Chrysler Grand-Voyager: transmissie vloeistof komt omhoog

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3,3i

Na het rijden op de autobaan met cruise controle op een snelheid van 130 km.Ongeveer 20 minuten lang.
Kom ik tot stilstand voor het stoplicht en meteen komt rook onder de kap omhoog.
Na even gekeken te hebben blijkt olie van de automatische transmissie via de vulpijp omhoog te komen.
In december had ik deze al eens bijgevuld maar in februari heeft mijn monteur bij een beurt dit ook weer bij moeten vullen.
Voor de rest geen problemen met het schakelen van de bak.
Maar wil toch graag weten wat hier aan de hand is.

ace01

Geplaatst door ace01 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Grand Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dan word de olie te heet je zou er een extra olie koeler tussen kunnen zetten is gewoon een lamellenkoelertje wat je zo tussen je retourleiding kunt zetten en voor je radiator zet is ongeveer 15x30cm,misschien koelt je originele radiator niet goed door vervuiling of verstopping

jvr (0), 14 jaar geleden

Marko,

Zoals hierboven al staat; de olie wordt toch te warm ondanks dat dit onder redelijk normale omstandigheden gebeurt.

Een koeler zou moeten helpen (de olie circuleert buiten de standaard koeler ook nog door een extra koeler die voor, tussen of achter de bestaande radiatoren geplaatst kan worden), maar lost het probleem niet op. Het systeem eerst door laten spoelen zou beter zijn, daarna kan altijd nog een extra koeler geplaatst worden.

Dat de olie te heet wordt zou ook kunnen komen doordat de lock-up in de transmissie niet meer werkt. Deze zit in de koppelomvormer en verbindt normaal gesproken (bij bepaalde snelheid) de in- en uitgaande as door zodat er geen wrijving meer is: minder warmte ontwikkeling, toerental gaat met ongeveer 200 rpm omlaag dus gunstiger verbuik.

Controleer of de lock-up werkt (1): rijdt 80 km/u of sneller, houdt gaspedaal contstant, druk (met linkervoet) rempedaal even een beetje in, toerental zou zo'n 200 rpm moeten stijgen, bij rem weer los zou toerental weer dalen (gebruik niet de cruise control daar deze gedeactiveerd wordt bij het remmen). Bij geen verandering werkt de lock-up niet of niet goed.

Controleer of de lock-up werkt (2): rijdt 80 km/u of sneller, geef wat gas bij (maar zonder dat er terug geschakelt wordt) en kijk of toerental en km's gelijk op gaan. Als toerental duidelijk sneller omhoog gaat dan km's, werkt de lock-up niet of niet goed.

Je kunt blijven rijden met defecte lock-up, verbruik is dan wat hoger, maar let dan dus op de temperatuur en zorg voor een niet te hoge belasting. Je kunt de dealer eventueel storingscodes van de transmissie laten uitlezen om te ontdekken of het probleem echt daar zit.

Gr,

ace01 (0), 14 jaar geleden

Oké hartelijk bedankt voor de terugkoppeling ik ga het even testen met 80 km/u.
En laat de bak van de week even uitlezen en dan kom ik even terug op dit onder werp.

jvr (0), 14 jaar geleden

Marko,

Al wat meer duidelijkheid van de dealer?

Mvg,
Jvr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.