duidelijk dat de o ringen van de benzine injectoren lekten en valse lucht trokken, de ringen laten vervangen en het probleem was opgelosd. nu z'n 80000 kilometer geleden.

groeten, gerrit

bartf (0), 13 jaar geleden

Zou fantastisch zijn als dat het was maar dat is vrijwel onmogelijk. Vorig jaar het blok en kleppen gereviseerd en ook een compleet nieuwe fuel rail inclusief nieuwe o-ringen etc. gemonteerd. Zou dus niet moeten kunnen dat het aan een lakkage van de benzine injector ligt. We gaan het wel voor de zekerheid even laten nakijken. Op één of andere manier krijg ik het idee dat het mengsel van de inlaatlucht en de LPG (het is geen LPI) te arm is. Dat is het enige dat het zou verklaren. Hoe het echter op te lossen is nog even een raadsel. Als ik bij warme motor bij het stoplicht mijn voet op het gas houd zodat het toerental 800rpm is, heeft de motor geen enkele last. Pas als de auto een minuutje stationair draait, zie je ineens het toerental naar 600rpm zakken en geeft hij het probleem. Volgens mij moeten we het blijven zoeken in de combinatie inlaatlucht/lpg toevoer.

Toch voor de 100% zekerheid maar even de afdichting van de injectoren checken.

pater (0), 13 jaar geleden

bij mij was dat het probleem, ook mijn toeren tal zakte bij stilstaan en stationair draaien van de motor z'n 500 a 600 toeren, als je het gas dan intrapte had je eerst het idee dat ie hikte (inhield).
zou het wel proberen voor je een dure uitgave doet, je ziet het direct als je de rooktest doet, en anders heb je weer iets uitgesloten.

sukces,
gerrit

bartf (0), 13 jaar geleden

Zal wel stom zijn maar hoe doe je een rooktest? Zou wel heel erg toevallig zijn als jij exact dezelfde problemen hebt ervaren. Het is dan ook zeker de moeite van het proberen waard.

pater (0), 13 jaar geleden

ik zal morgen een foto maken waar ze het slangtje van die rook machiene hebben opgezet hoe je het benoemt weet ik niet. toen ze de test uitvoerden kon ik binnen enkele seconden zien waar de lekken zaten bij de benzine injectoren, door die lekken kreeg je volgens de gas expert uit wezep ook een verkeert gas lucht mengsel in je spruitstuk en veroorzaakte de backfire. ik rijd nog steeds backfire vrij al 80000 kilometer geleden . mijn wagen heeft nu z'n 4 ton gelopen en loopt als een zonnetje. ook geen g3 instalatie , swinters gewoon starten op gas en probleemloos wegrijden.

bartf (0), 13 jaar geleden

Alvast bedankt voor de moeite.
Ik hoop dat dit toch bij mij ook het probleem blijkt te zijn; scheelt een hoop ergernis.

bartf (0), 13 jaar geleden

Uiteindelijk toch een oplossing gevonden. Zoals eerder ook al door diversen aangegeven lag het toch aan de LPG installatie. Dit leek in eerste instantie onwaarschijnlijk omdat vóór de motorrevisie de verdamper al een keer vervangen werd. Toen bleven de problemen waarna de conclusie was dat de kleppen gereviseerd moesten worden (na compressietest)
Na de revisie wilde de motor niet op LPG lopen. Dit bleek uiteindelijk aan een defecte stappenmotor te liggen. Deze is vervangen maar de problemen bleven zoals hierboven beschreven. Lange tijd aan het zoeken geweest en ook de suggestie over de lektest opgevolgd. Geen enkele lekkage gevonden. Leek me ook onwaarschijnlijk na de laatste revisie. Wel had bougie 6 eenmaal een storing gegeven maar deze is na inspectie en indraaien niet meer voorgekomen.
Bij een andere LPG specialist terecht gekomen (op advies van garage Werkhoven in Heerhugowaard) Conclusie bleek toch dat de verdamper defect was. Deze is inmiddels (dure grap) vervangen en de motor draait weer als een zonnetje. Probleem is dus gelukkig na lange tijd opgelost. Blijkt toch wederom dat LPG een echt specialisme is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.